Bovenfrees combo kit

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Hoi allemaal, ik ben Niels Witlox, ik ben 18 jaar en houtbewerking is mijn grote hobby.

Ik heb advies nodig van wat meer ervaren houtbewerkers. Dus ik hoop dat je me kunt helpen.

Ik heb een oude Makita 3620. Hij voldoet niet meer aan mijn wensen. De veren zijn stroef plakkerig, het heeft geen soft start en geen regelbare snelheid. Het is simpelweg een motor met handvatten.

Ik wil een nieuwe bovenfrees kopen. Tijdens het zoeken naar de beste optie kwam ik combo kit-bovenfrezen tegen. Dit zijn losse motoren met verwisselbare onderstellen (inval en vaste onderstellen). Aangezien ik een student ben, kan ik me geen groot budget veroorloven, dus deze systemen zien er aantrekkelijk uit omdat je twee routers in één kunt krijgen. Ik zou zelfs alleen de inval bovenfrees kunnen kopen (aangezien dat de meest veelzijdige is). En koop de vaste basis later.

Nu komt mijn vraag. Op veel van deze machines zit de aan / uit-schakelaar aan de bovenkant van de bovenfrees, maar hebben geen trigger op de handgrepen. Ik heb ooit gewerkt met een palm bovenfrees die ook de schakelaar aan de bovenkant heeft (Makita DRT50ZJ) en ik vond dat systeem niet fijn om mee te werken. Ik vind de trigger op de handvatten beter, makkelijker en natuurlijker voelen. Maar deze functie lijkt niet te komen met deze verwisselbare basis routers. Ik weet dat de Bosch MRC23EVSK het heeft, maar het is echt duur. Dus ik vraag je advies.

Kent u andere bovenfrees combo-kits met triggers op de handgrepen?

Hoe belangrijk denkt u dat die trigger is? Moet ik gewoon iets goedkoper kopen, zoals de DEWALT DCW604NT met een aan/uit knop op de bovenkant?

Wordt een vaste basisrouter overschat? Zou je mij aanraden om alleen een inval bovenfrees te kopen?

Denk je dat ik twee individuele routers moet kopen? Omdat ik denk dat de trigger belangrijker is op de op duik gebaseerde router. In dat geval zou ik nu een inval bovenfrees kopen en misschien later nog een met een vaste basis.

Ik zou het erg waarderen als jullie me wat advies zouden kunnen geven in de richting van deze vragen zodat ik geen spijt zal krijgen van mijn aankoop

Ik kijk uit naar uw reactie en dank u bij voorbaat,

Niels Witlox
 

thomaskamps

Nieuw lid
16 jan 2019
8
5
Arnhem
Ik vind zelf zo’n vaste basis / kantenfrees niet echt essentieel. Het is wat makkelijker en ergonomischer als je kantjes wilt afwerken en vergelijkbaar werk (met name voor smallere werkstukken). Naar mijn beste weten kun je er niks “extra” mee ten opzichte van een duikende frees, alleen wat winst op handigheid/gemak/hanteerbaarheid.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Ik heb een Makita RF700 of zo iets. Dat is de snoerversie van de DZ. Niels noemt. Hij heeft wel een punt met de schakelaar. Ik heb dat opgelost met een voetschakelaar die je ingedrukt moet houden om stroom op je machine te houden. Ik heb een kort verlengsnoertje gemaakt met die schakelaar ertussen. Ze hebben dit volgens mij zo gemaakt omdat je als je een kantenfrees-voet gebruikt vaak éénhandig werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: macabre

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.