breeuwen met harpuis en/of harpluis?

fon v oosterhout

Nieuw lid
5 dec 2023
2
0
delft
Collega-ambachtliefhebbers. Ik verdiep me in het breeuwen (bij houten scheepswanden en dekken) en kom daarbij twee oude woorden tegen. Harpluis (met l) zou het breeuwtouw (of breeuwerk) zijn. Harpuis (mogelijk afkomstig van het oudfranse 'harpois') zou dan een waterafstotend middel zijn ter bescherming van het hout. Gemaakt op basis van teer, pek of hars, opgelost in lijnolie, evt. gemengd met zwavel, smeer(vet), terpentijn, kalk. Er is ook nog steeds een produkt met die naam: ( Harpuis ). Ik vind het onwaarschijnlijk dat die twee woorden die zoveel op elkaar lijken heel verschillende dingen aanduiden. Wie kan hier meer over zeggen?
 

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
74
39
Velserbroek
www.ssrp.nl
Harpuis is idd een waterafstotend middel (verf) voor de bescherming van hout. Gemaakt op basis van gekookte lijnolie, dennenhars en evt. gemengd met terpentijn en soms een klontje roomboter. Harpuis is nog steeds te koop bij 't Vliegend hart.
Veel houten botters, pluten, schokker staan nog in de Harpuis. Het is nog steeds de beste bescherming voor massief hout. Aan te brengen met een bokkepoot.

 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Laatst bewerkt:

fon v oosterhout

Nieuw lid
5 dec 2023
2
0
delft
Beste reageerders, veel dank, dit is heel behulpzaam!
PS: Ik kwam er ook nog achter dat het woord harpluis te maken kan hebben met het 'herpluizen' van het oude touw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.