Branden van hout

Rick84

Nieuw lid
28 nov 2023
22
2
Goes
Hallo ik zit eens te kijken hoe ik hout nerf kan branden. Ik zie veel met magnetron voedingen oid? Heeft hier iemand tips hoe ik het veilig kan proberen? Met zo min mogelijk voltage en amperage.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.164
440
Als ik zo zie bliksemen en dat kan niet veilig met vooral lage amperage (de stroomsterkte is uiteindelijk dodelijk, niet de spanning). Je hebt sowieso een hoge spanning nodig om stroom door het hout te laten lopen.

Als je het toch zo veilig mogelijk wilt proberen:

- isoleer je werkstuk van de ondergrond en werk achter een aardlekschakelaar.
- maak een lang geïsoleerd handvat, waar je aan het uiteinde je elektrode bevestigd.
- gebruik geschikte isolerende handschoenen en dito schoenen.
- werk met zijn tweeën, zodat wanneer het toch mis gaat, de tweede persoon de stroom kan afschakelen en in een uiterst geval 112 kan bellen en jou kan reanimeren.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
995
317
Rosmalen
Zelf klussen met zo'n magnetron trafo is geen fijne manier om aan je einde te komen. Volgens mij had ik ergens een youtube filmpje gezien over die risico's.

En big clive is ook wel iemand met verstand van zaken.

Rick84

Nieuw lid
28 nov 2023
22
2
Goes
Ben geen electricien dus blijf er dan liever vanaf. Maar dacht misschien is er wel een veilige manier om zoiets te doen. Denk dat ik eerst maars letters en dergelijke ga branden met zoon trafo met pennetjes ga doen.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
558
259
Hoe? Niet. Beter niet aan beginnen.

Uit je vraagstelling maak ik op dat je geen geleerd elektrotechnicus bent, anders zou je de vraag niet hoeven stellen. De voltages en stroomsterktes die hier voor nodig zijn, zijn levensgevaarlijk en niet binnen veilige grenzen te krijgen.

Men gebruikt magnetrontransformators omdat die 2-2.5 kV aan de uitgang geven. Dat is meer dan hoog genoeg om de weerstand van de huid te overkomen en een goede stroom door het lichaam te sturen. Als de stroom beperkt zou zijn, zou het nog kunnen. Maar de benodigde stroom is meer dan 30 mA (grofweg 25 mA door het hart is dodelijk).
Bij dit soort voltages is er ook nog een serieus risico op overslag; vonkvorming door de lucht.

Neem daarbij dat dit soort transformatoren uit zichzelf galvanisch gescheiden zijn, dus de aardlek staat in principe buitenspel, tenzij je kundig bent om dat op te lossen. En zelfs dan is de aardlek waarschijnlijk te traag om je te redden.
Na een klap van 2000 V en 50 mA, van je linker- naar je rechterhand (dwars door het hart), is reanimeren volgens mij ook zinloos.

Ik heb wel eens met dit soort voltages mogen spelen, met een goed beveiligde opstelling en onder strenge begeleiding, en ik heb veel ontzag gekregen hiervoor.

• Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.