Bouwverslag + vragen wandrek

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Beste allen,

Omdat ik zelf altijd met plezier mee lees op het forum hier een verslagje van een van mijn projectjes. Ook al heb ik (nog) lang niet de skills die sommigen van jullie hebben, heb ik toch veel lol in het bewerken van hout! Een tijdje geleden kreeg ik de vraag van een kameraad (of zijn vriendin..) of ik het volgende kastje zou kunnen maken:

d2b1fa60-dac1-4af4-8ffb-78f006778248.jpg

Ik dacht: 'Dat zou moeten lukken..'

Voor mijn werk gebruik ik zo nu en dan Inventor dus ik heb e.e.a. eerst even uitgezet in 3D voordat ik ging beginnen. Na wat meten en schetsen kwam ik tot het onderstaande ontwerp. In het origineel vind ik de hoekverbindingen niet mooi, dus deze heb ik vervangen voor 45 graden hoeken.

5832cd62-9954-4745-8ece-03e4bcd35074.jpg eafc459d-b1f5-42d7-95ce-c461257a71c1.jpg

Hierna kon het klussen beginnen. In mijn geval gaat hier wel wat tijd in zitten want ik heb een keer een eiken vloer gekregen van een familielid, maar deze moet eerst verzaagd worden tot balkjes en daar moeten dan vervolgens weer panelen van gemaakt worden.

Ik heb eerst de planken ruw afgekort:

8ff5455e-22f3-45bb-ae9b-eb983551d6e0.jpgIMG_9862.jpg

Vervolgens gevlakt / geschaaft (geen foto's van). En daarna verzaagd tot balkjes (gelijk een goede reden voor de aanschaf van een tafelzaag, heb hier lang getwijfeld tussen een CS70 en de DeWalt, maar door de lange levertijd van de Festool maar gekozen voor de DeWalt, tot nu toe blij mee):

IMG_9908.jpg

Ik heb een tijdje getwijfeld of ik de panelen met lamello's wilde uitlijnen, maar na wat zoeken hier op het forum ben ik toch maar voor een koude verbinding gedaan.
Het verlijmen:

IMG_9927.jpg

De volgende stap in het proces is het maken vlakken en schaven van de panelen, dit gaat wel lukken. Waar ik echter nog een beetje over twijfel zijn twee dingen:
1. De hoekverbindingen; is een koud verlijmde 45 graden hoek sterk genoeg? Of hoe zouden jullie dit doen?
2. Het originele wandrek is met een schroef door een zijschot in een plug in de muur bevestigd. Dit vind ik niet zo mooi. Heeft iemand van jullie een idee voor een blinde ophang methode? Ik dacht zelf aan iets van een French cleat.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_9908.jpg
    IMG_9908.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 382

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat gaat een leuk kastje worden.

vwb het ophangen, zou je rek-ogen kunnen gebruiken. Onzichtbaar, maar die kunnen veel gewicht aan. Als je daar meerder van gebruikt op verschillende hoogtes, dan verdeel je de druk ook wat over het geheel.

En voor het verlijmen van de hoeken, zou ik er een paar lamello's infrezen om het goed uit te lijnen, en voor de rest zou ik wel vertrouwen op de lijmverbinding. Zeker icm de eventuele rek-ogen.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Let op dat de hoek van de muur zelf nooit haaks is maar een ronding. Als je daar rekening mee houdt voorkom je teleurstellingen als het kastje past niet. In zowel de verticale als horizontale planken moet je daar rekening mee houden door bv een 45 gr hoek (chamfer) erin de maken.

De hoekverbindingen; is een koud verlijmde 45 graden hoek sterk genoeg? Of hoe zouden jullie dit doen?
Je had het eerder over lamello's. Dat lijkt me een prima idee. Overigens is de 45 graden verstek oplossing wel 'gedoe'; maar het blijft een hobby natuurlijk.

Verder kun je ze ook natuurlijk prima recht op elkaar steken. Wellicht verstevigd met een doorgeboord deuvel - dat zie je niet, omdat die aan de muurkant zitten als je de planken laat 'zweven' tussen de verticale staanders.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
daar je de stukken kops gaat verlijmen zou ik zeker verstevigingen aanbrengen, ofwel lamello's ofwel dmv aanbrengen van duvels (die kun je blind aanbrengen als je het rek in een hoek hangt) ofwel alu staafjes (analoog aan de duvels)
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Dat gaat een leuk kastje worden.

vwb het ophangen, zou je rek-ogen kunnen gebruiken. Onzichtbaar, maar die kunnen veel gewicht aan. Als je daar meerder van gebruikt op verschillende hoogtes, dan verdeel je de druk ook wat over het geheel.

En voor het verlijmen van de hoeken, zou ik er een paar lamello's infrezen om het goed uit te lijnen, en voor de rest zou ik wel vertrouwen op de lijmverbinding. Zeker icm de eventuele rek-ogen.

- Rek-ogen, goed idee! Dat ga ik doen.
- Het verlijmen denk ik nog even over. Een haakse verbinding is mijn inziens niet mooi en zwaluwstaarten weer een beetje overdreven (en ik kan het nog niet netjes genoeg..). Lamello's onder 45 graden heb ik nog niet eerder gebruikt. Hier kan ik wel eens wat mee gaan oefenen.
- De chamfer in de hoek, dat is een goed punt. Die neem ik mee!
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Afgelopen weekend de gelijmde panelen door de vlak vandiktebank gehaald, de 45 graden hoek gezaagd en de eerste hoeken verlijmd.

IMG_9981.jpg

IMG_9991.jpg

Ik heb de verbinding koud verlijmd. Ik heb hoek proberen open te breken met de hand. Dit lukte mij niet. Ik ga er vanuit dat de koud verlijmde verbinding dus sterk genoeg is. Eventueel voeg ik nog een ingezaagd stukje hout in de hoek verbinding toe, dat staat ook wel chique.

De volgende stap wordt het aanbrengen van de 45 zaagsnede op de panelen die verlijmd zijn. Hiervoor ben ik een 'table saw sled' nodig. Deze heb ik nog niet dus die zal ik eerst moeten maken. Of hebben jullie betere ideeën?
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Kan toch gewoon op je tafelzaag tegen je fence? Zodat het stuk wat je afzaagt aan de rechterkant van het zaagblad zit?
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
271
16
Amersfoort
www.twolt.nl
Leuk project! Ik ben benieuwd waarom je hebt gekozen om de tweede verstekzaagsnede te maken na het verlijmen? Is het niet makkelijker om beide verstekken te zagen voordat je gaat lijmen?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Wat ‘t wolt zegt klopt.
het is makkelijker om eerst alles te zagen.
niet alleen makkelijker met zagen van losse panelen,
bij het verlijmen van 45 graden tot 90 zet het hout zich uit door de lijm, dit beïnvloed je hoek omdat je materiaal niet 100% plat ligt.

verder raad ik je aan om met een harde schuurklos met korrel 240 eerst je machineslag van je kanten te schuren. Ditmwordt na verlijmen ook een kriem omdat je je hout altijd met de nerf mee wilt schuren, anders houd je zichtbare krassen
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Bedankt voor de comments!

Het eerst verlijmen en dan de andere kant zagen heb ik vrij bewust gedaan. Dit omdat er een hoek van de liggende plank aan de lange zijde af moet en het hoekje van de staande plank. Ik verwachtte dat ik dat niet afzonderlijk van elkaar strak zou kunnen zagen. Daarom heb ik het eerst verlijmd en zaag ik in een keer de andere hoek erop. De praktijk zal gaan uitwijzen of dit strak gaat lukken, of dat het beter in een andere volgorde had gekund.

Hoekverbinding.jpg

De machineslag schuur ik er vast af!
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Het heeft even geduurd, maar het eerste wandrek hangt! :) Het onder een hoek zagen van alle verbindingen viel niet mee. Ik moest zeer nauwkeurig werken om het sluitend te krijgen. Uiteindelijk is het wel gelukt. Ik had vanaf het begin genoeg panelen gemaakt om 2 wandrekken te maken. De volgende maak ik met deuvels. Al doende leert men.
 

Bijlagen

  • IMG_0048.jpg
    IMG_0048.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 23
  • IMG_0049.jpg
    IMG_0049.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 24

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.