Hoi!
Dit is een van mijn eerste echte posts hier dus voorstellen lijkt me niet misstaan.
Mijn naam is Teun, ik ben 28 jaar oud, heb natuurkunde gestudeerd en werk nu in de electronica/software tak.
In mijn (zeldzame) vrije tijd doe ik graag wat met audio, hout of het liefst een combinatie daarvan.
Qua houtbewerking gebruik ik voornamelijk elektrisch gereedschap maar soms komen de enkele stanley #4 en Luban low-angle block plane die ik heb goed van pas.
Al ruime tijd heb ik de wens een werkbank te bouwen waarop ik kleine projecten kan voltooien zonder dat ik afhankelijk ben van anderen qua apparatuur.
Dat zal ik toelichten; sinds de middelbare school bouw ik zo nu en dan zelf speakers, een voorbeeld hiervan is te vinden op: Speakerbouw project.
Sinds ik hiermee begon heb ik door een goede vriend van mijn vader toegang tot een basis meubelmakerij (voor gestoffeerde meubels, dus enkel carcasbouw) hout-werkplaats.
Hierin staan onder andere een (volledige plaat) formaatzaag en een simpel bovenfrees-tafeltje, afkortzaag station, kleine tafel-bandschuur machine en verder tackers in allerlei soorten en maten.
Recentelijk hebben ze ook een Biesse CNC aangeschaft.
Sinds ik op mezelf woon, nu een jaar of 3, wilde ik altijd al graag ook thuis wat aan houtbewerking kunnen doen.
Met een invalcirkelzaag en bovenfrees kan ik het meeste wat ik doe prima bewerken, maar het gebrek aan opspanmogelijkheden etc. maakte dat ik vaak uitstapjes maakte richting de houtwerkplaats om gebruik te maken van de formaatzaag.
Voorheen had ik thuis enkel een oude binnendeur liggen op simpele aluminium schragen.
Na een tuintafel en wat andere zaken voor in het huis en de tuin gebouwd te hebben op die deur, was het nu echt tijd voor een werktafel.
Hij moet komen staan in het fietsenhokje van 3.8x2m, de ruimte is dus zeer beperkt.
De binnendeur op schragen van 95x*211 vond ik echt te groot.
Een aantal uitgangspunten waar de werkbank aan moest voldoen:
Op basis van deze basis criteria ben ik gaan zoeken, en verdwaalde ik zoals andere vast ook doen op het internet.
Uiteindelijk heb ik een mengvorm uitgetekend van de Paul K workbench, een MFT en de multi-functionele werkbank uit Holzwerken 37+38.
Een aantal zaken die ik van de Holzwerken werkbank 1 op 1 heb overgenomen zijn de in hoogte verplaatsbare aanslagen achterop de tafel, de wegklapbare geleiderail en de ruwe constructie van het onderstel.
Het blad heb ik volledig los opgebouwd van het onderstel en ligt daar "los" op, op zijn plek gehouden door uitsparingen in de staanders en 1 enkele schroef door het blad in elke staander.


Toen ik in NX de tekeningen had gemaakt kwam ik erachter dat het toch echt handiger was als ik een aantal delen liet frezen, dus uiteindelijk heb ik het gehele bovenblad en box-constructie gefreesd.
Het bovendeel is volledig opgetrokken uit 18mm berken multiplex, de voor en achter stroken alsmede het bovenblad zijn 24mm berken betonplex, 1-zijdig antislip.
De Biesse software op de CNC doet feature based machining en normaal wordt op deze CNC niet kleiner dan 35mm gefreesd dus we hadden zelf een pad voor een doghole van 20mm geprogrammeerd.
Daarna zijn een paar testgaten gefreesd om te kijken of de dogholes 19.95, 20.00 of 20.05 moesten zijn. 20.00 bleek prima te passen en netjes 20.00 te zijn zoals je verwacht van een dergelijke CNC.
De week erna toen het bovenblad gefreesd zou worden ging er met de tool-gang van de dogholes iets mis. De gaten die rond zouden moeten zijn, waren dat verre van... :-(
We waren erg verbijsterd maar er was net onderhoud gepleegd aan de CNC inclusief een software update, daar gooide de CNC frezer het op.
Gezien alle outlines al gefreesd waren en de uitlijning van de dogholes zowel op het bovenblad als op de wangen zit, besloten we de gefreesde gaten te veranderen in boorgaten van 10mm.
Achteraf bleek dat de onderhoudsmonteur de freesmotor op de Y-as vergeten was vast te zetten, een pijnlijke fout want ook in de gefreesde outlines en pockets bleken verspringingen te zitten :-(
Tot zover de beloofde nauwkeurigheid van CNC.
Enigzins teleurgesteld thuisgekomen met de onderdelen ben ik gaan kijken hoe ik het makkelijkste de 10mm gaten kon opruimen naar 20mm.
Ik heb overwogen om dit met een bovenfrees + mal te doen maar ik heb geen 20mm freesje en de mal zou ik dan ook nog moeten komen.
Bovendien zou de mal keurig moeten uitlijnen op de bestaande gaten, een pen van 10mm zou daar geschikt voor zijn geweest.
Omdat ik het snel gedaan wilde hebben en me er al bij had neergelegd dat de echte nauwkeurigheid niet meer moest komen van de dogholes, heb ik met de kolomboor geprobeerd het 10mm gat op te boren met een stappenboor tot 20mm.
Dat ging verrassend prima. Vervolgens heb ik vanaf de onderkant met een kantenfrees, ingesteld zodat het lager langs de 20mm kraag gemaakt door de stappenboor zou lopen.
Even testen, de dogs paste prima in deze dogholes. Na er 4 gedaan te hebben over grote afstand, bleek het ook keurig haaks. Gelukkig
dat was een meevaller en ik had weer zin om verder te gaan.
De 18mm delen zijn later op een andere CNC frees gefreesd, een kleine zelfbouw van een vriend me. Deze bleek wel perfect nauwkeurig.
Daarna ben ik alle delen gaan nabewerken met de geleidrail en bovenfrees.
Wat correcties her en der moeten doen op sponningen omdat de frees daar ook verschoven was halverwege een sponning, maar ook op de onderkant gezien vanaf de CNC.

Het verlijmen van de torsiebox van het bovendeel heb ik gedaan op de keukenvloer omdat dat de vlakste ondergrond in huis was, met een paar vulplaatjes en een waterpas perfect vlak gekregen.

Toen gelijk even uitgetest wat de opspanmogelijkheden gingen bieden door het frame met blad op de tuintafel te leggen, het werd hier eindelijk iets.

Ondertussen waren de aluminium miter-track profielen binnen van baptist en heb ik deze in het blad gefreesd, ook maar eens de freeslift gepast (Jessem prestige).
Dat glijdt perfect met de miter-gauge waarvan ik niet kan wachten deze voor een eerste project te gebruiken
, dat zullen waarschijnlijk de lades worden voor in de werkbank waar ik zwaluwstaartjes wil toepassen.

De bankschroef is er een peaktool geworden met snel-ontspanner. Deze heb ik voor nu met slechts 2 M6 bouten aan het achterste blok vast zitten door de werktafel heen en deze valt in de sponning die op de eerste foto te zien is, totop heden is dat zeer stevig gebleken.
Omdat de bankschroef door de tafel heen steekt moesten de bek met spil en het achterblok uit elkaar. Een holle, gevouwen borgpen door de spil houdt de achterkant op zijn plek. Deze heb ik eruit geslagen en vervangen door een buisklem zodat ik de spil makkelijk en snel terug kan fixeren.

Omdat er maar 10 foto's in een post mogen schrijf ik later verder aan het verslag van het onderstel in de volgende post.
Dit is een van mijn eerste echte posts hier dus voorstellen lijkt me niet misstaan.
Mijn naam is Teun, ik ben 28 jaar oud, heb natuurkunde gestudeerd en werk nu in de electronica/software tak.
In mijn (zeldzame) vrije tijd doe ik graag wat met audio, hout of het liefst een combinatie daarvan.
Qua houtbewerking gebruik ik voornamelijk elektrisch gereedschap maar soms komen de enkele stanley #4 en Luban low-angle block plane die ik heb goed van pas.
Al ruime tijd heb ik de wens een werkbank te bouwen waarop ik kleine projecten kan voltooien zonder dat ik afhankelijk ben van anderen qua apparatuur.
Dat zal ik toelichten; sinds de middelbare school bouw ik zo nu en dan zelf speakers, een voorbeeld hiervan is te vinden op: Speakerbouw project.
Sinds ik hiermee begon heb ik door een goede vriend van mijn vader toegang tot een basis meubelmakerij (voor gestoffeerde meubels, dus enkel carcasbouw) hout-werkplaats.
Hierin staan onder andere een (volledige plaat) formaatzaag en een simpel bovenfrees-tafeltje, afkortzaag station, kleine tafel-bandschuur machine en verder tackers in allerlei soorten en maten.
Recentelijk hebben ze ook een Biesse CNC aangeschaft.
Sinds ik op mezelf woon, nu een jaar of 3, wilde ik altijd al graag ook thuis wat aan houtbewerking kunnen doen.
Met een invalcirkelzaag en bovenfrees kan ik het meeste wat ik doe prima bewerken, maar het gebrek aan opspanmogelijkheden etc. maakte dat ik vaak uitstapjes maakte richting de houtwerkplaats om gebruik te maken van de formaatzaag.
Voorheen had ik thuis enkel een oude binnendeur liggen op simpele aluminium schragen.
Na een tuintafel en wat andere zaken voor in het huis en de tuin gebouwd te hebben op die deur, was het nu echt tijd voor een werktafel.
Hij moet komen staan in het fietsenhokje van 3.8x2m, de ruimte is dus zeer beperkt.
De binnendeur op schragen van 95x*211 vond ik echt te groot.
Een aantal uitgangspunten waar de werkbank aan moest voldoen:
- Ongeveer 80*180, hoogte rond de 90 a 95cm om zowel voor elektrisch als met handgereedschap fijn te kunnen werken.
- Niet al te zwaar zodat ik hem eventueel kan verplaatsen.
- Voorzien van MFT gaten patroon om in allerlei orientaties materiaal op te kunnen spannen.
- Een rail op de voorkant om ook verticaal plaatmateriaal in te kunnen klemmen vooral voor tijdens assemblagewerk.
- Een bankshroef moest erin.
- Een vorm van een haakse aanslag voor de invalcirkelzaag, zonder te veel moeite zuiver haaks.
- Omdat ik de frees veelvuldig inzet wil ik heel graag een freeslift erin, die makkelijk nauwkeurig in te stellen is. De frees in de werkplaats is maar een kleine met een 900W motor, en stokt snel bij grotere passes dus een zware frees, zeker met een 12mm/1/2" kraag moet erin kunnen.
- niet volledig onbelangrijk, vooral niet te duur aan ruw materiaal. Dit is mijn eerste echte werkbank en zoals ik overal lees is er bijna niemand die oneindig lang met zijn eerste werkbank doet of achteraf spijt heeft van bepaalde zaken. Een lekker zwaar massief beuken blad zat er dus niet in.
Op basis van deze basis criteria ben ik gaan zoeken, en verdwaalde ik zoals andere vast ook doen op het internet.
Uiteindelijk heb ik een mengvorm uitgetekend van de Paul K workbench, een MFT en de multi-functionele werkbank uit Holzwerken 37+38.
Een aantal zaken die ik van de Holzwerken werkbank 1 op 1 heb overgenomen zijn de in hoogte verplaatsbare aanslagen achterop de tafel, de wegklapbare geleiderail en de ruwe constructie van het onderstel.
Het blad heb ik volledig los opgebouwd van het onderstel en ligt daar "los" op, op zijn plek gehouden door uitsparingen in de staanders en 1 enkele schroef door het blad in elke staander.


Toen ik in NX de tekeningen had gemaakt kwam ik erachter dat het toch echt handiger was als ik een aantal delen liet frezen, dus uiteindelijk heb ik het gehele bovenblad en box-constructie gefreesd.
Het bovendeel is volledig opgetrokken uit 18mm berken multiplex, de voor en achter stroken alsmede het bovenblad zijn 24mm berken betonplex, 1-zijdig antislip.
De Biesse software op de CNC doet feature based machining en normaal wordt op deze CNC niet kleiner dan 35mm gefreesd dus we hadden zelf een pad voor een doghole van 20mm geprogrammeerd.
Daarna zijn een paar testgaten gefreesd om te kijken of de dogholes 19.95, 20.00 of 20.05 moesten zijn. 20.00 bleek prima te passen en netjes 20.00 te zijn zoals je verwacht van een dergelijke CNC.
De week erna toen het bovenblad gefreesd zou worden ging er met de tool-gang van de dogholes iets mis. De gaten die rond zouden moeten zijn, waren dat verre van... :-(
We waren erg verbijsterd maar er was net onderhoud gepleegd aan de CNC inclusief een software update, daar gooide de CNC frezer het op.
Gezien alle outlines al gefreesd waren en de uitlijning van de dogholes zowel op het bovenblad als op de wangen zit, besloten we de gefreesde gaten te veranderen in boorgaten van 10mm.
Achteraf bleek dat de onderhoudsmonteur de freesmotor op de Y-as vergeten was vast te zetten, een pijnlijke fout want ook in de gefreesde outlines en pockets bleken verspringingen te zitten :-(
Tot zover de beloofde nauwkeurigheid van CNC.
Enigzins teleurgesteld thuisgekomen met de onderdelen ben ik gaan kijken hoe ik het makkelijkste de 10mm gaten kon opruimen naar 20mm.
Ik heb overwogen om dit met een bovenfrees + mal te doen maar ik heb geen 20mm freesje en de mal zou ik dan ook nog moeten komen.
Bovendien zou de mal keurig moeten uitlijnen op de bestaande gaten, een pen van 10mm zou daar geschikt voor zijn geweest.
Omdat ik het snel gedaan wilde hebben en me er al bij had neergelegd dat de echte nauwkeurigheid niet meer moest komen van de dogholes, heb ik met de kolomboor geprobeerd het 10mm gat op te boren met een stappenboor tot 20mm.
Dat ging verrassend prima. Vervolgens heb ik vanaf de onderkant met een kantenfrees, ingesteld zodat het lager langs de 20mm kraag gemaakt door de stappenboor zou lopen.
Even testen, de dogs paste prima in deze dogholes. Na er 4 gedaan te hebben over grote afstand, bleek het ook keurig haaks. Gelukkig
De 18mm delen zijn later op een andere CNC frees gefreesd, een kleine zelfbouw van een vriend me. Deze bleek wel perfect nauwkeurig.
Daarna ben ik alle delen gaan nabewerken met de geleidrail en bovenfrees.
Wat correcties her en der moeten doen op sponningen omdat de frees daar ook verschoven was halverwege een sponning, maar ook op de onderkant gezien vanaf de CNC.

Het verlijmen van de torsiebox van het bovendeel heb ik gedaan op de keukenvloer omdat dat de vlakste ondergrond in huis was, met een paar vulplaatjes en een waterpas perfect vlak gekregen.

Toen gelijk even uitgetest wat de opspanmogelijkheden gingen bieden door het frame met blad op de tuintafel te leggen, het werd hier eindelijk iets.

Ondertussen waren de aluminium miter-track profielen binnen van baptist en heb ik deze in het blad gefreesd, ook maar eens de freeslift gepast (Jessem prestige).
Dat glijdt perfect met de miter-gauge waarvan ik niet kan wachten deze voor een eerste project te gebruiken

De bankschroef is er een peaktool geworden met snel-ontspanner. Deze heb ik voor nu met slechts 2 M6 bouten aan het achterste blok vast zitten door de werktafel heen en deze valt in de sponning die op de eerste foto te zien is, totop heden is dat zeer stevig gebleken.
Omdat de bankschroef door de tafel heen steekt moesten de bek met spil en het achterblok uit elkaar. Een holle, gevouwen borgpen door de spil houdt de achterkant op zijn plek. Deze heb ik eruit geslagen en vervangen door een buisklem zodat ik de spil makkelijk en snel terug kan fixeren.


Omdat er maar 10 foto's in een post mogen schrijf ik later verder aan het verslag van het onderstel in de volgende post.
Laatst bewerkt: