Bruyerepijp met epoxyhars

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Na een aantal andere experimentjes, tijd om eens giethars te combineren met mijn normale werkzaamheden: een tabakspijp.
Uit ervaring van anderen weet ik dat het mogelijk is, maar hoe het hars zich mettertijd gaat gedragen in combinatie met de warmte valt vooralsnog af te wachten. Het is dan ook een experiment :)

Toch ben ik best tevreden met het resultaat:

6.jpg


7.jpg


1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


8.jpg


9.jpg


10.jpg
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Complimenten!

Wauw, gewoon prachtig dit! :cool:
Zeer mooi gemaakt, ik maak een diepe buiging voor u:eek:

Kan je een inschatting geven hoeveel uur dit project heeft gekost?

Ben overigens wel reuze benieuwd hoe de epoxy zich gaat houden in de loop van de tijd.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Wauw, gewoon prachtig dit! :cool:
Zeer mooi gemaakt, ik maak een diepe buiging voor u:eek:

Kan je een inschatting geven hoeveel uur dit project heeft gekost?

Ben overigens wel reuze benieuwd hoe de epoxy zich gaat houden in de loop van de tijd.


Dankje!

Qua uren is het moeilijk te zeggen, het is veel "hier en daar een beetje" geweest. Incl gieten van het hars, zou ik een uur of 5-6 denken, misschien ietsje meer?
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Allereerst complimenten. Mooi gemaakt hoor!

Hoe de epoxy zich gaat houden is afhankelijk van het soort epoxy dat je hebt gebruikt en eventuele afwerking. Gewone epoxy begint zo rond de 140 graden zachter te worden (uit mijn hoofd). Ervan uitgaande dat je een pijp met je hand moet kunnen vastpakken, gok ik dat het niet zo warm wordt.

Wel kan je verkleuring (vergeling) krijgen door invloed van UV straling, tenzij je specifieke epoxy gebruikt heb (Met een UV blocker), of hebt afgewerkt met een UV filterend/remmend product.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Allereerst complimenten. Mooi gemaakt hoor!

Hoe de epoxy zich gaat houden is afhankelijk van het soort epoxy dat je hebt gebruikt en eventuele afwerking. Gewone epoxy begint zo rond de 140 graden zachter te worden (uit mijn hoofd). Ervan uitgaande dat je een pijp met je hand moet kunnen vastpakken, gok ik dat het niet zo warm wordt.

Wel kan je verkleuring (vergeling) krijgen door invloed van UV straling, tenzij je specifieke epoxy gebruikt heb (Met een UV blocker), of hebt afgewerkt met een UV filterend/remmend product.


Die 140 graden is wel farenheit voor de meeste epoxies helaas. Dus zo'n 60°C. Maar ook daarbij verbrand je normaal je vingers al, dus we zullen het zien. Dit is als ik me niet vergis nog epoxy van Mr. Boat, met metallic pigment erin (groen & metallic). Hij is niet UV-behandeld, de hele pijp is wel afgewerkt met ee nlaagje shellac en carnauba was, wat enige bescherming zal geven. Sowieso ligt een pijp niet dag-in dag-uit in de volle zon.

Maar we zullen er vanzelf achterkomen uiteindelijk, 't blijft een experiment.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Die 140 graden is wel farenheit voor de meeste epoxies helaas. Dus zo'n 60°C. Maar ook daarbij verbrand je normaal je vingers al, dus we zullen het zien. Dit is als ik me niet vergis nog epoxy van Mr. Boat, met metallic pigment erin (groen & metallic). Hij is niet UV-behandeld, de hele pijp is wel afgewerkt met ee nlaagje shellac en carnauba was, wat enige bescherming zal geven. Sowieso ligt een pijp niet dag-in dag-uit in de volle zon.

Maar we zullen er vanzelf achterkomen uiteindelijk, 't blijft een experiment.

Barst, dat zat me al de hele tijd dwars, maar Fahrenheit inderdaad. Tijdens stage was veel documentatie Amerikaans. nou ja, vond het al heel wat dat die 140 was blijven plakken... dik 20 jaar geleden :)
Bedankt voor de correctie!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.