Bruingele plekjes na lakken eiken met blanke lak Action

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Heeft iemand een idee wat dit is?

Bruine / gele plekken die ontstaan na het lakken met de lak van de Action. Deze lak dus Spectrum vernis
De verf is denk ik wel een half jaar oud, maar niet bevroren geweest.

De tafel die ik verf heeft wel de hele winter in de schuur gelegen. Gelukkig ben ik begonnen met de onderkant van de tafel :p
 

Bijlagen

  • 20230512_160931.jpg
    20230512_160931.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 83
  • 20230512_160924.jpg
    20230512_160924.jpg
    125,9 KB · Weergaven: 85
  • 20230512_160911.jpg
    20230512_160911.jpg
    165 KB · Weergaven: 78
  • 20230512_160901.jpg
    20230512_160901.jpg
    113,7 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Heb je misschien met staalwol geschuurd?
Nee dat niet, gewoon met de schuurmachine. Alleen hout gedaan met het schuurpapier dus dat kan het ook niet zijn. Ik zaag wel heel soms wat metaal. Wie weet dat er wat metaalstof rondgaat. Maar echt heel weinig voor mijn idee.
 

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Op de foto's lijkt het op de éne plank wel, en de andere niet te zien. Is dat ook zo? Dan ligt het volgens mij aan het hout (die plank) en niet aan de lak of de omgeving.
Ja klopt, het is niet over het hele blad, maar een paar planken. En bij de grens naar een andere plank houdt het dan op.

Misschien moet ik maar andere verf gaan proberen.
 

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Oke vol goede moed advies verkregen bij de verfwinkel. Dit keer dus aan de slag met matte vernis op oplos basis. De foto's zijn na de 1e laag.

De bovenkant van het blad pakt heel aardig uit. Wel wat witte vlekjes in de nerven. Dat ga ik weer wegschuren en dan een dunnere laag proberen. De vernis maakt het hout wel heel erg warm vergeleken met de verf van de Action. Die Action verf vind ik eigenlijk een meer modernere look geven. Vernis geeft meer contrast, haalt de tekening van het hout heel mooi naar voren. Maar helaas ook de kleine imperfecties die er nog zijn. Vernis maakt wel duidelijk dat het echt hout is terwijl de Action verf het net op hpl laat lijken.

Een echt probleem waar ik niet uitkom is dat de zijkant van het blad vlekken heeft. Na het schuren zag het hout er gewoon goed uit. Ik heb het alleen licht afgestoft met een borstel. Had ik het met water moeten schoonmaken? Heeft iemand dit meegemaakt en weet wat het is?
 

Bijlagen

  • 20230514_104643.jpg
    20230514_104643.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 44
  • 20230514_104709.jpg
    20230514_104709.jpg
    123,6 KB · Weergaven: 42
  • 20230514_104828.jpg
    20230514_104828.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 38
  • 20230514_104857.jpg
    20230514_104857.jpg
    81,3 KB · Weergaven: 35
  • 20230514_104930.jpg
    20230514_104930.jpg
    119 KB · Weergaven: 36
  • 20230514_105212.jpg
    20230514_105212.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 37
  • 20230514_104631.jpg
    20230514_104631.jpg
    107 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
de 2 lakken verschillen ten opzichte van elkaar op basis-niveau; die lak van de action is op waterbasis (acryl) en de avis lak is op oliebasis, opgelost in terpentine dus (alcyd). Doordat er olie-componenten inzitten knalt hij inderdaad de kleur & tekening er uit.

de kopse verkleuring heeft inderdaad te maken met hoe diep de lak kon doordringen. Misschien wel te beperken met schuren, maar volgens mij is dat inherent aan de kwaliteit eiken die je hier hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: tst_le

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Het kopshout heeft te maken met het verschil van indringen van de verf.
kan het zijn dat er lijm resten of (huid)vet op zat.
bij terpentine verf is het een goede gewoonte om de eerste laag flink te verdunnen.
Dan trekt het makkelijker in het hout en krijg je minder van dit soort verschillen.
even ontvetten is ook nooit weg
 
  • Leuk
Waarderingen: tst_le
Ik zie niets bijzonders, althans niet iets dat met lak, verf of olie te maken heeft. Los daarvan zou ik na intensief werk met hout om het mooi te krijgen niet besparen op de afwerking, want de wat duurdere middelen geven vaak toch wel een beter resultaat.

Massief hout is een natuurproduct, namelijk een boom. En elke boom is anders, maar ook binnen een boom kan de structuur sterk verschillen (bijv. door zon en wind) en mogelijk ook beetje aangetast zijn door beestjes of spijkers enz. Komen alle planken uit dezelfde stam?

Ook is het soms lastig te zien waar het spinthout begint en is het kernhout al een beetje aangetast. Als je hout nat maakt (met water en een plantenspuit) kun je vooraf al een goed beeld krijgen hoe het er uit gaat zien (en het spinthout beter herkennen) en evt. nog wat aanpassen als je het niet mooi vindt.

Eiken kenmerkt zich vooral door de brede stralen die je ook als spiegels in het hout ziet. Kleurverschillen op de kopse kant hoort ook een beetje bij dit hout en krijg je niet zomaar weg met schuren of gebruik van andere lak. Dat de ene plank er lichter uit ziet dan een andere kan ook door lichtinval en oriëntatie van de houtvezels komen. Als je aan de andere kant van je werkstuk gaat staan kan het zomaar andersom zijn.

Door het looizuur in eiken kunnen er reacties optreden met bijv. metalen, maar dan krijg je echt duidelijke roestkleurige vlekken die groter zijn. Reactie met ammoniak kleurt het eiken donker. Kun je met reststukje een keer proberen om in een boterhamzakje te doen met een dopje ammoniak er naast, dan verdampt dat en na een dag heb je donker eiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en tst_le
Nog een aanvulling. Je moet je werkstuk voor het afwerken goed stofvrij maken. Alleen licht afstoffen met een borstel is niet voldoende, want dan gaat er juist nog heel fijn stof in je olie/lak/verf zitten. Zeker met blanke lak kun je dan minder mooi resultaat krijgen en kan het zijn dat het niet overal goed hecht. De kleurverschillen komen daar niet door.
 
  • Leuk
Waarderingen: tst_le

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
@doctorandustafel kleine aanvulling, hout natmaken om het resultaat te zien wil ik zwaar afraden. Hiermee gaat je nerf openstaan en ga je weer (lokaal) schuren. Beter om het met alcohol of terpentine op een doek even aan te tippen; dat vervliegt binnen een paar minuten en laat geen blijvende veranderingen achter. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en tst_le

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Het kopshout heeft te maken met het verschil van indringen van de verf.
kan het zijn dat er lijm resten of (huid)vet op zat.
bij terpentine verf is het een goede gewoonte om de eerste laag flink te verdunnen.
Dan trekt het makkelijker in het hout en krijg je minder van dit soort verschillen.
even ontvetten is ook nooit weg
In dit geval zat er geen lijm en huidvet kan niet noemenswaardig zijn denk ik. Allemaal vers geschuurd met oa de bandschuurmachine dus een flinke laag is weg.

Op het blik staat 5% verdunnen. De verkoper zei 5-10%. Misschien dat ik dan maar 10% moet proberen.
 

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
de 2 lakken verschillen ten opzichte van elkaar op basis-niveau; die lak van de action is op waterbasis (acryl) en de avis lak is op oliebasis, opgelost in terpentine dus (alcyd). Doordat er olie-componenten inzitten knalt hij inderdaad de kleur & tekening er uit.

de kopse verkleuring heeft inderdaad te maken met hoe diep de lak kon doordringen. Misschien wel te beperken met schuren, maar volgens mij is dat inherent aan de kwaliteit eiken die je hier hebt.
Inherent? Zou het dan acceptabel zijn om het zo te koop aan te bieden? Uiteraard wel na een 2e en evt. 3e laag.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
de 2 lakken verschillen ten opzichte van elkaar op basis-niveau; die lak van de action is op waterbasis (acryl) en de avis lak is op oliebasis, opgelost in terpentine dus (alcyd). Doordat er olie-componenten inzitten knalt hij inderdaad de kleur & tekening er uit.
Eh, nee, de Avis vernis is geen alkydvernis maar een polyurethaanvernis. Alkydharsen zijn gemodificeerde (lijn)olieharsen - kort door de bocht wordt de drogende olie gesplitst in de verzuren en glycerol, en wordt de glycerol (een drievoudige alcohol) 'vervangen' door een viervoudige of vijfvoudige alcohol, en vervolgens weer omgezet tot een 'olie' maar nu geen triglyceride maar een tetra- of penta'glyceride'. Dat levert bij droging (uitharden, polymerisatie) een meer vertakte en dus stabielere hars op. Harder, duurzamer en taaier dan een lijnolievernis. Het verschil in kleur komt voornamelijk omdat organische oplosmiddelen anders in het hout trekken dan water. Water associeert zich met ('bindt aan') de celluloses en lignines, terpentine trekt alleen via capillaire werking in de 'poriën'.
 
Laatst bewerkt:

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Met witte alkyd verf van Action heb ik wel goede ervaringen. Op de trapleuning zit het al 3 jaar prima en het plafond van de badkamer heb ik er ook mee gedaan. Ondanks dat m'n oude huisje geen afzuiging heeft in de badkamer zit die verf al jaren prima. Nu pas na 4 jaar zou ik een paar kleine plekjes kunnen gaan bijwerken. Badkamer zit ook in een uitbouw en dat hou ik niet warm in de winter. Goed ontvetten en schuren doet een hoop.

Het zal zeker niet de beste verf zijn maar persoonlijk vind ik het geen troep. Alleen de kleurloze op eiken krijg ik niet goed.

Maargoed, nu voor zo'n tafelblad is het niet erg om iets meer uit te geven.
Action stinkt wel door veel oplosmiddel en er zijn wel wat lagen nodig
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Mijn ervaringen met goedkopere verven is dat ze minder goed vloeien. Ik heb een stuk of 10 mdf deurtjes voor kasten op zolder gerold met een a merk en dit vloeide zeer mooi uit. Je kon nauwelijks zien dat het gerold is.
Ik heb twee jaar later 8 extra deurtjes gerold in een donker grijze kleur van een b of c merk. Hier is duidelijk te zien dat het gerold is. Ook vind ik ze iets minder prettig rollen maar dat kan een kwestie van gewenning zijn.
 

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Ik zie bij een dure tafel nu ook dat de zijkant vlekken heeft.. Wel een stuk minder maar had dit niet verwacht voor de lieve som van 1739,-.
eijerkamp-collectie-pucca-eettafel-bruin-hout-e00013703-2.jpg



eijerkamp-collectie-pucca-eettafel-bruin-hout-e00013703-5.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat zijn gewoon vlekken zoals je die in hout verwacht. Hout is niet homogeen. Als ik zie dat het rondom wat barstjes wat donkerder is, dan is dat op geen enkele manier verontrustend of een probleem. De scheuren in de plank links verbazen me wel. Dat lijkt me eerder een kwestie van niet correct drogen van het hout.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
de kracht van hout is juist dat elke werkstuk uniek is.
dergelijke kleine onvolkomenheden in het hout zijn daar een onderdeel van.

houtlijm kan vrij diep in het hout doordringen en huidvet kan er al weer opzitten als je het blad een paar keer hebt verplaatst zonder handschoenen.

echt strak lakken is moeilijk de voorbereiding is 85% van het werk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.