Brand na gebruik kitty 635

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
Een groepenkast hoort veilig te zijn onder alle belastingen.
Te hoge belasting -> afschakelen
Daar hoort nooit brand aan te pas te komen.
Zo is het, er moet ergens een overgangsweerstand zijn (geweest).
En daar kom je dan pas achter als er nu ineens wel een flinke stroom getrokken wordt.
Een echte instinker. Is er een brand/rookmelder in die kast, ik heb er een plof brandblusser bij hangen, voor wat het waard is.

Maar, wat ik ook interessant vind in deze :
Geen ervaring mee nog, ik moet er gewoon eens een kopen.
Iemand een suggestie, waar, welk type ?

En -ik schrijf het veel vaker- in een werkplaats heb ik al jaren een schakelaar om alles uit te zetten als ik wegloop, een drukknop bij de deur, die een relais bestuurd.
( maar dat zou in dit geval niet helpen helaas )
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Zo is het, er moet ergens een overgangsweerstand zijn (geweest).
En daar kom je dan pas achter als er nu ineens wel een flinke stroom getrokken wordt.
Een echte instinker. Is er een brand/rookmelder in die kast, ik heb er een plof brandblusser bij hangen, voor wat het waard is.

Maar, wat ik ook interessant vind in deze :
Geen ervaring mee nog, ik moet er gewoon eens een kopen.
Iemand een suggestie, waar, welk type ?

En -ik schrijf het veel vaker- in een werkplaats heb ik al jaren een schakelaar om alles uit te zetten als ik wegloop, een drukknop bij de deur, die een relais bestuurd.
( maar dat zou in dit geval niet helpen helaas )
Je kan ook zorgen dat je bord en installatie in orde zijn. Nieuw bord met automaten netjes bedraad met de juiste sectie en de schroeven goed aangedraaid (en regelmatig nalopen). De kans dat je dan brand krijgt is klein.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Je schrijft dat de 220v socket op de krachtstroomgroep zit. Op welke stroomsterkte is deze afgezekerd en welke kabeldikte is er in de meterkast gebruikt?
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
Je kan ook zorgen dat je bord en installatie in orde zijn.
Jaha, in theorie was dat ook zo, in de gedachte van de vraagsteller, maar theorie en proaktijk lopen wel eens wat uit elkaar, en op termijn gaat alles stuk.
. . netjes bedraad
Psja, een hele nette kast kan heel slecht werken, elektronen hebben geen oog voor esthetiek.

. . .en de schroeven goed aangedraaid (en regelmatig nalopen).
Goed idee, wie zou dat inderdaad doen ?
Ik zie wel iets in die veerklemmen, maar dat zal wel weer een ander nadeel hebben :-/

Met een warmtebeeld camera zijn dit soort slechte overgangen op te sporen, maar dan wel met de belasting er op natuurlijk.

( mijn hele bericht aanhalen voegt niet veel toe nmi )
 
Laatst bewerkt:

robertchris

Nieuw lid
6 okt 2019
13
3
Ik ben even uit de lucht geweest doordat we alles even moesten vernieuwen in het pand. De oorzaak heb ik gevonden: de vorige eigenaar heeft een groepenkast laten plaatsen door een electricien. Het kunststof van de ader huls zat geklemd in de kooi, dat is uit den boze. Door het testen van mijn nieuwe speelgoed had de aderhuls ruimte om te klapperen in de kooi met alls gevolg kortsluiting op de krachtgroep

Een 380 aansluiting hoeft in een bedrijfspand niet te zijn voorzien van een aardlek, echter heb ik een twinbox, waarbij de 220 uit een van de fases komt. In dit geval kan ik hem als stopcontact gebruiken waardoor volgens de nen1010 een aardlek verplicht is op de 380 groep.

Ik heb samen met mijn collega een nieuwe groepenkast geplaatst en iedere groep voorzien van een aardlek. Het hele pand hebben we opnieuw uitbedraad, dus alles is weer in orde.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en mathieu

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Ik ben even uit de lucht geweest doordat we alles even moesten vernieuwen in het pand. De oorzaak heb ik gevonden: de vorige eigenaar heeft een groepenkast laten plaatsen door een electricien. Het kunststof van de ader huls zat geklemd in de kooi, dat is uit den boze. Door het testen van mijn nieuwe speelgoed had de aderhuls ruimte om te klapperen in de kooi met alls gevolg kortsluiting op de krachtgroep

Een 380 aansluiting hoeft in een bedrijfspand niet te zijn voorzien van een aardlek, echter heb ik een twinbox, waarbij de 220 uit een van de fases komt. In dit geval kan ik hem als stopcontact gebruiken waardoor volgens de nen1010 een aardlek verplicht is op de 380 groep.

Ik heb samen met mijn collega een nieuwe groepenkast geplaatst en iedere groep voorzien van een aardlek. Het hele pand hebben we opnieuw uitbedraad, dus alles is weer in orde.
Zo. Dat zijn geen halve maatregelen. Knap dat je de oorzaak nog hebt weten te achterhalen. Dat geeft wel een gerust gevoel denk ik.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
929
319
Het kunststof van de ader huls zat geklemd in de kooi, dat is uit den boze. Door het testen van mijn nieuwe speelgoed had de aderhuls ruimte om te klapperen in de kooi met alls gevolg kortsluiting op de krachtgroep

Eh, allereerst ben ik blij dat je hebt kunnen oplossen. Maar... zou je bovenstaande tekst ook in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen? Ik heb geen idee van een aderhuls, klapperen in de kooi...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Hier een linkje waarin de term 'kooiklem' wordt gebruikt.

Het is dus het gat met de klem van de automaat waar de draad/adereindhuls in moet.

Stukje uit de tekst op de website bij de verklaring van het aandraaimoment:
  1. Of door de slechte verbinding ontstaat er een te hoge overgangsweerstand waardoor de temperatuur enorm kan oplopen. Vooral in het laatste geval kunnen de gevolgen ernstig zijn. Denk hierbij aan vlambogen en brand.

Als de draad of adereindhuls met draad niet goed is gemonteerd dan maakt die de ene keer wel contact en even later niet meer. 'Klapperen' dus. Met warmteontwikkeling als gevolg van het slechte kontakt.

Hoe dat tot kortsluiting kan leiden ontgaat me echter.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe dat tot kortsluiting kan leiden ontgaat me echter.
2 hulzen/draden van verschillende diktes in dezelfde klem plaatsen, is om problemen vragen
dat is overduidelijk
je stelt dat in praktijk vast, zonder daartoe hogere studies met succes afgerond te hebben
de dunste van de hulzen/draden begint dan in de klem te wapperen
de regel is dat je aan elke draad die je klemt, hard trekt om te controleren of die goed vast zit
in vl noemen we dat 'goed vakmanschap'

als ik de goeie samenvatting maak . . . het was hier geen kortsluiting, maar oververhitting, omdat de wapperende aansluiting een onvolledige/onstabiele verbinding was, en de stroom moest overspringen
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
929
319
Nu is me veel duidelijk geworden. Ik ben vroeger als electromonteur opgeleid en aan mijn schrijfwijze kun je zien hoe lang dat ongeveer geleden is. Wij hadden het er altijd over dat als je draden van ongelijke dikte gebruikt in één klem de dunste kan gaan 'lossen', wat dus hier wordt omschreven als 'klapperen' of 'wapperen'.
En zo leer je elke dag weer wat bij...:)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben vroeger als electromonteur opgeleid en aan mijn schrijfwijze kun je zien hoe lang dat ongeveer geleden is.
jouw schrijfwijze hoort bij de beste die ik hier zie
Wij hadden het er altijd over dat als je draden van ongelijke dikte gebruikt in één klem de dunste kan gaan 'lossen', wat dus hier wordt omschreven als 'klapperen' of 'wapperen'.
ik hoop dat al de ongelijk dikke draden die je ooit geplaatst heb, ondertussen uitgewapperd zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.