Bureau met losneembaar corpus. Houtsoort en verbinders?

Beunhaas

Nieuw lid
19 jun 2019
2
0
Hoi,

Na wat knutselen met steigerhout voor tuinmeubels wil ik beginnen aan mijn 1e project binnen: een bureau voor op mijn kot.

Het ontwerp is simpel: een corpus links en rechts met schuiven om zoveel mogelijk troep in te duwen. en een tafelblad er op. Ik heb al geleiders van Blum. Deze willen graag een plaatdikte van 16 mm.
Tegen het einde van het jaar verhuis ik weer. Daarom wil ik de corpussen volledig losneembaar maken, zodat het zo min mogelijk ruimte inneemt bij opslag en vervoer. Ik zat aan meubelverbinders a la IKEA te denken, maar ben bang dat dat niet voor voldoende stevigheid zorgt als ik het geheel uit MDF maak.

Suggesties mbt keuze van materiaal en verbinders?

Mvg, Bas
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

de eenvoudigste verbinding is met schroeven (die je uit het zicht houdt)
voor meer stevigheid kan je in de hoeken profielen of latten zetten, waar weer schroeven door gaan
wil je de lijn van steigerhout doortrekken, dan heb je niet meer nodig
verder zijn er lamello's, broekzakgaten (in het nl 'pocket holes'), minifixen, zeta/clamex, . . .
die soorten verbindingen vind je ruim op dit forum terug
 

Beunhaas

Nieuw lid
19 jun 2019
2
0
Bedankt!

De "minifix" heb ik al, maar nu weet ik wel hoe het heet. Die heb ik evenals de geleiders voor de schuiven bijeengesprokkeld bij de zweedse meubelgigant.

Als het goed is kan ik volgend jaar een jaartje naar het buitenland. Moet dan wel spullen verhuizen en opslaan en het is dan fijn dat alles zo klein / plat mogelijk is. Vandaar het idee om het blad met deuveltjes / minifix op de corpussen te bevestigen en de corpussen zelf ook met minifix aan elkaar te maken. Soort van meubelboulevard bouwpakket, maar dan zelfgemaakt.

Ik heb al een testje gedaan door een hoekverbinding te maken met 2 stukken 18 mm mdf met minifix - deuvel - deuvel - minifix. Ik maak me een beetje zorgen om de stevigheid van de minifix schroef. Als ik de hoek belast komt er speling op de verbinding, vandaar mijn twijfel over materiaalkeuze.

Groet!

Bas
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
De stevigheid in de corpussen komt ook (groten)deels uit de achterwand, die zorgt er voor (mits vastgespijkerd) dat er geen speling op de verbinding kan komen.
Als je een dun plaatje tegen je teststukken aanspijkert zal dat al een stuk steviger zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.