Brilmontuur repareren met hout

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.401
219
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een bril waarvan het montuur van acetaat is. In het montuur zit een bijna door en door scheurtje vlak onder een van de neuspads. Binnenkort zal het breken en het (plastic) glas er ws uit vallen.

Ik wil het probleem voorkomen door ter plekke van de breuk op het montuur een dun stukje hout te lijmen. Voor de symmetrie plak ik dat onder beide neuspads, zoals in de schets is aangegeven. En zo mogelijk zowel aan de zichtkant (= dat wat de buitenwereld ziet) als aan de binnenkant, (= aan de kant van het oog)

IMG_5385 (2).JPG

IK denk aan een dikte van het houtstrookje rond 0,4 mm, breedte: 3 mm en lengte: 8 a 10 mm.

IK wil als lijm een (industrie) secondelijm met versneller gebruiken.

Gezien de geringe afmetingen van het stukje hout is een harde houtsoort met een heel fijne en dichte structuur nodig ,lijkt mij. Zelf dacht ik aan pokhout of ebben of steenbeuk. (van deze drie houtsoorten heb ik kleine stukjes). Maar misschien is er een betere keuze. Wat denken jullie?

Klaas

PS: jaja, ik weet dat de brillendokter met aceton etc ook iets kan, maar ik vind een reparatie met "hout" en "zelf doen" leuker :) )

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.401
219
Gem. Winsum (Groningen)
Ik denk dat ik morgen begin met het proefondervindelijk vaststellen hoe dun ik steenbeuk en ebben kan zagen op mijn lintzaag. Misschien kan ik veel dunnere plakjes zagen dan noodzakelijk/gewenst. En vervolgens wat lijmproefjes doe

Voordeel van ebben lijkt me dat het voldoende contrasteert met het roodbruine montuur en toch niet al te veel aandacht trekt. :).

@juriaan: dank voor je waarschuwing voor de dampen van secondelijm . Ik wist dat niet.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.286
637
Bij een dikte van 0,4 mm denk ik eerder aan schaven dan aan zagen.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.401
219
Gem. Winsum (Groningen)
@Kor
Dat lintzaagje van mij kan wel wat hoor -:). Maar ik denk ook dat 0,4 mm wel de echte ondergrens is. Tegelijk denk ik dat minder dan 0,4 mm onvoldoende versterking zal geven. Proefje zal het laten zien.

Klaas

PS: ik heb destijds lang zitten klooien met die 3de hands lintzaag van mij, zoals lagering, onronde wielen/versleten wielbekleding, verkeerde bolling, afmetingen zaag en meer van dat soort beginnersdingen. Maar nu is het machientje aardig op orde.

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Erg leuk idee! Ben erg benieuwd of het lukt en hoe het er uit gaat zien.

Ga je het hout er zo op plakken, of maak je ruimte in het bestaande montuur om het hout in te leggen?

Bij er op lijmen gaat de hele vorm en ergonomie van de bril op de schop waardoor deze mogelijk niet meer lekker op de neus zit. Met inleggen, tja dat kan je de bril kosten... Al denk ik dat een mooi stukje van het juiste hout veel prettiger op de neus ligt dan t kunststof.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
511
De glazen er uithalen voordat je aan de gang gaat.
eventueel eerst even een beetje opwarmen.
persoonlijk zou ik het montuur lijmen maar als je de lijmnaad wilt versterken kan je nog beter schuurstof gebruiken dan massief hout met secondelijm verzadigd poeder is erg sterk

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.401
219
Gem. Winsum (Groningen)
Toen ik met veel licht vanuit de juiste hoek een detailfoto maakte zag ik (pas op de foto) dat er ook een scheurtje zit bij de inplant van de rechter neuspad. Wat je op deze foto ziet is de achterkant van het montuur. .
Het versterkingshout wil ik - om te beginnen - op de voorkant plakken omdat daar de inplant van de neuspad niet in de weg zit en daar het montuur vlakker is. Het wordt spannend.

02_R0019994 (3)_brilbreuk.jpg

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.286
637
Info van de Brillenwerkplaats:
Het nadeel van acetaat is dat het vrij gevoelig is voor veroudering. Na een paar jaar dragen wordt het materiaal dof en gaat er verweerd uitzien.
Acetaat laat zich makkelijk weer glanzend oppoetsen, maar het verweringsproces gaat wel steeds door.
Bij breuk is dit materiaal uitstekend te repareren middels versmelten met pure aceton, de sterkte van de las is echter afhankelijk van de breukplaats, staat deze op spanning (glasrand) dan is dit een zeer zwakke las, is de neusbrug gebroken dan is dit een veel sterkere las.

De aanwezigheid van meerdere breuklijnen in het montuur wijst op sterke veroudering / materiaalmoeheid. Ik denk dat de voorgenomen reparatie het verlies aan materiaalsterkte onvoldoende compenseert.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.401
219
Gem. Winsum (Groningen)
@ Kor: De bril is een jaar oud. De aftakeling is versneld door een fietsongelukje van mij met bril. Maar ben het met je eens: het is een inferieur materiaal :)

De methode van het repareren met aceton (de ""brillenwinkelmethode"") kende ik en geloof daar niet in voor deze breuk op deze plek. Wat mijn poging om het te repareren door versteviging op zal leveren zal nog moeten blijken. Het blijft een kwetsbaar dingetje .

Ik moet helaas komende paar dagen wat anders gaan doen. De timmerman komt (onverwacht) vandaag wat energiebesparende veranderingen afmaken. Ook leuk.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.