bureau en werkplek in nisje bevestigen

pierreke

Nieuw lid
15 dec 2025
4
0
Amsterdam
Beste medeforummers,

In een nis in mijn huis wil ik een werkkamer maken.
Wat is de beste manier het bureaublad en de planken in de nis te monteren?

a) met een metalen hoekprofiel (naar boven)
b) met een metalen hoekprofiel (naar beneden)
c) ingefreesd in het blad en balkje aan de muur.

Maten:
breedte: 111cm
diepte bureaublad: 70 cm
hoogte nis: 272 cm
dikte blad: 5 cm (bestaande eettafel)
dikte planken: nth

Muren:
achter: gipsplaat
links: gipsplaat
rechts: steen

De nadelen
van a: kier tussen blad en muur, maar onder niets zichtbaar.
van b: zichtbare hoek, zeker bij de planken boven
van c: precies werk, frezen moet ik laten doen.

Wat zouden jullie doen?

Bijlagen

• Nis concept.png
    Nis concept.png
    540,3 KB · Weergaven: 41
  • bevestiging aan muur.jpg
    bevestiging aan muur.jpg
    38,9 KB · Weergaven: 43
  • nis leeg 2.png
    nis leeg 2.png
    563,5 KB · Weergaven: 38
  • Tafel materiaal 5cm 2.png
    Tafel materiaal 5cm 2.png
    1,1 MB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
93
47
Hillegom
Ik zou een soort kast bouwen in de nis, zijkanten18mm meubelpaneel/multiplex/underlayment/OSB en desnoods nog een (dunnere) achterwand.
Dat is steviger als gipsplaat en nauwkeuriger als gaten voor steuntjes boren in de muur. Op die manier krijg je het ook makkelijk precies recht (zo nodig opvullen tegen de muren) en met een minimale spleet aan de zijkanten en achter. Scheelt ook in reparatie aan de muur als het uit weer eruit gaat.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

pierreke

Nieuw lid
15 dec 2025
4
0
Amsterdam
Ik zou een soort kast bouwen in de nis, zijkanten18mm meubelpaneel/multiplex/underlayment/OSB en desnoods nog een (dunnere) achterwand.
Dat is steviger als gipsplaat en nauwkeuriger als gaten voor steuntjes boren in de muur. Op die manier krijg je het ook makkelijk precies recht (zo nodig opvullen tegen de muren) en met een minimale spleet aan de zijkanten en achter. Scheelt ook in reparatie aan de muur als het uit weer eruit gaat.
Dank voor je reactie, ik snap de constructie. Als het even kan wil ik het zo clean mogelijk houden. Qua ruimte en qua look. Moet kunnen toch, zonder extra zij- en achterkant?

ikbeneyal

Actieve deelnemer
18 jan 2023
54
21
Gilze (NB)
hoe haaks is de nis? je gaat waarsch spleten links en rechts krijgen. ik zou daarom ook de oplossing van Voorhetplezier nemen, en ook omdat het gips is.

Een andere optie is misschien om dunne latten te bevestigen aan de zijwanden, waar het bureau op rust. als je die latten stopt op bv 10cm van de rand ga je er niet veel van zien. Voor de planken gaat dit niet op, die zou je evt met blinde plankdragers kunnen doen maar dat lijkt me geen goed idee op gipsplaat.

pierreke

Nieuw lid
15 dec 2025
4
0
Amsterdam
Dank allen. Mijn voorkeur heeft ook optie a. Ik zit nog met twee dingen.

- als ik 3mm profiel kies, dan is er een behoorlijke naad links en rechts. Dat is best jammer toch?

- zoals @ikbeneyal al vroeg: nis is totaal niet haaks. Beide hoeken niet. Ik kan het blad natuurlijk ook zo zagen, maar hoe meet ik dat uit? En krijg ik het blad net zo?

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
671
164
Naadloos krijg je het toch niet en dit is de sterkste variant. Evt kit je de maad dicht.
Je maakt de plaat pas aan de hand van wat je meet. Met een winkelhaak en meetlat (rolamaat) bepaal je hoe de voorkant zich verhoud tot de achterkant

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
219
141
Kapellen (Antwerpen)
als je het helemaal "onzichtbaar" wil bevestigen, kan je met die goeie hollewandpluggen op de muur ook latjes of U-profielen bevestigen die ca 1/3 van de dikte van de plank zijn, telkens 1 à 2 cm korter dan de planken. In de zijkanten van de planken frees je dan een sleuf die 1 cm voor de voorzijde stopt. Je kan de plank dan over de latjes of profieltjes schuiven en met een minuscuul schroefje vastzetten.

Dat werkt natuurlijk alleen als je nis ofwel perfect haaks/parallel is, of ze naar achter toe smaller wordt.

ikbeneyal

Actieve deelnemer
18 jan 2023
54
21
Gilze (NB)
nis is totaal niet haaks. Beide hoeken niet. Ik kan het blad natuurlijk ook zo zagen, maar hoe meet ik dat uit? En krijg ik het blad net zo?
meten: zowel voor- als achter de horizontale afstand netjes opmeten. evt een streepje ~halverwege en dan van de andere kant terugmeten (variant van de "twee latten" methode). let op op welke hoogte je meet want wellicht staan de muren ook niet pas en is de ruimte op bureaublad hoogte anders dan op vloerhoogte.

zagen: netjes de trapezium aftekenen op je plaat en dan met bv decoupeerzaag uitzagen. hopelijk lopen de wanden naar voren uit want dan kan je plaat er straks van voren in. anders heb je een probleem.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.753
3.951
Kastplank uitmeten doe ik met vier strookjes hout. In de hoeken even een knijpklemmetje er op en daarna 2 schroefjes diagonaal. Kan je ook gelijk kijken of je hem er in en uit krijgt, voordat je hem over neemt op je kastplank.

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.