Buitenlucht voor de houtkachel

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
Dag mede krullenvegers, ik heb een vraag over hout. D.w.z. brandhout. Wij hebben een Hearthstone speksteenkachel die ik zou willen voorzien van luchttoevoer van buiten.
Zijn er hier lieden die hier iets van af weten?
Alvast bedankt voor de tientallen tips! (y)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Zit er een aansluiting voor op je kachel? Ik heb een 90mm buis die in de kruipruimte zijn lucht weg haalt. Haakse bocht op de kachel en dan pijp onder de vloer. Jij kan vermoedelijk gewoon recht achter de kachel door de muur heen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Volgens mij moet er bij open verbranding een open verbinding met de buitenlucht zijn. Het oppervlak van deze opening zal in verhouding moeten zijn met het vermogen van de kachel.
Bedenk wel dat er vroeger veel meer natuurlijke ventilatie was (tocht) dan in deze tijd. Als deze kachel een vermogen heeft van 12kw en vol aanstaat verbruikt deze veel zuurstof. De oplossing die chevvy66 aandraagt is een veel gebruikte mits de kruipruimte in verbinding staat met de buitenlucht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Mijn kruipruimte staat in verbinding met de buitenlucht. Anders rotten mijn vloerbalken weg.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
@chevvy66 Ik sta wat in twijfel. Ik heb een kachel met een primaire luchtinlaat aan de achterzijde, diameter weet ik niet precies. Hier is origineel een klep op gemonteerd die d.m.v. een bi-metaal open en dicht kan gaan. Ik heb het ding allang weggehaald, het bi-metaal, want dat werkte gewoon niet erg goed. Verder is er aan de zijkant een secundaire luchtinlaat die voor een Venturi-effect zorgt en dat werk wél goed. Deze staat altijd open. Mijn kruipruimte is als de jouwe zo te lezen.
@Wim Kluck Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe groot het vermogen is van deze kachel, maar hij wordt in principe heet genoeg. Ik heb op allerlei site's gezocht, maar niets kunnen vinden.
Bedenk wel dat er vroeger veel meer natuurlijke ventilatie was (tocht) dan in deze tijd.
Geloof me Wim, in onze ouwe boerderij is vroeger nog dichtbij... :giggle:
Ik had gedacht dat een aansluiting op de buitenlucht van zowel de primaire als de secundaire inlaat wellicht zou kunnen werken?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Waarom bel je niet met een bedrijf zoals het stokertje en stel je vraag. Wij verkochten lang geleden veel gaskachels en die verkoop liep erg terug. Hout is toch net weer iets anders.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Hier ook een open haard met een toevoer lucht verbinding naar de kruipruimte. Zet er wel een klep tussen om te voorkomen dat het gaat tochten als je de haard niet gebruikt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Op de site van altech staat dat hij voor secundair een 100 mm aansluiting heeft. Hoe de primair met dat bimetaaltje werkt is me niet geheel duidelijk. Ik zou ze opbellen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Bij mij gaat er een buis door de kruipruimte naar de buitengevel (oostkant). En een roostertje om het dicht te zetten.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
@chevvy66, Altech heb ik geen fijne herinneringen aan. In de tijd dat de kachel nieuw is aangeschaft werd er gesteld dat reserveonderdelen ten allen tijden beschikbaar zouden zijn. Dat was nog uit de tijd dat ze niet zelf de kachels maakten, maar uit de V.S. importeerden. Toen ik ze het afgelopen jaar vroeg om bepaalde onderdelen wist de mevr. aan de telefoon absoluut niet waar ik over sprak. Toen ik na veel gezeur over en weer een ouder iemand aan de telefoon kreeg wist die zich te herinneren dat er inderdaad ooit zo'n afspraak was geweest. Maar dat was inmiddels veertig jaar geleden en niet mee aan de orde. Ik zei toen dat er van een verjaringstermijn geen sprake was geweest, maar dat hielp niet veel. Hij zei doodleuk dat ik dan beter een nieuwe kachel bij ze kon kopen, dan waren er altijd onderdelen volop.... Ik heb de hoorn met de nodige voorzichtigheid op de haak gelegd...
In de V.S. hebben ze bij Hearthstone alles op voorraad, stervensduur en dan heb ik het nog niet over de verzendkosten van stukken gietijzer. :confused:
Maar goed, ik heb de kachel dus zelf weer up to date gebracht en nu brand hij naar behoren. De reden dat ik graag buitenlucht zou gebruiken is dat je dan niet de al warme lucht uit de kamer kwijt raakt die nodig is voor de verbranding.
Ik heb wel een contact gehad met ene Graham, die als beroep houtkachels restaureert en daar heb ik deze vraag nu ook neergelegd, we wachten af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.