Brede vandiktebank

stef1

Nieuw lid
16 jun 2017
6
0
Dag Allen.

Weet iemand of er ergens in Nederland een bedrijf is die een brede vandiktebank heeft?
En zo ja waar zou dat zijn?
En met breed bedoel ik 90cm😯.
Ik kan er op dit forum niks over vinden.

Laatst heb ik een Esdoorn boomstamblad tot tafelblad omgetoverd met behulp van een bovenfrees. Circa 15mm moest er af.
Dit duurde zo’n anderhalve dag en behoorlijk wat pijntjes in de rug naderhand😉.

Daarom vraag ik me af of er inderdaad een makkelijkere en minder arbeidsintensieve manier is om dit voor elkaar te krijgen?

Hoor graag van jullie.
Groet Stef
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Dag Allen.

Weet iemand of er ergens in Nederland een bedrijf is die een brede vandiktebank heeft?
En zo ja waar zou dat zijn?
En met breed bedoel ik 90cm��.
Ik kan er op dit forum niks over vinden.

Laatst heb ik een Esdoorn boomstamblad tot tafelblad omgetoverd met behulp van een bovenfrees. Circa 15mm moest er af.
Dit duurde zo’n anderhalve dag en behoorlijk wat pijntjes in de rug naderhand��.

Daarom vraag ik me af of er inderdaad een makkelijkere en minder arbeidsintensieve manier is om dit voor elkaar te krijgen?

Hoor graag van jullie.
Groet Stef

Wat u zoekt is alles behalve evident... De breedste standaardmachines vandaag de dag zijn 63 cm. Deze vind je vrij courant terug in schrijnwerkerijen. Bij de oudere gietijzeren beesten heb ik er al wel eens eentje zien passeren die iets breder is, maar dan spreken we nog 'maar' over 70 cm.
Breder kan wel, maar dan spreek je over industriële productielijnen, bijvoorbeeld als as die de voorbewerking doet bij reuzachtige breedbandschuurmachines. De eigenaar van zo een productielijn zal zich haasten om er het blad van een boomstamtafel door te jagen :rolleyes:
Ik veronderstel, maar ben niet zo goed thuis hierin, dat de makkelijkste machinale manier een CNC bewerkingscentrum zal zijn, dat geautomatiseerd kan doen wat jij met je bovenfrees deed. Geen idee over kostprijs... Is in ieder geval complexer dan iets door de vandiktebank te voeren.

Of het ontwerp aanpassen.... bijvoorbeeld blad doorzagen en opnieuw aan elkaar zetten waarbij je de boomstamranden behoudt. Eventueel een contrasterend latje ertussen om de voeg te accentueren... Ik zeg maar iets....
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Je kunt ook het blad door een vandikteschuurmachine halen. Die zijn er in 2 soorten, namelijk een grote industriële:



of een kleinere die eerst de linker helft doet en dan de rechter helft:

 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Je kunt ook het blad door een vandikteschuurmachine halen.

Succes om er 15mm mee weg te nemen :p (Als je echt over industriëel spreekt kan het wel in een aantal passages, dan heb je machines die ook over een schaafas beschikken, zie eerdere post.... )

Als het over een beperktere afname gaat, zou een handschaaf / -schraper ook een prima optie zijn....
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Brt, mee eens dat 15 mm veel is. Maar met een frees deed hij er 1 1/2 dag over. Met een vandikteschuurmachine moet dat toch wel sneller kunnen. Maar met een sterke bovenfrees en de juiste frees moet het ook wel sneller kunnen dan 1 1/2 dag.
 

tuoh

Oud hout
Je staat er van te kijken hoeveel een goede breedbandschuurmachine kan wegnemen in één pas, dat is makkelijk 3 à 4mm per keer.
Niet voor niks hebben die machines een berg vermogen staan in de "machinekamer"

Brede vandikte schaafmachines worden oa gemaakt door REX, is in dit gamma zowat de marktleider, maar zoals gezegd geen enkele KMO die zo iets heeft staan.
Moet je gaan kijken bij bedrijven die gelijmde spanten fabriceren.

Een cnc, of een deels geautomatiseerd proces met een bovenfrees, gaat de meest realistische optie zijn. Van dit laatste zijn er voorbeelden genoeg op het WWW.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Maar met een sterke bovenfrees en de juiste frees moet het ook wel sneller kunnen dan 1 1/2 dag.

En aangezien dat toch al een handige manier is om te vlakken is een betere frees gewoon de voor de hand liggende oplossing in een niet professionele omgeving.

Zo’n breedband schuurmachine is wel een heel leuk hebbeding..... je hebt ook weinig tot geen last van uitbreken en dat scheelt wel heel veel tijd. Recent met 1 gewerkt die gebruikt wordt voor de fijnere afnames, komt er bijna geschikt voor afwerken uit.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik moet vaak grote houten objecten vlakken of juist in een bepaalde kromming maken. Mijn stationaire machines zijn niet breder dan 510 mm.
Dat doe ik altijd met de handschaafmachine die ik steeds kruiselings diagonaal over het oppervlak beweeg, regelmatig controlerend met een rei-lat. Vaak kies ik voor zulk werk mijn middelgrote machine, een Hitachi met lange zolen en een schaafbreedte van 178 mm; die neemt lekker veel materiaal af maar is nog heel licht en nauwkeurig bestuurbaar. Van te voren zet ik er verse HSS messen in die ik vlijmscherp geslepen heb; dat is veel scherper dan HM messen.
De schaafrichting is dus steeds kruiselings diagonaal (en als dat nodig is, zelfs wel eens dwars op de nerf), terwijl ik de machine schuin vooruit schuif (een beetje als een krab).

Zo'n esdoorn blad, waar zoals omschreven 15 mm af moet, zou ik in ongeveer een kwartier ruw op maat en vlak kunnen maken mits er geen zand of kiezel in het hout zit.
Fijn naschaven en gladschuren kost dan nog een pakweg half uur.

't Is allemaal een kwestie van gevoel en durven, voelen "door de machine heen", als je begrijpt wat ik bedoel.

Wim.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
762
142
Dag Allen.

Weet iemand of er ergens in Nederland een bedrijf is die een brede vandiktebank heeft?
En zo ja waar zou dat zijn?
En met breed bedoel ik 90cm😯.
Ik kan er op dit forum niks over vinden.

Laatst heb ik een Esdoorn boomstamblad tot tafelblad omgetoverd met behulp van een bovenfrees. Circa 15mm moest er af.
Dit duurde zo’n anderhalve dag en behoorlijk wat pijntjes in de rug naderhand😉.

Daarom vraag ik me af of er inderdaad een makkelijkere en minder arbeidsintensieve manier is om dit voor elkaar te krijgen?

Hoor graag van jullie.
Groet Stef
Uit interesse wat voor frees en wat voor freesmachine gebruikte je? Met een 20mm bit gaat het idd wel lang duren, dat kan ik me voorstellen. Op YouTube staat een mooie opstelling. Zoek even op manor wood die heeft meerdere filmpjes waarin hij echt grote panelen vlakt met een bovendrees in 1,5 uur.
 
  • Leuk
Waarderingen: zaagfabriek

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Denk hierbij aan een bovenfrees met genoeg power zo vanaf een 1400 watt of hoger
En een vlak frees
Ik heb er 1 van cmt met een diameter van 60mm
Dan kun je vrij vlot een groter opervlakte frezen
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Als je tijden en zin heb zou je zoiets kunnen maken......
Lijkt mij heel goed te doen.


Zo'n voorziening maken aan de zijkant van mijn werkbank staat ook nog op mijn lijstje.

Mocht je de spullen helemaal niet hebben denk ik dat een Vandiktebank van 90cm best lastig gaat worden.

Ik denk dat je meer kan hebt op een Vandikteschuurmachine van die breedte.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Ik schaaf meestal eerst met mijn Mafell schaaf 32 cm breed en daarna met de bandschuurmachine, of breng het naar een collega met een breedbandschuurmachine
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.