Brandmerk in je werkstuk

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Soldeerbout, roodgloeiende spijker, zelf met ijzerdraad een vorm vlechten en met een brander roodgloeiend stoken. Ook heb je van die soldeerbranders die werken op aanstekergas, meestal zit er een opzetstuk bij met een zeer kleine opening, werkt ook goed, maar gaat ruwer.

Mogelijkheden genoeg dus, gebruik je fantasie!
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Beste Guido

Ik kwam tijdens één van mijn vele bezoeken aan Amerikaanse websites ook een mooie
mogellijkheid hiervoor tegen, een soort houten medaillon.

medallion1.png


stool-medallion.png

Hoe ze precies gemaakt worden weet ik niet, maar een vrouw maakt ze, lees hier verder hoe en wat.
http://sandal-woodsblog.com/page/20/

Dit is trouwens verder een hele leuke website, deze meneer, genaamd Al, heeft een hele mooie "woodshop" en hij woont op een prachtig stuk grond. Het is een hele aardige man, je kan hem altijd
mailen voor vragen oid. Doe hem de groeten van me.

Dit kan ook, zie Rockler.com

26304-02-200.jpg


Succes Schummie,
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi ,
ik heb deze medaillons zojuist besteld.
Ik heb eerst samen met de dame die deze maakt een soortgelijk logo gemaakt .
Ik heb eerst zelf wat geknutseld met paint ed , dit dan door gemaild en uitgelegd wat de bedoeling is . Nog geen uur later had ik al een aangepaste versie , bijna perfect buiten één detail . Dit dan ook gemeld en 15 minuten later aangepast logo en klaar . Daar deze dame het redelijk druk heeft zou het zeker een tweetal weken duren voor ze klaar zijn , en dan nog verzenden. Dus even afwachten maar he. :roll:
 

mio pim

Nieuw lid
10 apr 2009
7
0
ok klinkt allemaal intresant zou je fotos van je medailion willen plaatse?
en hoe duur is het? en hoe veel krijg je der voor want ben zelf ook wel ge intreseerd

groetjes pim
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
hier kan je een brandstempel bestellen http://www.rockler.com/product.cfm?page=701

@ pim :
ik zou een tweetal weken moeten wachten alvorens ze verzonden worden.Het is niet de bedoeling om er iets voor te krijgen , maar om ze als een soort handtekening in elk van mijn creaties te steken.Zoals bijvoorbeeld aan de onderkant van het stoeltje op de foto.
 

mio pim

Nieuw lid
10 apr 2009
7
0
beste stefke bedankt voor je reactie en die brandstempels zien der ook goed uit.
maar ik bedoelde zo als in de stoel een medaillon kan je dat ook ergens bestellen of weet iemand hoe je dat maakt ?

m.v.g pim
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Leuk om te horen dat je er wat aan had Stefke.
Deze dame is best "beroemd" onder de Amerikaanse woodworkers, want dit is een
hele originele manier om je werkstukken te signeren.

Ik hoop voor je dat ze snel komen.

Groetjes Schummie.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
@ schummie :
ik moet toch wel een weekje of twee geduld hebben.
Bij het zien van deze medaillons was ik gelijk verkocht. Ik was eigenlijk zoiets van plan , maar wist niet hoe of wat , en al helemaal niet hoe er aan te beginnen.Het is trouwens een heel vriendelijke en behulpzame dame.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Een klant van mij heeft zelf een heel fijn computergestuurd freesmachientje gebouwd en hij kan daarmee zelfs een pasfotoo nafrezen en als je deze dan op een bepaalde manier in het licht houdt dan lijkt het net alsof je naar een fotoo in hout kijkt heeel bijzonder. Zijn naam is meen ik Albert Bogema en hij woont in Duiven. Zijn werk doet me wel denken aan de medaillons maar dan toch weer anders. Iets meer aan het volgende (Om even een idee te geven wat je in hout kunt "afdrukken"): http://www.epiloglaser.com/wood_engraving.htm
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
ik heb Albert getipt over dit onderwerp, woont overigens in Westevoort zag ik, en als hij hier iets mee wil dan gaat hij vast reageren.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
oke .... ik heb nog eens goed nagedacht en ik zit aan het volgende te denken maar daar heb ik jullie inzicht bij nodig.

dit moet het worden:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/JoXsySq6aHDlQ1hNjidOQQ?feat=directlink

dus de draad in de vorm buigen en daarna heet maken met een gasbrander en dan op het hout zetten
Ik kan me voorstellend dat als het uit 1 draad moet bestaan dat ik het alleen zo kan maken omdat de draden elkaar moeten overlappen in het midden:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/10WgvCB6VYFKE5BojkUQ7g?feat=directlink

.... misschien nog op dezelfde manier een jaartal ernaast branden. en dan een manier waarmee ik die draad stabiel kan vasthouden/drukken zonder mijn eigen vingers te verbranden. dus een flink stuk leer eromheen of een houder van hout. waar moet ik verder rekening mee houden en welke metaalsoort moet ik gebruiken? diameter? winkel? etc...!

wie geeft me advies hierin?
 

WR1944

Oud hout
Je kan beter een stalen strip nemen, ongeveer 2 tot 3 mm dik en 10 tot 20 mm hoog. De maten zijn afhankelijk van de grootte van het teken. Je zal de het geheel moeten opdelen in afzonderlijke stukken, de vormen buigen en aan elkaar lassen. Dat lassen kan je het beste laten doen bij een klein werkplaatsje (misschien maken ze het gehele ontwerp in een keer). Dan een steel er aan lassen met een houten handvat.
Een stuk draad is veel te zwak en buigbaar om z'n vorm te behouden. Denk voor het ontwerp maar aan de brandijzers van de cowboys.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Je wilt advies?

- Rij naar de bouwmarkt
- koop een stuk ijzerdraad
- expirimenteren maar!

dus: gewoon proberen ;)

ik vind persoonlijk het tweede ontwerp, dus met de 'zwevende delen' eigenlijk wel mooier, je zou dit wellicht kunnen maken door meerdere stukken in de juiste vorm te buigen en de einden naar boven te laten wijzen. Deze einden kan je dan aan elkaar maken door ze te omwikkelen met dun ijzerdraad. Daar een houder aan, even verwarmen en kijken of het werkt.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
na een hoop te hebben nagevraagd heb ik toch maar gekozen voor een electrische brand stempel. ik heb de bestelling geplaatst bij Posthumus en Dal graveurs voor het volgende ontwerp:
http://lh4.ggpht.com/_MRqrbVg_F4U/Sieb67HZ3iI/AAAAAAAAAvY/K2Mw3NaCsWc/symbool2.PNG
afmeting wordt 30X16 aangezien ik mijn brandmerk een beetje subtiel wil plaatsen op mijn meubels/werkstukjes
Het is niet goedkoop maar dan weet ik tenminste dat het goed zal werken.
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Huidige linkje werkt niet je moet de laatste .jpg even weghalen ; )
Ziet er goed uit voor de rest.


guido zei:
na een hoop te hebben nagevraagd heb ik toch maar gekozen voor een electrische brand stempel. ik heb de bestelling geplaatst bij Posthumus en Dal graveurs voor het volgende ontwerp:
http://lh4.ggpht.com/_MRqrbVg_F4U/Sieb67HZ3iI/AAAAAAAAAvY/K2Mw3NaCsWc/symbool2.PNG.jpg
afmeting wordt 30X16 aangezien ik mijn brandmerk een beetje subtiel wil plaatsen op mijn meubels/werkstukjes
Het is niet goedkoop maar dan weet ik tenminste dat het goed zal werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.