Bouwverslag van een Gio Ponti kast (model 2161)

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.167
1.140
Antwerpen
Giovanni (Giò) Ponti (Milaan, 18 november 1891 – aldaar, 16 september 1979) was een Italiaanse architect, schrijver en industrieel ontwerper.
In zijn ruim zestigjarige carrière ontwierp hij meubels, gebruiksvoorwerpen en gebouwen. Bekende gebouwen van zijn hand zijn de Pirellitoren in Milaan (samen met Pier Luigi Nervi), het Palazzo Liviano in Padua, het Denver Art Museum (North Building) en het warenhuis van De Bijenkorf in Eindhoven. Vanwege zijn invloed en verscheidenheid aan onderwerpen in diverse disciplines, wordt hij ook wel de 'vader van het modern Italiaans design' genoemd.
1772294170111.pngklik voor meer foto's

Zoals in een eerdere bijdrage, maak ik een intern frame uit berken multiplex, 12mm. Het hout is ovangkol. Met verder details ben ik nu bezig.

Eerste vraagje : er zijn 4 niveau's van laden, elk 55cm breed, 20cm hoog, 35cm diep. Ik heb Hettich Actro 5D ladegeleiders gekocht omv de instelmogelijkheden. Nu dacht ik aan 2mm speling tussen de ladefronten maar op veel plaatsen wordt 3 à 4mm voorgeslagen. Is die 2mm te ambitieus icm de ladegeleiders of moet dit lukken ?

jorisvh

Post veel
in mijn ervaring (met Blum, maar dat zal zeer gelijkaardig zijn) is 2mm qua frontverdeling in gesloten toestand geen probleem als alles nauwkeurig en haaks is.
het kan wel problemen opleveren als je 2 lades boven mekaar tegelijk opent. in een kast met 2 lades boven mekaar kan je dat nog wel regelen door de neiging iets anders te regelen.
met 4 lades boven mekaar wordt dat moeilijk, vrees ik.

nu, dat brengt me op een 2de mogelijk probleem: ga je de kast in de muur verankeren? anders gaat ooit eens een achteloze gebruiker meerdere lades tegelijk openen tot de kast omver valt.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
312
137
Zaanstreek
ja, ik heb geleerd 1.5mm rondom kleiner te maken - dus dan heb je in theorie 3 tussen je lades. Ook goed kijken naar je blad, die lijkt over je lades heen te vallen. Kijk goed in 3D hoeveel overstek je 'm moet geven.

Ook, in 12mm dit soort hoge pootjes vastzetten is geen pretje, die breken snel. Ik zou een rampa in de top van de pootjes doen en vanuit de kast met een platte M6 door de bodem heen, in het pootje schroeven. zo trek je 'm een stuk harder vast.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Charel09

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
353
300
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Charel,
Ik kende de meubels van Gio Ponti niet maar heb ze eens bekeken op pinterest naar aanleiding van jouw enthousiaste verhaal en introductie.
Volgens mij gebruikt die Ponti bij dit meubel een naad van tenminste 4 mm en misschien wel meer. Dat zorgt ervoor det de horizontale geleding van het meubel meer nadruk krijgt en past ook mijns inziens veel beter bij de grovere detaillering met de afgeronde verdikkingen op de ladefronten.
Kortom: ik zou bij dit meubel zeker niet de grenzen van de ladegeleiders opzoeken, daar wordt het juist minder mooi van.
Ongevraagd advies maar misschien kun je er iets mee.
Groeten, Ernst

1772310997566.png

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.