Buitentrap die op een terras aansluit

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.891
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
Tegen een houten terras op +1 - dus toch nog hout in de rand - willen we een buitentrap zetten.
Bouwvoorschriften laten enkel een spiltrap toe.
Hoogte 325 cm.
Op dit ogenblik denken we hier aan.
Hebben jullie hiermee ervaring ?
Zijn er betere alternatieven ?
Bedankt, collega's.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.853
3.470
Hoe wordt je trap gebruikt? Als je er ook op blote voeten op wil lopen , zijn treden met rubber antislip doppen comfortabeler dan pervo. Kijk naar de dikte van het materiaal. Van je voorbeeld lijken me de treden van vrij dun plaat gemaakt. Een echte trap is uit een stuk en zo in zijn geheel in het zinkbad geweest. Maar dan heb je duur transport en plaatsing met een kraan.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.175
971
Enschede, Twente
Een molenaarstrap is een rechte trap die steiler is dan de gebruikelijke 40-45-50 graden.
Als alternatief voor een spiltrap zou je eens kunnen kijken naar de vierkante-meter-trap van eestairs (fijn NL-bedrijf!):

Een meubelmakervriend van mij heeft dat in hout nagemaakt (en nou niet zeuren over auteursrechten en zo, want dat mag gewoon voor privégebruik).

Ik heb zelf overwogen om er eentje te kopen voor een opgang naar een entresol waarvoor ik zo min mogelijk plek kwijt wou, maar staal is toch niet mijn ding… Ik ga als ik puf heb een molenaarstrap maken van eiken. Het materiaal heb ik al, dus.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.