Ik heb van wat restanten balken en hoekijzer een frame in elkaar gezet die sterk genoeg is om de druk op te vangen van de krik. De krik heb ik normaal aan de bovenste balk geschroefd.

Het vierkant plaatje met gaten komt op de hoekijzers te liggen en hier bovenop komt de pvc buis weer te staan. Ik heb het hele frame meestal op een specieton of op een kruiwagen te staan om het water weer op te vangen.

Aan dit balkje in de buis zit een rond plaatje met gaten erin aan vast. Dit balkje druk ik met de krik naar beneden als de buis vol met pulp is gevuld. Hierdoor pers je de pulp samen en maak je de briketten.

Deze ronde blokjes plaats ik tussen de pulp in de buis. Hiermee kan ik zelf bepalen hoe groot de briketten worden. De gaten zijn ervoor om het water door te laten. Ik heb ook gaten in de buis zelf gemaakt om het water af te voeren.

Hier een paar briketten die alleen maar met papier zijn gemaakt. Ze branden niet echt in de kachel, maar gloeien meer. Er komt wel veel warmte vanaf moet ik zeggen. Ik gebruik ze dan ook bij het hout in de kachel. Alleen stoken op papierbriketten zou ik niet doen. Briketten gemengd met hout branden al een stuk beter.
Hopelijk is het een beetje duidelijk geworden. Ik gebruik het de laatste tijd niet veel meer, omdat ik meer dan genoeg hout heb, maar ik wilde het eens uitproberen.