Bovenfrees 200 - 300 Euro_ 2014

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb me de middelmaat van Triton gekocht, en ben niet echt tevreden.
Over sommige details is inderdaad wel nagedacht, maar 'k vind het gewoon niet degelijk genoeg.
Heb jaaaaaren geleden enkele bovenfrezen in de Aldi gekocht, en daarmee was ik eigenlijk niet slechter af dan met de Triton.
Ik vind het bijvoorbeeld heel irritant dat de fijnregeling niet blijft staan bij het uitproberen.
'k Ga als volgt te werk: ik stel de hoogte bij benadering in met de fijnregeling, en dan blokkeer ik die.
Wanneer ik na een stukje frezen de hoogte nog moet verstellen en ik de blokkering los, verspringt het freesje een beetje.
Zo kun je elke keer weer van nul beginnen en is het gokken om juist te zitten. Natuurlijk werkt dat ook, maar die fijnregeling zit er uiteindelijk wel op om zo niet te moeten klungelen...

Verder vind ik het ook geen goed sein dat er een gestanst plaatstalen sleutel bij zit die snel verslijt. Ik span nu mijn freesjes aan met een 'gewone' steeksleutel van 24, want met de standaard sleutel kreeg ik de freesjes niet vast genoeg. Resultaat: werkstuk naar de kl..ten en een grote deuk in het vertrouwen. Gelukkig geen problemen meer mee gehad met de steeksleutel, maar vind dit toch niet kunnen.
De spantang van 8mm is ook een optie, waar je ook rond de 20 euro voor betaalt.
Heb voor de freesmachine een dikke 180€ betaald, met de spantang erbij dus rond de 200.

Dan lijkt de makita die hierboven staat een veel interessantere aankoop. Mocht je ooit nog denken aan het maken van een freestafeltje kun je er nog de minst gebruikte zool voor gebruiken ;). En zoals ik hierboven reeds las: een freestafeltje geeft enorm veel extra mogelijkheden, terwijl het helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn!

Zelf zou ik voor een blauwe Bosch gaan, als je wil kopiëren is dit het van het. Geen geklooi met centreren en heel makkelijk freesringen wisselen.
Maar bij mij is het dan ook voor professioneel gebruik, da's alweer wat anders.

'k Zeg niet dat Bosch blauw beter is dan de andere degelijke merken (makita, dewalt, festool enz), het zijn gewoon allemaal degelijke machines die je gewoon best kiest in functie van het meest frequent uit te voeren werk.

Hopelijk word ik hier niet afgeknald door mijn wel erg matige waardering voor de Triton, maar ben eerlijk gezegd nogal teleurgesteld...

Groeten, en succes met de keuze!
Steven
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Steven ik heb de triton tra001 onder mijn tafel en vind dit een top combi. Ik heb een digitale hoogte/ diepte meter en ben erg tevreden. Dat verspringen heb ik ook opgemerkt maar geen problemen mee gehad.
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Huib, het is inderdaad een mooie set, die van Makita. In eerste instantie heb ik die bewuste frees niet verder bekeken vanwege het lage vermogen. Echter, waarom zou makita een frees maken voor tal van toepassingen en daar een te zwakke motor bij kiezen? Zal dus zeker wel voldoen voor waar de machine voor bedoeld is. Wat ik wel afvraag bij zo'n set is of het geld in de juiste onderdelen gestopt is. Je betaald de 3 voeten en de frees, terwijl bij een frees met vaste voet er dus meer geld overblijft voor de kwaliteit van het hart van de machine.
Die 7 euro kom ik wel weer overheen, 1 dagje met de fiets ipv de auto en dan heb ik het er weer uit! Ik neem de set in overweging, laat binnenkort mijn keuze nog wel weten.
gr, Rob
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Steven, Bedankt voor je eerlijke reactie, ik zal je niet afbranden omdat jij een wat negatiever beeld schetst van de Triton. Alleen maar goed om ervaringen van anderen te lezen.

Na alle reacties heb ik intussen een aardig beeld van waar je op kunt letten en welke machines voor mij in aanmerkingen komen. Ik ga nu niet de hoofdprijs betalen en zal mogelijk een machine kopen waar ik over een paar jaar 'uitgegroeid' ben. Maar dat vind ik ook niet zo erg.
mijn budget keuze zou nog steeds de Triton MOF001 zijn;
veel lichter maar ook veel completer de Makita RT0700CX3J;
De duurste, sober en eenvoudig, maar gewoon fijne machine Dewalt DW621.

Ik ga er een nachtje over slapen, wie nog een doorslaggevend advies denkt te hebben...
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@MacRob, zelf geen ervaring met deze frees maar staat op mijn verlanglijstje.

Als ik me goed herinner heeft jaap (moderator)deze frees. Je zou er een pb aan kunnen wagen voor meer info.

Zwaar hoeft niet altijd goed te zijn, er zijn tal van lichte motoren die beter presteren en langer mee gaan dan de zware jongens, waarvan de meeste gebruikers ze te snel overbelasten omdat ze menen dat het vermogen het wel trekt. Een extra freesgang doet wonderen en geeft naast het behoudt van je machine vaak een mooier frees resultaat
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Jaap heeft een freestafel met de Trend machine uitgerust; kijk hier voor meer info.

Fons
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Ik heb intussen de Makita RT0700CX3J set gekocht. Op dit moment ben ik bezig met een nachtkastje van eiken, waar slechts een paar sponningen nodig zijn. Bovendien is het schuurtje waar mijn werkbank staat zo klein dat grote werkstukken en bijvoorbeeld een stationaire frees voorlopig niet aan de orde zijn. Heb wel het plan om dit jaar nog te verhuizen, waarbij een grote garage / schuur een vereiste is! Dan kijk ik op dat moment wel wat voor project ik aan ga pakken en of ik misschien nog een werkpaard nodig heb.
Als ik de machine binnen heb en er wat mee gestoeid heb, zal ik nog even verslag uitbrengen voor een mooi afgerond topic:)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb intussen de Makita RT0700CX3J set gekocht. Op dit moment ben ik bezig met een nachtkastje van eiken, waar slechts een paar sponningen nodig zijn. Bovendien is het schuurtje waar mijn werkbank staat zo klein dat grote werkstukken en bijvoorbeeld een stationaire frees voorlopig niet aan de orde zijn. Heb wel het plan om dit jaar nog te verhuizen, waarbij een grote garage / schuur een vereiste is! Dan kijk ik op dat moment wel wat voor project ik aan ga pakken en of ik misschien nog een werkpaard nodig heb.
Als ik de machine binnen heb en er wat mee gestoeid heb, zal ik nog even verslag uitbrengen voor een mooi afgerond topic:)

Nou, gefelicteerd ermee! Hopelijk heb je er veel plezier van. :)
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ik heb ook de makita set en ben daar zeer tevreden van .
ik werk voor gewoon gebruik met de grote offset zool of de plunge . en als je zwaarder frees werk heb moet je wel een tussenstap meer nemen .
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ik heb intussen de Makita RT0700CX3J set gekocht. Op dit moment ben ik bezig met een nachtkastje van eiken, waar slechts een paar sponningen nodig zijn. Bovendien is het schuurtje waar mijn werkbank staat zo klein dat grote werkstukken en bijvoorbeeld een stationaire frees voorlopig niet aan de orde zijn. Heb wel het plan om dit jaar nog te verhuizen, waarbij een grote garage / schuur een vereiste is! Dan kijk ik op dat moment wel wat voor project ik aan ga pakken en of ik misschien nog een werkpaard nodig heb.
Als ik de machine binnen heb en er wat mee gestoeid heb, zal ik nog even verslag uitbrengen voor een mooi afgerond topic:)


@MacRob, gefeliciteerd met je aankoop. Het probleem van geen ruimte herken ik en met het cms systeem op en afbouwen red ik het net maar zodra de zon schijnt gaat alles naar buiten voor wat groter werk.
Spierballen frezen koop je voor betrekkelijk weinig geld om onder een tafel te bouwen maar je zult ervaren met een stationaire freestafel er veel klussen zijn dat het met de hand frezen veel makkelijker is en vaker voorkomt dan gedacht.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Gefeliciteerd!

Graag hoor ook ik je ervaringen met deze set. Binnenkort komt er bij mij ook een Triton MOF001 voor onder de freestafel en ik zat me te bedenken welke ik wilde voor uit het handje. Was uitgekomen op de Festool of1010, maar deze is ook erg interessant vanwege de meerdere functies. Voor bindingsleuven frezen op gitaren is de Festool dan weer niet handig en zou ik er een derde bij moeten kopen.. De kantenfreesvoet van deze is daar erg nuttig voor!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.