Brand na gebruik kitty 635

robertchris

Nieuw lid
6 okt 2019
13
3
Hoi Allen,

2 weken geleden kocht ik een festool tks 80 en vrij snel kwamen we erachter dat we ook wel een combimachine wilde hebben om te vlakken.

Op het forum een mooi artikel gelezen en heb vorige week de jacht geopend op een kitty 635, al vrij snel vonden we een mooie en zijn we zaterdag afgereisd naar Duitsland. Machine in goede staat, uitvoerig getest en meegenomen.

Dolblij zijn we maandag gaan afstellen en testen om vandaag de machine maar eens in te gaan werken. De machine heeft een 220 aansluiting en net als de testen ging alles goed en had ik aangesloten op de 220 socket van de krachtgroep.

Na de machine een kwartier te hebben gebruikt ben ik overgestapt naar de tks 80 om het werk te zagen, waarna het stroom uitviel. Geen probleem kan gebeuren en loop naar de meterkast….. doe hem open en de hele boel stond in de hens. Gelukkig had ik mijn blusser erbij dus was snel onder controle.

Toch maar even de brandweer gebeld voor een check en gaven aan dat de 380 aansluiting de oorzaak was van de brand. Los van de enorme financiële schade die ik heb ben ik aan het zoeken naar de oorzaak, dit moet je niet nog een keer willen meemaken.

Nu lees ik dat de 635 van origine een 380 volt machine is die omgebouwd kan worden naar 220 en mijn vermoeden bestaat dat hier iets niet goed zit. De vorige eigenaar is een electricien bij de Deutschland Bahn.

Heeft iemand ervaring met de ombouw van 380 naar 220 van deze machine?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Over het algemeen ontstaan dit soort brandjes door slecht contact. Te hoge overgangsweerstand geeft hitte. Als het aan de machine had gelegen was die wel uitgebrand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en boertje125

robertchris

Nieuw lid
6 okt 2019
13
3
Over het algemeen ontstaan dit soort brandjes door slecht contact. Te hoge overgangsweerstand geeft hitte. Als het aan de machine had gelegen was die wel
Over het algemeen ontstaan dit soort brandjes door slecht contact. Te hoge overgangsweerstand geeft hitte. Als het aan de machine had gelegen was die wel uitgebrand.

De draden zaten 100 procent vast. We hebben laatst alles nagelopen. De 380 groep zat niet op de aardlek waardoor deze niet uit is geschoten, deze moesten we nog aanpassen. ( dit wilden we al veranderen om aan de nen1010 te voldoen)

Feit blijft dat er piekvermogen geweest moet zijn om dit voor elkaar te krijgen, vandaar de vraag over ombouw.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Dat is wel schrikken. Gelukkig dat je aanwezig was en de brand in de gaten kreeg. Én een brandblusser bij de hand had.
Het is wat @AvdLinden zegt: brand wordt veroorzaakt door hitte. En aangezien de meterkast in brand vloog, moet ergens in de meterkast naar de oorzaak gezocht worden. Mischien te dunne kabel gebruikt?
Piekvermogen is wat de naam al aangeeft: een kortstondig hoog verbruik. Daar kan een installatie wel tegen. En bij langdurig te hoog verbruik moeten de automaten afschakelen. Er zit denk ik iets niet goed in de meterkast. Wellicht kan je nog achterhalen waar in de meterkast de brand is begonnen, al zal dat na een brandje lastig zijn.
Maar het kan ook andersom: er is brand gekomen in de meterkast door een andere oorzaak en daardoor is de elektriciteit uitgevallen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik denk (mede met wat ik hierboven lees aan opmerkingen) dat eerder het gebruik van de krachtstroomgroep het probleem heeft veroorzaakt, dan dat de Kity de oorzaak was.

En dat denk nog wat sterker met dat je zelf schrijft over ombouw en nog een aardlek moeten toevoegen. Ik vermoed zo dat dit je eerste gebruik was van die 380 groep?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
als aan de 635 niets te zien is, dien je de oorzaak in de meterkast te zoeken
ik lees regelmatig dat die standaard zowel op 380 als 220 draait
hij kan beide spanningen aan omdat je de mogelijkheid hebt om de machine in ster of in driehoek aan te sluiten
bij een te hoge opstartstroom zou je zekering af moeten springen
daartoe vervangen sommigen de in nl klassieke zekeringen met een B-patroon door een met een C-patroon, die kortstondig hogere pieken aankunnen
dat de 380 niet op de aardlek stond, is een grove fout
een aardlek is een verliesstroomschakelaar die oa bij slecht contact afschakelt
slecht contact of een te dunne kabel leiden tot hitteöntwikkeling
zoals de collega's aangeven, wordt brand door hitte veroorzaakt
ik zou de hele installatie grondig door een officiële elektricien laten keuren
in vl is keuring door een onafhankelijk organisme wettelijk verplicht
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.143
2.627
In wat oudere installaties heb ik nog nooit een aardlek op de krachtstroom gezien. Is volgens mij ook alleen verplicht bij nieuwe installaties als er wisselende machines op worden aangesloten. Vermoedelijk gewoon oude zooi met vuile contacten. Daardoor te hoge overgangsweerstand, daardoor hitte ontwikkeling en daarna brand. Daar had een aardlek niets aan verholpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
als aan de 635 niets te zien is, dien je de oorzaak in de meterkast te zoeken
ik lees regelmatig dat die standaard zowel op 380 als 220 draait
hij kan beide spanningen aan omdat je de mogelijkheid hebt om de machine in ster of in driehoek aan te sluiten
bij een te hoge opstartstroom zou je zekering af moeten springen
daartoe vervangen sommigen de in nl klassieke zekeringen met een B-patroon door een met een C-patroon, die kortstondig hogere pieken aankunnen
dat de 380 niet op de aardlek stond, is een grove fout
een aardlek is een verliesstroomschakelaar die oa bij slecht contact afschakelt
slecht contact of een te dunne kabel leiden tot hitteöntwikkeling
zoals de collega's aangeven, wordt brand door hitte veroorzaakt
ik zou de hele installatie grondig door een officiële elektricien laten keuren
in vl is keuring door een onafhankelijk organisme wettelijk verplicht
Een aardlek schakelt NIET af bij een slecht contact.
Een slecht contact zorgt voor veel warmteontwikkeling, maar niet voor een andere terugkeer-stroom op de neutraal t.o.v. de fase.

Daarnaast: onafhankelijk van of er met de Kitty geknutseld is, je meterkast behoort veilig gedrag te vertonen bij elk soort belasting.
Als er brand ontstaat dan is de meterkast niet goed ingericht.
Als er te veel stroom kan lopen zonder dat er een automaat afschakelt dan is de meterkast niet goed ingericht.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.079
397
Als je 220 uit je krachtgroep haalt neem ik aan dat er nog iets van een bouwstroom kastje tussen staat.

Als je een volle sluiting maakt kan er overal in dat deel van je installatie een probleem ontstaan.
met als basis een klein onbeduidigheidje maar zoals jij het beschrijft is het geen piekbelasting of sluiting.

ook een gewone afnamen kan warmte ontstaan bij een slecht contact.
Maar dat hoort hoogstens tot een geblakerde schakelaar of iets dergelijks te leiden.
Dat er werkelijk brand is ontstaan wil m.i. zeggen dat er brandbaar materiaal aanwezig was of de installatie niet is uitgevoerd met moderne vlamdovende kunstoffen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Vast niet, maar waarom zou je 16 a groepen met 6 moeten voeden?
Om brand te voorkomen.
De toevoer naar de groep moet voorzien zijn op de hoofdzekering. Niet op de groep van de kring.
L’os daarvan snap ik niet dat mensen wetens willens een installatie gebruiken zonder verliesstroom schakelaar. Anno 2022 is dat een elementaire beveiliging. Over sommige voorschriften kan je je vragen stellen, maar niet over een verliesstroom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.143
2.627
Uitgaande van 25 amp hoofdzekeringen is 4 voldoende. De elektrische installatie van mijn nieuwbouw bedrijfspand was ook niet voorzien van een aardlek op de krachtgroep. Waren alleen de roldeuren op aan gesloten. Meestal is de oorzaak van rookwolken uit groepenkasten te herleiden tot slecht contact en dus warmteontwikkeling door te hoge overgangsweerstand. Vaak door oxidatie door vochtige omgeving. Mijn woonhuis heeft ook geen aardlek. Is al meer dan honderd jaar zo. Het is allemaal niet zo dramatisch.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Uitgaande van 25 amp hoofdzekeringen is 4 voldoende. De elektrische installatie van mijn nieuwbouw bedrijfspand was ook niet voorzien van een aardlek op de krachtgroep. Waren alleen de roldeuren op aan gesloten. Meestal is de oorzaak van rookwolken uit groepenkasten te herleiden tot slecht contact en dus warmteontwikkeling door te hoge overgangsweerstand. Vaak door oxidatie door vochtige omgeving. Mijn woonhuis heeft ook geen aardlek. Is al meer dan honderd jaar zo. Het is allemaal niet zo dramatisch.
je hebt die aardlekschakelaar inderdaad hooguit 1 keer in je leven nodig
maar wanneer je die echt nodig hebt, en die er niet is (kostprijs 50 euro), kan je leven voorbij zijn
het is goed mogelijk dat een kitty niet dubbel geïsoleerd is
NEN 1010 ga ik niet uitspitten
wikipedia doet het voor mij
ik ben het wel met jou en de anderen eens dat vooral een slecht contact tot overhitting leidt

1653479380702.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
In veel (oudere) installaties hebben niet alle groepen een aardlek beveiliging. De belangrijkste noodzaak is echter in huis, is wegens de badkamer. Vooral wanneer er water in het spel is, kan de stroom hoog genoeg op lopen om dodelijk te zijn. Maar als je toch bezig bent, dan gewoon doen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Die kitty is zeer zeker niet dubbel geisoleerd, daarom is hij geaard.
kan ik vanuit technisch standpunt stellen dat de aardlekschakelaar dan in dit verhaal meespeelt ?
(mijn theoretische cursus elektriciteit is lang geleden, maar wanneer ik een installatie zonder aardlek van 30 mA ontmoet, is mijn eerste daad er zo een aan de kop van de hele installatie zetten)
wikipedia

1653480938990.png
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Uitgaande van 25 amp hoofdzekeringen is 4 voldoende. De elektrische installatie van mijn nieuwbouw bedrijfspand was ook niet voorzien van een aardlek op de krachtgroep. Waren alleen de roldeuren op aan gesloten. Meestal is de oorzaak van rookwolken uit groepenkasten te herleiden tot slecht contact en dus warmteontwikkeling door te hoge overgangsweerstand. Vaak door oxidatie door vochtige omgeving. Mijn woonhuis heeft ook geen aardlek. Is al meer dan honderd jaar zo. Het is allemaal niet zo dramatisch.
Als het ontbreken van een aardlekschakelaar voor jezelf echt dramatisch is, ga je er nadien ook geen last meer van hebben. Je gaat het immers toch niet kunnen navertellen. Als er iemand anders overlijdt wordt dat een ander verhaal. Leg maar eens uit dat je wist van het probleem en er niets aan hebt gedaan.
Er kunnen zich ook nog andere fenomenen voordoen. Een machine die blijft draaien door een aardlek, gasketel die niet uit gaat. Of gewoon een gigantisch verbruik waar je niet weet waar het van komt.
Dat ding moet er gewoon staan. Daar mag geen discussie over zijn.
(Ik ben electrotechnieker, ik spreek hier dus ook voor mijn eigen veiligheid).
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Even voor de duidelijkheid, de brand heeft niks te maken met de aardlek.

JA, een aardlek had er moeten zijn! Maar de aardlek is in dit geval een losstaande zaak.
Aardlekschakelaars zijn niet verplicht voor een 3-fase groep als die niet als eindgroep gebruikt wordt. Een eindgroep moet altijd een aardlekschakelaar hebben.

Iedereen is het er over eens: Aardlekschakelaar zou je moeten hebben.
TS is het er over eens: de groep zou eigenlijk een aardlekschakelaar moeten hebben.

Maar het topic gaat over een brand, en die heeft niks met de aardlekschakelaar te maken, dus kunnen we dat onderwerp afsluiten?
Een brand ontstaat door een te hoge stroom/warmteontwikkeling, een aardlekschakelaar zou in dit geval niet hebben geholpen om de brand te voorkomen.

Een groepenkast hoort veilig te zijn onder alle belastingen.
Te hoge belasting -> afschakelen
Daar hoort nooit brand aan te pas te komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.