Bovenplank passend maken

ita

Nieuw lid
26 aug 2022
1
0
Aruba
Ik heb een loungebank gemaakt die vast zit aan de achterliggende muur. Nu wil ik een boven plank van ongeveer 20-22cm breed maken die de aansluiting maakt tussen bank en muur. De muur is iets of wat scheef en er zit een 3-4cm diepe betonnen pilaar van de buitenmuur in. (De bank staat vast, dus kan ik niet meer bewegen) Dus ik heb aan 2 zijden een niet haakse situatie. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik vind overal oplossingen voor 1 onregelmatige (niet haakse situatie) maar niet als het 2 zijden betreft. 'Scribing' zou werken voor 1 kant maar hoe bepaal ik hoe diep ik de plank uitzaag? Wat pak ik eerst aan?
De rugleuning van de bank steekt iets uit naar boven toe, dus de plank moet ertussen passen.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Kun je misschien een foto delen van de situatie?

Kun je niet scribing toepassen aan een kant, de plank dan tijdelijk monteren en nog een keer ‘scriben’ aan de andere kant?

Je zou ook een mal kunnen maken van een materiaal wat makkelijk te bewerken en toch stijf genoeg is; bijv. dun MDF, harde isolatie of stevig karton.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kijk eens een paar van de latere afleveringen van


Sampson Boat Co - waar ze mallen maken om dekplanken te maken, mallen om wanden te maken, mallen om vloerplanken om spanten heen te maken etc. Vaak dun triplex met het lijmpistool op een strook gelijmd, volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Nu die serie aan het kijken, totaal geen botenmens, maar dat is wel een mooi project zeg. Meteen aangemeld op Patreon.
Dat zijn wel hard werkende Lie-Nielsen en Clifton schaven :) De meeste staan meest op een plankje mooi te wezen, maar hier worden ze aan het werk gezet.

En ook, jonge gasten (nou ja niet allemaal), maar ze weten wel heel veel van botenbouw en houtbewerking, mooi om te zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.