buitengewoon lokaal hout uit het Meerdaalwoud (België) te koop

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb even in de cataloog gekeken, maar veel bruikbaars zit er volgens mij niet in. Veel schijven en wat kleinere stammen. Maar echt bijzondere delen heb ik niet gezien. >Wel jammer eigenlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Om eerlijk te zijn ik had er ook meer van verwacht. Ze hebben een poging gedaan om het aantrekkelijk te maken door kleinere loten aan te bieden met mogelijkheid tot direct verzagen daar. Spijtig.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Leuk initiatief, maar ik had er ook meer van verwacht: speciale soorten, wortelknollen, ...
Geld vragen voor boomschijven die hoogstens als klein gebarsten salontafeltje eindigen.. misschien is er wel een markt voor
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Na deze verkoop worden er trouwens ook grotere stammen verkocht. Vorig jaar ben ik ter plaatse gaan kijken en er zaten zeker mooi exemplaren tussen, maar voor mijn gebruik te grote hoeveelheden.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Leuk initiatief, maar ik had er ook meer van verwacht: speciale soorten, wortelknollen, ...
Geld vragen voor boomschijven die hoogstens als klein gebarsten salontafeltje eindigen.. misschien is er wel een markt voor
Dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Dacht dat die boom schijven 40 tot 80 cm hoog waren. Staat toch bij de meeste dat je ze niet alleen kan handteren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als ze echt iets willen aanbieden, zouden ze mensen die het hout verder willen verwerken de kans moeten geven om in de resten die naar brandhoutleveranciers voor hun mooie stukken te selecteren.
Wat hier aangeboden wordt is ook gered van de brandhoutstapel.
Bij een echte rondhoutveiling is het moeilijk om kleine, speciale stukken te kopen. Alleen al naar verwerking toe niet evident.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Dacht dat die boom schijven 40 tot 80 cm hoog waren. Staat toch bij de meeste dat je ze niet alleen kan handteren.
Er zijn stukken bij van meer dan een halve meter, maar meestal is de totale hoogte een aantal schijven.
Als er nog een paar mooie, zonnige dagen zijn kan je stoffer en blik meenemen om de stukken bij elkaar te borstelen.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik heb op voorhand een vragenlijst ingevuld waarin je kan aangeven waar je interesse ligt: welke houtsoorten, diameter, wat je ermee gaat doen, interesse in mobiele zagerij ter plaatse,... Ik veronderstel dat ze naar volgende edities toe daarmee rekening houden als genoeg mensen die invullen.

Ik zou toch willen benadrukken dat ik dit een zeer goed initiatief vind. Het moet natuurlijk ook rendabel zijn en meer opbrengen dan het te verhakselen of als brandhout te verkopen wat in deze tijd van stijgende energieprijzen moeilijker wordt. Overal in de buurt roken de schoorstenen weer en mensen geven niet zomaar hun stukken hout weg voor draaihout.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het is alleszins een goed initiatief, maar er is meer van te maken.
Als overheid heb je een aantal hefbomen in handen en kan je beslissingen nemen waarbij er andere dan enkel winstmaximalisatie voorop staan.
Maar de vragenlijst invullen is een goed idee. Hopelijk gaat de bosbeheerder er dan mee aan de slag en wordt er volgend jaar interessanter hout aangeboden.
Ik heb de vragenlijst ingevuld en daarin staan echt wel relevante vragen. Iedereen die interesse heeft de vragenlijst invullen zou ik zeggen!
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik ben dit weekend ter plaatse gaan kijken. Het is niet rechtstreeks te bereiken per auto, maar een leuke 20mins wandeling door het bos vanaf de parking. De grote stammen voor de andere verkoop liggen er ook al. Veel moois daartussen, maar te groot voor mij. De schijven van het makershout zijn volgens mij deels de eindstukken die van de grote stammen werden afgezaagd. Verder zeker een aantal leuke kleinere stammetjes en wat korte stukken voor houtdraaiers.

IMG_20220205_154402~3.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en Marijn

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ter info, het stuk hierboven op de foto (beuk, 55 diameter, 34 hoog) is verkocht aan iemand voor 66 EUR.
Ik kreeg na afsluiting van de verkoop de lijst met hoogste biedingen, maar denk niet dat het de bedoeling is om die te hier posten.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ter info, het stuk hierboven op de foto (beuk, 55 diameter, 34 hoog) is verkocht aan iemand voor 66 EUR.
Ik kreeg na afsluiting van de verkoop de lijst met hoogste biedingen, maar denk niet dat het de bedoeling is om die te hier posten.
Ben je bereid om op vraag via PB prijzen mee te delen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb net op de radio gehoord dat de kleine veiling afgelopen is
daar verkopen ze kleine stukken
die is bestemd voor ambachtslui + hobbymensen

de grote veiling loopt nog
die blijkt enkel voor beroeps of handelaars te zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.