Bovenlicht in deurkozijn maken

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Bij enkel glas heb je helemaal geen ruimte voor glasblokjes. Zoals ook boertje 125 aangeeft, zorg dat het glas niet strak in de sponning zit en gewoon kitten. Schuimband en stelblokjes zijn voor dubbel glas buiten.
Met een breekmes heb je zo 2 blokjes van 1 blokje. Hij doet wat hij wil met zijn glasband, maar de ene kant vochtige ruimte en de andere kant niet zou ik er toch kleven
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Je moet je glasblokje dan in 5 of 6 stukjes snijden. Binnenglas is gewoonlijk 3 of 4 mm. Sponningen van bijvoorbeeld binnendeuren zijn niet hoog genoeg voor en glasband en kit. Vandaar dat je alleen kit gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
210
87
Rijswijk
Inmiddels heb ik het bovenlicht gemaakt en belofte maakt schuld dus hierbij het resultaat.
Ik heb het glas zoals onder andere chevy66 en boertje 125 aangaven gewoon in de kit gezet, waarbij het glas in totaal 5mm speling had in de sponning.

Ik heb bij de glaszetter gevraagd of ik gehard glas of veiligheidsglas moest nemen, maar deze verzekerde mij dat er niets kan gebeuren omdat het glas maar 17 cm breed is. Mocht het kapotgaan zal het in de kit blijven hangen.

Het glas heb ik in het midden van het kozijn geplaatst in een sponning van 9mm diep. De diepte heb ik afgesteld op de glaslatten die ik gekocht heb. Deze waren ook 9mm dik dus nu heb ik de grootst mogelijke raam in dit kozijn.
Op de eerste foto is het net zichtbaar, er zit namelijk een aangrenzende deur. Ik heb de bovendorpel van de deur op dezelfde hoogte gemaakt.

De eerste foto is vanuit de binnenkant genomen en de tweede foto vanuit de gang.
IMG_0021.jpg
Bij deze foto kun je de rail zien van de schuifdeur die we er voor hebben gemaakt. De schuifdeur wilde ik precies over het kozijn laten lopen omdat deze anders voor het bovenlicht komt te lopen.
IMG_0020.jpg

Dus nogmaals bedankt voor alle tips!

Op naar de volgende klus :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.