Bukkiri gagari(japanse zaag)

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
942
1.090
de buurt van den bosch
Kom nu geregeld bij 2 oudere ambachtslieden over de vloer die mij telkens weer wat leren.
Kreeg een telefoontje van 1 van de 2 dat hij wat moois had gevonden op zijn zolder.
Dit was een mooie ripzaag en of ik er een keer mee wilde werken.
Hier zeg ik natuurlijk geen nee tegen.Het bleek een oude japanse zaag te zijn.
Ben bij hem geweest en heb gelijk een mooie plank gezaagd uit een stuk hout.
Was vergeten mijn camera mee te nemen maar heb wel een voorbeeld gevonden.
Kreeg het helaas niet mee,jammer.Maar heb zelf ook al genoeg japans speelgoed.
1745768518493.png
1745768548771.png

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.286
637
Dat zal lekker zagen, zo een wil ik ook wel.
Denk ik terecht dat je dit een progressieve vertanding noemt of slaat m'n fantasie nu op hol?

Volgens mij zit de wig in de eerste foto verkeerd, zou aan de andere kant van de steel moeten zitten om bij de trekbeweging het blad vast te houden. Zie ook de tweede foto.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
942
1.090
de buurt van den bosch
Denk ik terecht dat je dit een progressieve vertanding noemt of slaat m'n fantasie nu op hol?

Volgens mij zit de wig in de eerste foto verkeerd, zou aan de andere kant van de steel moeten zitten om bij de trekbeweging het blad vast te houden. Zie ook de tweede foto.

Bij de zaag die ik mocht gebruiken werd de wig inderdaad van de achterkant vastgetikt.
Deze had inderdaad een progressieve vertanding(de tanden dicht bij het handvat waren fijner)
Deze zagen worden gebruikt in het grovere werk.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.