Bovenfrees - Mal / Kip of Ei

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Weet iemand hoe je zo iets netjes zou kunnen frezen met een bovenfrees. Ik snap dat je dat via een mal kunt, en het 2e paneel kan met een copieerfrees maar de eerste keer zul je toch een mal moeten hebben. Kip-Ei ding.

Ruw uithalen zou ik dan met een decoupeerzaag doen maar netjes de rondingen er in krijgen ?


KeesFrees.JPG
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
het moederpaneel leg je op de plaat waar het dochterpaneel uit moet komen
de omtrek van het dochterpaneel zaag je met een wipzaag met een zekere marge uit
nadien leg je het moederpaneel op het bruto-dochterpaneel & je gaat rond het moederpaneel met een rechte frees met bovengeleider
die bovengeleider loopt tegen de zijkanten van het moederpaneel
de enige beperking is dat de straal van de frees niet groter mag zijn dan die van de hoeken in het moederpaneel

1644498297445.png
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Mallen worden vaak gemaakt van MDF (of multiplex) wat makkelijker te bewerken is dan hardhout. De eerste bewerking is dus makkelijker te doen zonder met een groot zwaar hard stuk hout aan de gang te gaan.
Veel mallen worden gemaakt met de lintzaag + schuren. (spindle of band schuurmachine)

Een mal kan ook snel en accuraat gemaakt worden met een CNC.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
is dit een foto van wat je nu reeds hebt ?
of zoek je een manier om een mal te maken ?
zoals reeds geschreven: makkelijkst uit mdf - schuren tot ie de juiste vorm heeft - een mal is reeds de helft van het werk
Dit is een foto van iemand anders'werk, ik zoek een methode om iets soortgelijks te maken , zal inderdaad dan eens met een (dunnere) plaat MDF gaan oefenen.

Op de foto lijkt me dit trouwens Berken multiplex. Wat zou beter zijn , Berken of Meranti (of andere) multiplex ? Ik ben geen fan van Spaan/MDF om zo een kast te maken. Ben enigszins bekend met gokkasten/fruitautomaten en die krijgen tzt allemaal vochtproblemen en afbrekende hoeken (zijn meestal spaanplaat of MDF).
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Dit is een foto van iemand anders'werk, ik zoek een methode om iets soortgelijks te maken , zal inderdaad dan eens met een (dunnere) plaat MDF gaan oefenen.

Op de foto lijkt me dit trouwens Berken multiplex. Wat zou beter zijn , Berken of Meranti (of andere) multiplex ? Ik ben geen fan van Spaan/MDF om zo een kast te maken. Ben enigszins bekend met gokkasten/fruitautomaten en die krijgen tzt allemaal vochtproblemen en afbrekende hoeken (zijn meestal spaanplaat of MDF).
Voor de mal is het logisch om MDF te gebruiken vanwege het gemak van bewerken. Natuurlijk gebruik je dan niet automatisch ook MDF in je eindproduct.
Qua materiaalkeuze voor je product zijn er zat interessante opties en overwegingen.
Russisch berken multiplex B/BB vind ik zelf heel prettig om mee te werken.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Voor de mal is het logisch om MDF te gebruiken vanwege het gemak van bewerken. Natuurlijk gebruik je dan niet automatisch ook MDF in je eindproduct.
Qua materiaalkeuze voor je product zijn er zat interessante opties en overwegingen.
Russisch berken multiplex B/BB vind ik zelf heel prettig om mee te werken.
Het was ook eigenlijk meer een "Vervolgvraag". Bedankt voor de reactie / tip.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Als de vorm echt belangrijk is, en het werkstuk niet te groot, kan je de mal ook laten lasersnijden. Ik heb online meer lasersnijders gevonden dan CNC frezers op bestelling. Mal in acrylaat en dan met de kopieerfrees aan de slag.
 
  • Leuk
Waarderingen: bprosman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.