Buitendeur maken in douglas

Roy. W

Nieuw lid
4 dec 2021
4
0
Balen
Goedemorgen allemaal.

Ik zou een deur moeten maken voor in een schuur. Deze zou geveerft moeten worden dus voor het uiterlijk is de houtsoort niet zo belangrijk. Wel zou het een aantal jaren moeten meegaan. Ik dacht aan Douglas omdat de klasse toch beter is dan vuren. Maar lees dat Douglas toch wel sneller krom trek.
Wat raden jullie aan? Mag ook een andere soort zijn die nog te betalen is.

Roy
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum

uit alles wat ik hier lees mag ik opmaken dat douglas het buiten goed doet
zoals bij elk hout heb je daarin kwaliteitsklasses
balken vol noesten of warrige draad zijn minder stabiel
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Douglas werkt inderdaad veel en trekt ook snel krom.
Eigenlijk is hardhout het best (meranti etc) maar ook het duurst. Eik zou ook kunnen, neem dan wel droog eiken (je, geen winddroog).
Moet het goedkoop dan eventueel toch vuren of grenen, mits het goed in de verf wordt gezet.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Ik zou een deur moeten maken voor in een schuur. Deze zou geveerft moeten worden dus voor het uiterlijk is de houtsoort niet zo belangrijk.
Moet het in een bestaand kozijn geplaatst worden?
Als het voor een paar jaar moet zijn, dan zou ik op marktplaats een 2e hands meranti deur gaan zoeken. Die zijn vaak voor een paar tientjes te koop, en zou je alleen pas moeten maken misschien in je bestaande kozijn.
Vuren of douglas lijkt me erg omslachtig en vragen om problemen met kromtrekken en uitzetten.

En uiteraard is zelf maken voor velen leuker, maar ik zou hier voor het gemak gaan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou een deur moeten maken voor in een schuur. Deze zou geveerft moeten worden dus voor het uiterlijk is de houtsoort niet zo belangrijk.
wanneer ik aan de opbouw denk, dan zie ik de draagstruktuur uit massief hout
omdat het voor een schuur is, en de struktuur aan de binnenzijde komt, kan je voor het goedkoopste hout gaan, want dat gaat van de regen weinig last krijgen
op die struktuur kan je een plaat multiplex 18 of 15 mm zetten
die schilderen is zo gepiept
wil je het meer esthetischer, dan schilder je een deur op die mpx, of je zet er schroten op (vertikaal omwille van het aflopen van de regen)
 

Roy. W

Nieuw lid
4 dec 2021
4
0
Balen
Het gaat over een deur en kozijn. Het is wel een schuur maar staat naast het huis. Beide uit 1904. Dus het mag wel passend zijn bij de stijl.
 

Roy. W

Nieuw lid
4 dec 2021
4
0
Balen
Het gaat over deze deur.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211204_133531_com.facebook.orca.jpg
    Screenshot_20211204_133531_com.facebook.orca.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 30
  • Screenshot_20211204_133531_com.facebook.orca.jpg
    Screenshot_20211204_133531_com.facebook.orca.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 30

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.183
877
Ulvenhout
Is dat niet gewoon een opgeklampte deur? Dat maakt het maakproces een stuk eenvoudiger. Heb je een foto van de achterzijde?
Zit hij vast met scharnieren of met hengen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Waarom neem je niet een garantieplaat. Die zijn voor deuren. Frees je de profielen erin en klaar. Scheelt veel tijd als je geen groot gereedschap hebt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.