brandsporen met cirkelzaag

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Hallo mensen,

Ik ben bezig met het maken van om/af-timmeringen van de kozijnen.
Hiervoor maak ik een soort kappen die ik over de hoek van de muur. Als het ware een L-profiel, maar dan van hout.

Ik heb gekozen voor meubelpanelen van hardhout van de karwei. (18mm dik, 2 meter lang, in stroken verlijmd massief hout)
Deze zaag ik in de lengte door op de gewenste maat.

Mijn ongemak is nu dat er brandsporen komen op de zaagsnedes.
Ik heb een festool ts55ebq, met nog bijna nieuw zaagblad. Daar ligt het niet aan lijkt mij. Ik doe dus iets niet goed.
Hoe kan het beter?
Ik heb vandaag de fixatie op de geleiderail opnieuw ingesteld, het is wel verbeterd maar nog steeds niet top.
Ik heb de meubelpanelen op twee schragen liggen en de zaag zaagt hier net iets van mee.

Mijn vraag is dus eigenlijk concreet voor tips en werkwijzes om dit te vermijden.

Groets,
koffiedrinker.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik ben nieuwsgiering. Doe eens een fotootje van zo'n zaagvlak.
Brandsporen krijg je o.a. door te langzaam zagen, te fijne zaag, wringen van de zaag t.o.v. zaaglijn (zaag staat iets scheef t.o.v. zaaglijn).

Groet, Tjeerd
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
zaag je 90 graden of 45 graden bij 45 graden wil de zaag zich van het werk af duwen waardoor hij gaat wringen, bij 45 graden de zaag goed tegen het werk aandrukken en niet te snel zagen

bij 90 graden staat of je zaag niet paralel, je spouwmes is te dun of je hebt een te rechte tandhoek (deze zaken gelden ook voor 45 graden natuurlijk)

en het kan ook aan het hout liggen sommige houtsoorten moet je bijna doorbranden
niet zo best voor je zaagblad
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Foto lukt deze week helaas niet. Mijn vriendin heeft de camera mee op vakantie.

Ik zaag 90 graden.

mbt het langzaam zagen. Als ik de zaag sneller voortduw dan krijg ik idd minder brandsporen. Maar dat kost wel veel kracht en dan is het nog niet helemaal goed (dan nog 10% a 20% brandspoor)
Het zaagblad is de originele in de Festool TS55ebq. Dat is een fijngetande (48) universele zaag. Onder andere (zeer goed) geschikt voor meubelpanelen (zegt de catalogus.) Massief hout langssnede gewoon geschikt. Het lijkt mij dat het daarom niet aan de machine ligt.
Ik zal morgen eens nameten of de zaag parallel staat. Maar volgens mij is dat ook geen probleem.

Met beukenpanelen had ik in het geheel geen last (aanrechtblad 3,8cm en 2,8 cm dik) Dat zaagde ook veel soepeler.
Op het pak wordt niet vermeld wat voor hout. Alleen hardhout FSC. (foto zal ik volgende week plaatsen).

Bedankt voor de reacties. In ieder geval heb ik er wat aan om wat beter te zagen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Op de fiets naar het werk, ja in die tijd gebeurt veel denkwerk, dacht ik nog aan het volgende.
Niet van toepassing op het geschetste probleem denk ik vanwege het bijna nieuw zaagblad. Er zijn bepaalde houtsoorten (b.v fruitboomhoutsoorten) die aankoeken aan de zaagtanden. dat geeft ook brandsporen. Dan het blad een nacht in een badje water en de andere dag met een oude tandenborstel schoonborstelen.
Zou het verder nog kunnen zijn dat een blad met fijne vertanding niet zo goed werkt bij "te" harde houtsoorten?

Groet, Tjeerd
 
A

Athanor

Guest
Tjeerd zei:
Op de fiets naar het werk, ja in die tijd gebeurt veel denkwerk, dacht ik nog aan het volgende.
Niet van toepassing op het geschetste probleem denk ik vanwege het bijna nieuw zaagblad. Er zijn bepaalde houtsoorten (b.v fruitboomhoutsoorten) die aankoeken aan de zaagtanden. dat geeft ook brandsporen. Dan het blad een nacht in een badje water en de andere dag met een oude tandenborstel schoonborstelen.
Zou het verder nog kunnen zijn dat een blad met fijne vertanding niet zo goed werkt bij "te" harde houtsoorten?

Groet, Tjeerd

Ik ken het probleem van aankoeken van de zaagtanden bij het zagen van pennen bij Robinia. Ik moet het zaagblad (48 tanden) regelmatig "ontkoeken". Hiervoor heb ik een speciaal middel van mijn slijper (Eestroom)http://www.slijperijeestroom.nl/ gekregen. Dan vliegt het eraf, even naborstelen en afspoelen en klaar! Voor het zagen van de pennen is het toch geen ideale oplossing, het blad wordt soms erg heet, sneller bot en vuil en het zaagvlak laat een driehoekje na. Het schulpblad van mijn Robland levert echter weer vrij grof werk af. Weet iemand een goede oplossing?

Fons

Attached files
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik was bezig met klussen, en daarna geen energie/zin meer om achter de pc te kruipen. Daarom wat later een reactie.

@ Coko
Ik had de zaagdiepte ongeveer 2 mm dieper staan dan het hout dik was.
Ook geprobeerd met duidelijk dieper (1 cm). Geen verschil gezien. (helaas)

@ Houtmannetje
De houtsoort is mij onbekend.
Dat is het nadeel van deze panelen van de Karwei. Er staat gewoon Hardhout op. ( met FSC keurmerk) En mijn houtkennis is niet afdoende om de soort te kunnen zien. (Het is wel donker, beetje als Jatoba.) Ik zal binnenkort een foto ('s) plaatsen, maar of dat afdoende is voor de kenner?

@ Tjeerd
Ik zal mijn zaagblad nog eens goed bekijken, maar ik zag er geen vervuiling op. En bij de eerste zaagsnede had ik al (behoorlijk) veel last van brandsporen.

@ allemaal
De zaagdraaisnelheid (van 6 (max) naar 3) verlagen maakt geen verschil, behalve dat het zagen langzamer gaat.
De zaag staat haaks
Dwars op het hout heb ik er geen last van, en dan zaagt het ook veel soepeler
(Het zijn in lange stroken verlijmde panelen. In de lengte zaag ik dus met zo'n strook mee, dwars er op heb ik kops hout.)
Als ik de zaag zo snel mogelijk (als mij lukt) door het hout duw (kost mij veel kracht) dan heb ik het idee dat de zaag (1200Watt) er moeite mee heeft en eigenlijk protesteert. Wel heeft dit effect, minder brandsporen (nog circa 10% van het oppervlakte).
Iets minder snel voortduwen levert ook redelijk resultaat op. Ik deed het in het begin duidelijk te langzaam.
Het is ook echt hard hout. Om potloodstrepen eraf te schuren heb ik uiteindelijk maar een vlakschuurmachine gepakt met korrel 60. (Ik doe dat normaal met 120 met de hand, alleen heb ik nog gewerkt met vuren, grenen en beuk)

Gelukkig zijn de brandsporen goed weg te schuren, maar ik ga liever goed met mijn gereedschap om. En omdat ik behoorlijk onervaren ben leek/lijkt mij brandsporen niet goed (vandaar de vraag).

Van het weekend ook mdf (8mm) gezaagd. Dat ging zo soepel dat ik daarna gekeken heb of ik echt wel gezaagd had. Een wereld van verschil.

Binnenkort de foto's,
maar ik vermoed dat het deels komt door de sterkte/taaiheid van het hout icm met de dikte van 18 mm en een te fijne zaag.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
- Het zaagblad is de originele in de Festool TS55ebq. Dat is een fijngetande (48) universele zaag.

En aangezien dwars op het hout zagen wel gaat, zou ik naar een zaagblad gaan met minder tanden (24). Wordt voor het zogeheten schulpen (in de langsrichting met de nerf mee zagen) over het algemeen aangeraden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Dat lijkt mij een goeie Arie.
Er zijn speciale zagen voor afkorten, zo ver mogelijk boven het hout instellen, voor schulpen (om de losgezaagde vezels goed af te voeren - zo niet dan hitte en brandsporen) en universele zagen (kunnen nooit zo goed zijn dan de specifieke zagen.

groet Tjeerd

ps ik zoek eigenlijk naar een internetsite waarin ik niet alleen typen zaagbladen zie maar ook de functie daarvan wordt aangegeven (heb intussen wel een leuk artikel ontdekt over de vertanding van de verschillende japanse handzagen).
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben het ook eens met Arie. Als je eens een specifiek zaagblad voor schulpen (Panther heet dat bij Festool) geprobeerd hebt, dan merk je ook hoe ongelofelijk gemakkelijk dat het zagen in de lengterichting gaat. Kan het van harte aanbevelen.

@Arie, van harte welkom op ons forum!

@Tjeerd, dat over die zaagbladen zou ik ook interessant vinden. En ook wat gebruikerservaring met verschillende soorten en merken zaagbladen.

jaap
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Je merkt het verschil in het aantal tanden niet alleen bij een cirkelzaag, maar ook bij de gewone handzaag. Ik heb een Bahco zaag met 7 TPI, deze zaagt heel wat makkelijker in de langsrichting van het hout. http://www.feinewerkzeuge.de/G302616.htm

Ik heb met de hand de poten van een eettafel verjongt van 6 cm naar 3 cm, de poten waren te dik om op m'n zaagtafel te zagen. Krijg je spierballen van.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
als je massief hout wil schulpen heb je een ander zaagblad nodig dan om hout af te korten
hiervoor kun je het beste terecht bij een leverancier van zaagbladen, het standaardblad dat op een festo zit is een blad om mee af te korten, het probleem bij schulpen is dat doordat je lange vezels zaagt je zaag de krullen niet kwijt kan en de standhoek van de zaagtand is te recht
om te schulpen
bij schulpen moet je je zaag ook niet te diep zetten, hoe lager je blad hoe beter het gaat
schulpen kun je een beetje vergelijken met schaven de vezels worden niet doorgesneden zoals bij afkorten daarom krijg je bij schulpen ook geen zaagmeel maar zaagkrullen, deze krullen zijn moeilijker af te voeren door het zaagblad waardoor je extra wrijving krijgt

er zijn ook zogenaamde univerzeelzaagbladen met deze bladen kun je zowel afkorten als schulpen
handig als je beide bewerkingen afwisselend moet doen
maar voor het beste resultaat kun je beter het juiste blad nemen
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Het verkeerde blad, verklaart een hoop.
Op mijn Bosch afkortzaag bleek ik er ook geen last van te hebben. En die heeft idd minder tanden.

Bij de volgende klus dus zorgen voor een schulp-blad.
(het is nu nagenoeg af)

Nog foto's van het hout
en twee foto's van het eindresultaat

Iedereen bedankt voor alle feedback.

Attached files
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Hierbij twee foto's van het resultaat (althans één van de kamers)

We denken nog over de afwerking. Mijn vriendin wilde het eerst verven, maar nu denkt ze toch ook aan om het met Danish Oil te bewerken.
De vensterbank is beuken (Ikea; budget keukenblad en precies de juiste dikte)

Attached files
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
MDF (van de Bouwmarkt) vind ik te zacht voor plaatsen waar je het (makkelijk) kunt aanraken, tegen aanlopen stoten ed. Tegen het plafond aan vind ik het wel prima.
Ik heb nog gekeken naar beuken meubelpanelen, maar dat was niet veel goedkoper (paar euro per plaat). (en vuren is ook wel weer kwetsbaar voor aanraak plaatsen)
En in twee kamers blijft het zeker in het zicht, alleen de kamer van mijn vriendin mogelijk niet. Ik vond het wel zo handig om alle drie de kamers dan hetzelfde te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.