(boven)Keukenkast scharniertjes

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.192
479
hilversum
Vandaag een momentje gehad om me deurtjes te monteren.
Maar de scharnieren vallen me tegen.
Heeft iemand een betere scharnier/idee?
Verlies nu wat kast opening door deze scharnieren.

Lang lopend project. :p
Zodra het blad vervangen word gaan de laatste witte delen er ook uit.

20221103_145039.jpg
20221103_145231.jpg

IMG-20221103-WA0006.jpeg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.879
3.483
Dat probleem heb ik ook altijd. Maar goed werkend beslag is wel fijn. Als je je nu al ergert , blijft dat zo.

• Leuk
Waarderingen: Rdl

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.868
851
Antwerpen
voor kwaliteit betaal je.
Zelf had ik een aantal cheapie geleiders via het forum gekocht, niks mis mee, maar ik mis toch de Blum’s/Hettich’s, kwestie van naar alle kanten te kunnen verstellen. Ook al werk je nog zo nauwkeurig er is toch gauw 1mm verkeerd en dan is zo’n verstelbaar beslag gemakkelijk. En dan heb ik het nog niet over de soepele werking van kwaliteitsbeslag.

• Leuk

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.192
479
hilversum
voor kwaliteit betaal je.
Zelf had ik een aantal cheapie geleiders via het forum gekocht, niks mis mee, maar ik mis toch de Blum’s/Hettich’s, kwestie van naar alle kanten te kunnen verstellen. Ook al werk je nog zo nauwkeurig er is toch gauw 1mm verkeerd en dan is zo’n verstelbaar beslag gemakkelijk. En dan heb ik het nog niet over de soepele werking van kwaliteitsbeslag.
Daar heb ik des tijds ook een aantal van gekocht.
Gebruik ik voornamelijk in de werkplaats.
Daar kijk ik toch niet zo nauw als het maar functioneert :)

Dat probleem heb ik ook altijd. Maar goed werkend beslag is wel fijn. Als je je nu al ergert , blijft dat zo.

En dat kwaliteit geld kost dat staat vast.
Maar je moet ergens de grens trekken.
Heb 60 euro betaald voor de meubel panelen waar de 4 kastjes van gemaakt zijn.
Het eiken was misschien 80 euro( gokje )
Gooi er 10 euro bij voor domino's/lijm/schroeven.
Zeg 150 euro materiaal totaal.
En om dan rond de 120 euro aan scharnieren neer te leggen per kastje.
Vind ik net iets teveel van het goeie .(het zal het vast waard zijn daar twijfel ik niet over)

In het ergste geval ga ik dan naar losse scharnieren en klepschaar of iets dergelijks.
Ik laat het in ieder geval niet zo voor een lange tijd.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.395
1.155
Ulvenhout
Als je schrijft dat je kastopening verliest, bedoel je dan dat je front niet helemaal open gaat? Of dat de scharnieren binnenin de kast te veel ruimte innemen? Want dat houd je natuurlijk bij welke scharnier je ook kiest.
Misschien eens kijken naar de Utrusta scharnieren van Ikea? Ik weet dat de normale scharnieren gewoon van Blum komen, misschien deze ook wel? €39 per setje en ze gaan verder open.

Alleen zit je wel weer met lelijke schroefgaten als je de boel gaat vervangen....

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.192
479
hilversum
Als je schrijft dat je kastopening verliest, bedoel je dan dat je front niet helemaal open gaat? Of dat de scharnieren binnenin de kast te veel ruimte innemen? Want dat houd je natuurlijk bij welke scharnier je ook kiest.
Misschien eens kijken naar de Utrusta scharnieren van Ikea? Ik weet dat de normale scharnieren gewoon van Blum komen, misschien deze ook wel? €39 per setje en ze gaan verder open.

Alleen zit je wel weer met lelijke schroefgaten als je de boel gaat vervangen....
Gaat mij voornamelijk om dat het deurtje in de opening uitkomt.
Foto 3 zeg maar.
Maakt bijna niet uit wat ik ga kiezen gaatjes hou ik toch.
Kwestie van dicht smeren het is meubelplaat dus echt opvallen zal het niet.

Edit: Net effe bij die ikea gekeken die van 39 euro daar zit de deur net iets hoger inderdaad.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.879
3.483
Dat is toch met elk kastje zo. De kosten zitten in het beslag. Als je de kastjes gekocht had, was je totaal gewoon duurder uit geweest. Nu heb je de kastjes zelf gemaakt en omdat dat goedkoper was, wil je er geen mooi beslag op doen . Ik vindt dat mooi beslag, dat probleemloos werkt je kastje juist af maakt. Omdat je bespaart hebt op het kasje, heb je dus budget over voor mooi beslag. Je hebt het de komende 20 jaar dagelijks beet.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.192
479
hilversum
Dat is toch met elk kastje zo. De kosten zitten in het beslag. Als je de kastjes gekocht had, was je totaal gewoon duurder uit geweest. Nu heb je de kastjes zelf gemaakt en omdat dat goedkoper was, wil je er geen mooi beslag op doen . Ik vindt dat mooi beslag, dat probleemloos werkt je kastje juist af maakt. Omdat je bespaart hebt op het kasje, heb je dus budget over voor mooi beslag. Je hebt het de komende 20 jaar dagelijks beet.
Ja en nee.
Het huidige beslag werkt naar behoren.
Alleen ik ben het niet eens met de opening hoogte.
Zou die 2 cm hoger uitkomen was ik tevreden geweest.
Maar om voor die 2 cm zoveel meer geld uit te geven dat staat me tegen.
Tuurlijk zien die scharnieren er mooier afgewerkt uit.
Maar die fractie van de tijd dat ze open staan weegt niet zwaar genoeg voor mij .

Misschien was ik niet duidelijk in de 1ste post.
Het ging mij 99% om de deur hoogte bij openen.

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
394
121
Midden Nederland
Ik heb dit soort scharnieren zelf nooit gebruikt dus heb geen idee. Maar kan je dan niet je scharnier 2cm hoger in je corpus plaatsen en 2cm lager op je deur?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.192
479
hilversum
Ik heb dit soort scharnieren zelf nooit gebruikt dus heb geen idee. Maar kan je dan niet je scharnier 2cm hoger in je corpus plaatsen en 2cm lager op je deur?
Zitten zo hoog als mogelijk.
enige wat ik zou kunnen doen is een uitsparing maken inde bovenkant om nog hoger te komen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.179
974
Enschede, Twente
  • Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.