JasperRRR

Nieuw lid
2 jan 2024
3
0
Delft
Hoi, Ik wil beginnen met werken met hout en ben opzoek naar een invalzaag. Vooral om meubelpanelen, mdf en multiplex op maat te maken. Om hiervan kasten te maken.

Zelf viel mijn oog op de Metabo KS 55 FS Set voor 150 euro, volgens mij geen echte invalzaag maar wel met geleider rails en instelbare hoogte. Dus ik denk dat ik dan de inval functie niet ga missen. Daar wou ik dan deze klemmen bij doen en dit zaagblad. Graag hoor ik of iemand ervaring heeft met deze zaag en daar iets over kan zeggen?

Alternatieven die opvallen zijn Parkside invalzaag voor 120 of deze Schepppach invalzaag voor 177 of een HBM invalzaag voor 120. Zelf vind ik Metabo als merk mij het meest vertrouwen geven, maar was benieuwd naar jullie mening?

Daarnaast was ik van plan zelf een geleiderrail haak te maken, of zoals hier Peter Millard square of in een machine werkplaats waar ik toegang tot heb.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

ik heb die scheppach
aan de onderkant van het gamma, maar goeie prijs/kwaliteit
metabo heb ik afgezworen, omdat ik professioneel gereedschap wens
de metabo van vandaag is niet meer die van gisteren of eergisteren
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik zou nu geen goedkope metabo meer kopen. Er is daar veel veranderd. Er staan op het forum enkele goede referentie over de lidl zaag. Bedenk wel dat je voor een goed zaagresultaat bij alle goedkope machines een nieuw/beter blad erin moet zetten. Die standaard bladen zijn bagger.
Je hebt een blad nodig voor schulpen, met weinig tanden en een blad voor plaatmateriaal van ongeveer 48 tanden.
Ecotools heeft ook goede bladen die niet te duur zijn. Neem niet de goedkoopste lijn.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
En, in aanvulling op Wim, zorg dat je twee geleiderails hebt die je kunt koppelen. Bij die budgetaanbiedingen kun je die niet altijd los kopen
 

JasperRRR

Nieuw lid
2 jan 2024
3
0
Delft
Qua extra geleiders kan je hier halen voor parkside, via hun supplier. Die metabo rails kun je op veel plaatsen krijgen echter een stuk duurder dan die van de parkside. En hetzelfde voor HBM en scheppach.

Qua zaag blad zat ik aan de PROF lijn van eco tools te denken, dus dit of een setje van 3.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb die Scheppach gehad, is een hele fijne machine in die prijsklasse. Ik kan je die zeker aanraden.
Nu heb ik een Festool. Werkt fijner (meer kracht en beter instelbaar) maar ook het veelvoudige van de prijs, dat zou ik je als 1e zaag niet aanraden ivm het budget.

Die Metabo zou ik niet doen, ik zou altijd naar een machine met invalfunctie kijken. Dat werkt zoveel fijner en je gaat het ooit toch eens nodig hebben. AL is het maar om maar net door een plaat heen te zagen zodat je die iets minder ver van de grond af hoeft te leggen, of omdat je de zaag makkelijk op de zool kan wegzetten zonder dat de punten van het zaagblad overal in prikken en/of bot worden (of het blad per ongeluk nog draait als je ;m ergens op wegzet).

De klemmen die je noemt zijn inderdaad de juiste, ook gewoon goede kwaliteit. Soms schuiven ze iets minder makkelijk, dan zit er ergens en braampje dat je moet wegvijlen. De afwerking is namelijk iets minder dan die van Bessey.
Wil je snelspanklemmen (die vind ik persoonlijker fijner werken dan de draaiklemmen), zijn deze van Banggood erg goed voor de prijs.

Voor de zaagbladen, kan je beter naar de Industrial-lijn van Ecotools kijken. Die zijn net iets steviger en beter van kwaliteit.
Qua aantal tanden, vind ik 48 tanden wat veel voor die diameter. Voor meubelpanelen misschien wel goed, maar voor het normale zaagwerk (mdf/multiplex) zou ik eerder 36 tanden adviseren.
Voor mijn Festool heb ik een blad van 42 tanden voor fijn plaatmateriaal en een blad met 12 tanden voor schulpen van dikker massief hout.

Er is 1 hele belangrijke voorwaarde, en dat geldt voor alle bladen, grof en fijn: SCHERP. Een bot blad zaagt niet goed en geeft splinters.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ik heb de zaag van Pattfield, huismerk van de Hornbach, en eigenlijk vooral omdat daar (in ieder geval toen ik hem kocht) een lange lineaal uit een enkel stuk bij zat, en je niet hoeft te emmeren met twee stukken. Eigenlijk had ik er meteen twee linealen bij moeten kopen, ik heb nu te weinig om een hele plaat in de lengte door te zagen.
Prima zaag, wel een iets fijner getand zaagblad bij gekocht (ecotools), en je moet hem niet kopen om hele dagen 40mm hardhout multiplex te zagen, maar zolang het dunner spul is, helemaal prima. Wat mij betreft veel nuttiger dan een reguliere cirkelzaag.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
invallen betekend dat je een plaat niet vanaf het begin zaagt maar ergens midden in de plaat start met je snede. ik heb de mijne al 25 jaar en die functie misschien 1 of 2 keer gebruikt.
ik vind het vooral fijn dat het zaagblad weer wordt afgeschermd als je stopt en je de zaag dan gewoon op zijn zool kan wegzetten

ik heb nog nooit een handcirkelzaag gezien waarvan je de zaagdiepte niet kan instellen
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Inderdaad, de invalfunctie gebruik ik nooit, maar alleen al voor de lineaal is zo'n zaag handig, en toevallig heten die zagen invalzagen, maar je kunt er dus meer mee (ook bv vlak ergens langs zagen, gebruik ik ook nooit).
 

JasperRRR

Nieuw lid
2 jan 2024
3
0
Delft
Na wat verder kijken en jullie feedback kom ik dan eigenlijk toch uit op de parkside. Echter viel deze Einhell TE-PS 165 en dan in combinatie met deze 2x1000mm geleider rail voor 165 euro me op. Klinkt lang niet slecht en de rail heeft 2 opstaande geleiders in plaats van de standaard 1, in theorie is dat beter. Alleen onduidelijk hoe dat werkt met festool achtige rails.
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
persoonlijk zou ik ipv gewone makita/festool rails, de LR32 varianten kopen. De meerprijs is relatief beperkt en moest je in de toekomst beslissen een LR32 systeem voor een bovenfrees aan te schaffen, heb je de rails al.
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Voor een cirkelzaag met geleiderails kun je ook kijken naar de dewalt DWE576. €150 inclusief rail, wel een nieuw zaagblad erbij kopen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Meubelpanelen, MDF en multiplex op maat maken voor kasten.
Klinkt eenvoudig maar is het niet.
Een grote plaat klein zagen is niet moeilijk. Alles met exact dezelfde maat, haaks en zonder rafelige zaagsnedes is iets moeilijker.
Een zaagsnede zonder uitbreken en splinters is een hele uitdaging met een handcirkelzaag (waar de invalzaag onder valt). Dan moet je in twee keer zagen (langs onder en langs boven).
Eerlijk gezegd zou ik panelen voor kasten en dergelijke bij een goede houthandel laten zagen. Die hebben daar (heel dure) machines voor. Maar dat is mijn mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS en rinus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Met een goed afgestelde MFT tafel of cloon kan je panelen goed op maat zagen met rail en handcirkelzaag.
Lijkt eenvoudig is het echter niet voor mij. Ik bestel het daarom op maat als het om plaatmateriaal gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.