Budget freesmotor: Trend T4: eerste ervaringen.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Een AWB (ex. Kress) is het niet maar die zou ook niet voor 99 Euro (Toolstation) bij me op de mat liggen. Hij heeft een 43mm kraag en past dus keurig in de Wabeco en natuurlijk in alle andere klemmetjes van het 43 mm Eurohals ecosysteem. Dat was voor mij het eerste voordeel boven een kantenfrees.
20220924_131316.jpg
Er zitten spanhulzen bij voor freesjes met 6mm, 1/4inch en 8 mm schacht. Hij stond in de catalogus als '6 mm' dus ik had er apart een 8 mm spanhuls bij besteld. Dat bleek niet direct nodig. De 6 mm spanhuls was gemonteerd, de andere twee zaten er los bij. De 8 mm opname is voor mij het tweede voordeel boven een kantenfrees: ik kan in de T4 gewoon de 8 mm freesjes gebruiken die ik al heb voor mijn bovenfrees. Ik hoef niet apart een serie 6 mm schacht freesjes te kopen.
In gebruik doet hij netjes z'n ding. Hij maakt wel wat lawaai maar niet extreem veel. De 850 Watt vermogen houdt niet over maar ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen dus een stapje extra nemen is voor mij geen probleem. De aanloop lijkt iets gedempt. Ik had ooit een Kinzo en die sprong zowat uit mijn handen als ik hem aanzette. Daar heeft de T4 minder last van.
De T4 wordt verkocht als bovenfrees dus er zit een voet bij, een stofkap, en een parallelgeleider, en bij de voet twee 16 mm kopieerhulzen: een hoge en een lage. Ook los past alles netjes in de koffer.
Het materiaal is 'budget' maar het voelt in het algemeen best deugdelijk aan. Wat echt misstaat in de set zijn de bijgeleverde 'sleutels' om de spantang los en vast te draaien. Het blik waaruit die zijn gestanst is veel te zacht en net te dun om er steeksleutels van te maken. Een sleuteltje 14 mm en een sleuteltje 17 mm uit een of ander setje lossen dat snel op.
Nogmaals: het is geen AWB en dat kun je voor dit geld ook niet verwachten. Voor mij als hobbyist is het echter een prima alternatief. Mocht hij binnen drie jaar in elkaar zakken dan zal ik zien hoe goed de garantie geregeld is.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: twdi, LFlab en rmenkveld

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
Een AWB (ex. Kress) is het niet [...]

En, bevalt de Trend nog steeds? Ik zie er wel wat in in combinatie met zo'n blok aluminium zodat je de freesmotor overal op en aan kunt schroeven. Het geheel is slanker dan "de Makita" en klonen.

Eurohalsaufnahme_5%20(1).jpg

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
De laatste keer dat ik hem gebruikte deed hij het nog prima.
Inderdaad zo'n blok aluminium, of een restje multiplex en een grote slangklem. Denk ook eens aan een simpele boorstandaard. Daarmee heb je ook gelijk een verstelmechanisme. Schroef hem met de kolom ondersteboven onder je werkbank en je hebt een frees met lift.

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
Denk ook eens aan een simpele boorstandaard.
Laat ik nou eens andersom denken, heb je wel eens geprobeerde een boormachine met de freeshouder te gebruiken? Ik zit dan te denken in combinatie met b.v. schuurrolletjes om een gewelfde tafelrand te schuren. Het zou voor mij twee vliegen in een klap zijn.

Wolfcraft had ooit zoiets:

c69d9b02-1afd-406d-84d1-345e64df189c

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.890
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
mogelijks kan je met een boormachine ook frezen
in ieder geval kan je in de boorkop een freesbit spannen
het verschil in toerental blijft
een boormachine draait max 4.000/min
een freesmachine 20.000

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.171
971
Enschede, Twente
in ieder geval kan je in de boorkop een freesbit spannen
het verschil in toerental blijft
een boormachine draait max 4.000/min
een freesmachine 20.000
Dan zou je enkel grote frezen kunnen gebruiken (die je op een frees met minder toeren moet gebruiken -- wat meer in de buurt komt van wat een boormachine kan). Kleine diameters frezen gebruiken op een boormachine is dan vragen om moeilijkheden, lijkt me.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.221
641
Noord-Veluwe
Het is niet alleen vragen om moeilijkheden, het resultaat zal ook niet bepaald mooi zijn.

@knotwilg : volgens mij heb ik dat ding van Wolfcraft ergens in een doos liggen. Als je interesse hebt, kan ik hem wel opzoeken voor je. Ik doe er toch niets meer mee. Anders was die allang weer uit die doos gehaald.

• Leuk
Waarderingen: knotwilg en ZotVanHout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
frezen met de boormachine is zeker niet het doel, te langzaam. Voor het gebruik van schuurcylinders gaat een freesmachine dan weer veel te snel. Vandaar de vraag of @Efvee wel eens een boormachine in de houder van de Trend T4 heeft gebruikt/geprobeert. Beiden hebben een eurohals. Dan zou je ipv een bovenfrees een "bovenschuurder" hebben en tafelranden kunnen schuren.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Laat ik nou eens andersom denken, heb je wel eens geprobeerde een boormachine met de freeshouder te gebruiken? Ik zit dan te denken in combinatie met b.v. schuurrolletjes om een gewelfde tafelrand te schuren. Het zou voor mij twee vliegen in een klap zijn.

Wolfcraft had ooit zoiets:
Nee dat heb ik niet gedaan. Ik heb wel overwogen om hem te gebruiken als boorgeleiding, maar de boorkop van mijn boormachine is nogal lang en ik zou niet voldoende ruimte hebben. Tenzij ik natuurlijk vulhout onder de voet ga zetten ...
Uiteindelijk gekozen voor de (Wolfcraft) boorgeleider die ik heb liggen, het kleinere broertje van het ding dat je laat zien.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Frezen in de boormachine lukt wel met speciale frezen met meer snijranden. Vraag niet naar de kwaliteit van het oppervlak maar een stuk schuurpapier op een blokje kan veel doen, en de binnenkant van een lijmgroef ziet niemand.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Het 43 mm Eurohals systeem is niet super nauwkeurig maar zowel eenvoudig als veelzijdig. Wabeco levert een aantal 43 mm elementen voor gebruik met hun standaards, maar zelfbouw kan ook. De basis inklemming kan worden gemaakt met een 43 mm gatzaag. (Gat boren in stukje dik plex of MDF, open zagen, boormachine in gat, plaatje met boor in bankschroef, gaat geen kant meer op.) Voor de hals is 42 mm stijgerpijp net te klein maar met een strookje alu of messing ertussen kom je een heel eind.

Ik heb bijvoorbeeld ook een adapter met mannetje 43mm en mannetje DIN800 M33 gemaakt om een klauwplaat of een opspanplaat van de draaibank op het statief te kunnen zetten en
de schaal of wat er ook in of op zit voor- of na te bewerken.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.451
Gaanderen
Ik heb vroeger ook de discussies gehoord over de frezen voor de boormachine. Daar zaten dan veel meer snijvlakken op. Wij hadden ook gerede twijfel of dat zou werken. Toendertijd waren er geen goedkope freesmachines. En de meeste hadden wel een boormachine. Volgens mij werden ze weinig verkocht.

• Leuk
Waarderingen: Efvee

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.