Budget freesmotor: Trend T4: eerste ervaringen.

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Een AWB (ex. Kress) is het niet maar die zou ook niet voor 99 Euro (Toolstation) bij me op de mat liggen. Hij heeft een 43mm kraag en past dus keurig in de Wabeco en natuurlijk in alle andere klemmetjes van het 43 mm Eurohals ecosysteem. Dat was voor mij het eerste voordeel boven een kantenfrees.
20220924_131316.jpg
Er zitten spanhulzen bij voor freesjes met 6mm, 1/4inch en 8 mm schacht. Hij stond in de catalogus als '6 mm' dus ik had er apart een 8 mm spanhuls bij besteld. Dat bleek niet direct nodig. De 6 mm spanhuls was gemonteerd, de andere twee zaten er los bij. De 8 mm opname is voor mij het tweede voordeel boven een kantenfrees: ik kan in de T4 gewoon de 8 mm freesjes gebruiken die ik al heb voor mijn bovenfrees. Ik hoef niet apart een serie 6 mm schacht freesjes te kopen.
In gebruik doet hij netjes z'n ding. Hij maakt wel wat lawaai maar niet extreem veel. De 850 Watt vermogen houdt niet over maar ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen dus een stapje extra nemen is voor mij geen probleem. De aanloop lijkt iets gedempt. Ik had ooit een Kinzo en die sprong zowat uit mijn handen als ik hem aanzette. Daar heeft de T4 minder last van.
De T4 wordt verkocht als bovenfrees dus er zit een voet bij, een stofkap, en een parallelgeleider, en bij de voet twee 16 mm kopieerhulzen: een hoge en een lage. Ook los past alles netjes in de koffer.
Het materiaal is 'budget' maar het voelt in het algemeen best deugdelijk aan. Wat echt misstaat in de set zijn de bijgeleverde 'sleutels' om de spantang los en vast te draaien. Het blik waaruit die zijn gestanst is veel te zacht en net te dun om er steeksleutels van te maken. Een sleuteltje 14 mm en een sleuteltje 17 mm uit een of ander setje lossen dat snel op.
Nogmaals: het is geen AWB en dat kun je voor dit geld ook niet verwachten. Voor mij als hobbyist is het echter een prima alternatief. Mocht hij binnen drie jaar in elkaar zakken dan zal ik zien hoe goed de garantie geregeld is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: twdi, LFlab en rmenkveld

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.