Bridge City combinatiehaken vs Starrett

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
In het hogere segment zijn er een aantal merken, die een combinatiehaak aanbieden, waarvan de Starrett de meest bekende is. Starrett een merk die zijn naam al ruimschoots heeft bewezen, door goede combinatiehaken aan te bieden, en is bij verschillende winkels te verkrijgen. Woodpeckers combinatiehaak is al weer een tijdje op de markt, is moeilijk te verkrijgen hier in Nederland, Gereedschappro is de enige zover als ik weet , en er is weinig over geschreven door gebruikers (Gereedschappro heeft nu na lange tijd de 300mm versie in voorraad de andere modellen zijn nog steeds niet beschikbaar, lange levertijd kennelijk). De Bridge City combinatiehaak geheel vervaardigd uit RVS is iets gemakkelijker te verkrijgen, Dictum heeft beide versie's op voorraad de 150mm en de 300mm. De Woodpeckers combinatiehaak valt voor mij af, de RVS liniaal, prima daar heb ik best wel vertrouwen in, maar het handvat wat gemaakt is van geanodiseerd aluminium lijkt mij slijtage gevoelig? De Bridge City lijkt mij ondanks de absurd hoge prijs, een kwalitatief hoogstandje te zijn? Er is ook weinig over deze combinatiehaak geschreven, ik heb 1 filmpje gevonden op youtube, en that's all. Zijn er mensen die een Bridge City combinatiehaak hebben, en zijn of haar ervaring met ons wilt delen? De prijs tussen de Starrett vs Bridge City valt al redelijk tegenover elkaar weg als je de satin versie van Starrett neemt als vergelijk (ik denk dat dit gelijken zijn qua afwerking).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je weet dat starrett goed is en bewezen heeft goed te blijven, waarom zou je dan wat anders kopen? Het is toch gereedschap? Ik koop gereedschap om mee te werken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Gereedschap dat voldoet voor gereedschapsmakers, is zeker goed genoeg voor houtbewerking. Voor de meeste houtklussen kan je prima uit de voeten met een blokhaak uit de koopjeshoek. Je kan nog zo zuiver aftekenen, maar als je niet langs een lijntje kan zagen, heb je er weinig aan. Maar duur gereedschap verzamelen is ook een hobby.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes en 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Als je weet dat starrett goed is en bewezen heeft goed te blijven, waarom zou je dan wat anders kopen? Het is toch gereedschap? Ik koop gereedschap om mee te werken.
Ik vind de goedkopere versie's van Starrett tegenvallen, het liniaal is moeilijk af te lezen en ze zijn roestgevoelig (dit laatste is wat je veel leest op het internet). Ik had er één besteld 2 jaar geleden via Amazon maar ik had moeite om de cijfertje goed af te lezen, en dus teruggestuurd. Wellicht zijn mijn ogen niet meer hetgeen ze zijn geweest, zou kunnen. Ben helemaal met je eens, gereedschap is er om mee te werken, niets meer, niets minder vandaar dat ik hem heb teruggestuurd. Een satin versie zou al een hele verbetering zijn, maar wellicht is er een goed alternatief? Bridge City is gemaakt geheel uit RVS en dat is wat mij bevalt zeker als je aan zee woont.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Serieuze vraag, als je de "hoogste kwaliteit" zoekt, waarom dan een combinatiehaak?

Iets dat instelbaar is, is nooit op de zelfde manier "fout". Een vaste haak wel. Die kun je in diverse kwaliteitsklassen kopen. Het zelfde voor linealen.
Ik "zoek" inderdaad een kwaliteits combinatiehaak, een DIN blokhaak in verschillende lengtes heb ik al. Soms wil je een idee vormen hetgeen er op de markt is aan kwaliteit, dat is toch geen probleem? Maar bedankt wat je tip betreft, ik was me al bewust van(y)
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik zou graag ervaringen horen mocht er iemand van jullie een Bridge City combinatiehaak hebben,.... over Starrett valt genoeg te lezen dus wat mij betreft minder relevant✌️✌️✌️
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Zelf gebruik ik de blokhaakjes van BC veel, liggen voor het grijpen. Heb ook een grotere als versie van Woodpecker, die ik alleen gebruik om te kijken of iets haaks is. De dikke aluminium lineaal maakt aflezen voor mij er niet gemakkelijker op. Tegenwoordig zijn ze er ook met de rvs lineaal, maar die zijn ook wel echt aan de prijs. Heb uit de forumlink afgelopen week ook het kleine winkelhaakje van Starrett gekocht (de 300 mm heb ik al een jaar of 10) . Kwam vandaag binnen en lijkt me een prima ding. Het grote voordeel van een Starrett is dat je deze bij kunt stellen als ze uit het lood raken. De lineaal wordt gedragen door 2 puntjes in het gietijzeren huis en die kun met een klein zoet vijltje iets weghalen om het ding weer op 90 graden te krijgen.

Qua afleesbaarheid blijf ik de Shinwa linialen het beste vinden, veruit zelfs.

Nog een aardig filmpje over winkelhaken bijgevoegd,

jaap

 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en stvno

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Jaap bedankt voor je filmpje van Jonas, die had ik dus nog niet gezien, interessant om te horen dat de BC kennelijk niet naar verwachting voldeed, en dat voor een high end product, Ik neem aan dat de BC combinatiehaak die zowel 90 alsook 45 graden biedt het zelfde probleem heeft? Na het bekijken van het filmpje heb ik de bijbehorende commentaren gelezen en er bleken meerdere mensen te zijn die het zelfde hadden ervaren, interessant.
Inderdaad dit heb ik vaker gelezen/gezien dat de verstelschroefjes van de BC blokhaak heel erg nuttig kunnen zijn als het out of square is, mijn Lidl blokhaak heeft ook van die verstelschroefjes, werkt ongeveer het zelfde

Chevy66 eventjes terugkomend op je reactie, ik ben geen verzamelaar van duur gereedschap, maar ik heb wel een zwak voor goed gereedschap. Ondanks dat ik de prijs belachelijk hoog vind van de BC en deze nooit nieuw zou aanschaffen, zou een tweedehands wel tot de mogelijkheid kunnen behoren als de BC ook subliem zou blijken te zijn (half de nieuwprijs als hij 100 jaar meegaat). De intentie van dit topic voor mij is om een beter beeld te krijgen wat betreft de kwaliteit van BC. Starrett daarentegen is al zo vaak onder de loep genomen dat ik zo ongeveer wel weet de plus en de mins. En uiteraard ik weet het, er zijn genoeg goedkopere alternatieven te vinden, Presch komt ook goed uit de bus, en kost een fractie van een BC of andere premium merk. Het is de materiaal keuze RVS die mij aanstaat echter er valt verdomde weinig te lezen over deze BC's vandaar het openen van dit topic.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.