Bouwverslag van een Dungeons and Dragons Dungeon Master-scherm

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Wat een titel heb ik er nu weer boven gezet. Gelukkig kun je tegenwoordig knippen en plakken dat scheelt met dit soort teksten.
Maar goed we zijn begonnen. In een ander topic had ik gevraagd naar wie kan mij helpen met het laseren van dit scherm. Ik heb vele aanbiedingen gehad. Ook een link met waar ik een bestand vandaan kon halen. Met z'n allen is er heel veel kennis aanwezig op dit forum.

Ik heb wat 9 mm plaat materiaal wat ik 2 zijdig ga beplakken met 3mm eiken fineer. De grootste maat wordt iets meer dan A3 en 2 keer A4. Ik heb dus een fineerpers nodig. Ik heb echter geen ruimte meer om z'n ding op te slaan. Dus we gaan voor plan B. Een vacuumzak. Vandaag naar dat winkeltje in Arnhem geweest en ging weer met meer weg dan ik van plan was. Een losse zak was er niet, alleen een set met een vacuumpomp erbij. Ik heb al een vacuumpomp maar dit is een handpomp (vacuvin ja een wijnflessending) Daar krijg je dus een lamme arm van en daar ben ik te oud voor dus het ventiel eraf geknipt (tyrapje doorknippen) en de vacuumpomp erop. Nu binnen 5 seconden hadden we een leeg gezogen vacuumzak. Ja hoelang moet je fineer klemmen in z'n zak. Ik ga voor de zekerheid voor 8 uur maar heb wel een snelle witte houtlijm.
Ik wil de pomp echter niet 's nachts aan laten staan. Normaal gebruik ik deze pomp voor het stabiliseren van hout en op dat vat zit wel een kraan maar in deze opstelling met zak heb ik er niet aan gedacht. Dat is iets voor de volgende keer.
20230825_185904.jpg
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ik kan deze woorden natuurlijk vertalen naar het Nederlands echter ik heb in het geheel geen idee hoe het spel gespeeld word. Elfjes en de rest, ik houd me zeker aanbevolen voor ideeen. Ik heb nu een stuk of 10 etsy pagina's geopend op eea te bekijken. Geen idee maar ik ga op het uiterlijk af.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Net de boel uit de zak gehaald. Dat verwijderen van de tape waarmee de opening was dicht gezet was lastig. Je zou het enkele keren moeten kunnen hergebruiken. Nou de helft heb ik kapot getrokken. Heb nog wel een paar in reserve. En ja ik heb het filmpje van te voren bekeken hoe je hem moet openen.
Hier de foto's
20230825_232301.jpg
In ieder geval ziet de voeg er prima uit.
20230825_232246.jpg
De lijm is geheel anders opgedroogd dan normaal. Veel helderder maar je trek het zichtbare er zo af.
20230825_232347.jpg
Ik vraag me af of dit "doorbloeden" is van de lijm. IK dacht met 3 mm heb ik daar geen last van.
Andere lijm? De lijm is eenzijdig opgebracht met een roller.
De volgende plak ik met tape vast. Niet alleen zoals nu het fineer aan elkaar maar ook aan het multiplex.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik kan deze woorden natuurlijk vertalen naar het Nederlands echter ik heb in het geheel geen idee hoe het spel gespeeld word. Elfjes en de rest, ik houd me zeker aanbevolen voor ideeen. Ik heb nu een stuk of 10 etsy pagina's geopend op eea te bekijken. Geen idee maar ik ga op het uiterlijk af.
Er zijn heeeel veel boeken over DnD. Maar ook films, games dan ga zo maar door. Het is een hele grote fantasie wereld waar menig persoon voorkeur heeft voor bepaalde karakters die ze spelen. Ikzelf ben geen keiharde DnD fan, maar ken het voldoende om te weten over bovenstaande.
Mocht je de gelukkige kennen en achterhalen wat zij gaaf vinden, zou je op internet een van de duizenden fans kunnen vragen welke schets het meeste aansluit. Ik ken ook meerdere winkels waar ze vast met alle plezier je input geven.

Een ding weet ik zeker, dit is een koninklijk cadeau!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.643
700
Antwerpen
Net de boel uit de zak gehaald. Dat verwijderen van de tape waarmee de opening was dicht gezet was lastig. Je zou het enkele keren moeten kunnen hergebruiken. Nou de helft heb ik kapot getrokken.
heel herkenbaar 😀 maar onvermijdbaar

Ik vraag me af of dit "doorbloeden" is van de lijm. IK dacht met 3 mm heb ik daar geen last van.
Andere lijm? De lijm is eenzijdig opgebracht met een roller.
er bestaat ‘fineerlijm’ die beter tegen het doorbloeden is, oa Titebond. Met die lijm kreeg ik betere resultaten
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ik heb het eerste paneel geschuurd en geen last van de lijm. Dat is dus opgelost.
Het fijne van een grote dubbeltraps vacuumpomp is dat deze de zak ook zonder afdichting strak krijgt.
Ik moet nu de pomp aan laten staan en dat doe ik niet graag als ik weg ben. Ga nu op zoek naar een kraan want dan kan de pomp eraf. Morgen het laatste paneel erop en dan de randen maken en naar een van de uithoeken van het land rijden voor de gravures.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Er zijn heeeel veel boeken over DnD. Maar ook films, games dan ga zo maar door. Het is een hele grote fantasie wereld waar menig persoon voorkeur heeft voor bepaalde karakters die ze spelen. Ikzelf ben geen keiharde DnD fan, maar ken het voldoende om te weten over bovenstaande.
Mocht je de gelukkige kennen en achterhalen wat zij gaaf vinden, zou je op internet een van de duizenden fans kunnen vragen welke schets het meeste aansluit. Ik ken ook meerdere winkels waar ze vast met alle plezier je input geven.

Een ding weet ik zeker, dit is een koninklijk cadeau!
Natuurlijk ken ik de gelukkige dat is mijn dochter zij heeft om dit cadeau gevraagd. Ik zal vragen welke karakters de voorkeur genieten. DnD forum zoals dit niet aan gedacht. Zo komen we weer verder. Bedankt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
ik zou zoiets met contactlijm doen, denk ik.
geen “doorbloeding“ (en ook geen vacuumzak nodig).
Ik ben niet z'n voorstander van bison kit / contactlijm bij hout op hout. Bovendien blijf ik eraan ruiken. Heb in het verleden toonbanken verbouwd met HPL daar had ik 10 kilo bison tix voor nodig en dat ruikt best aangenaam. Zeker niet goed en je moet het niet met een open overhead deur doen bij vrieskou. dan hecht de boel niet goed. Klemmen met een vacuumzak gaat bij mij sneller dan met klemmen met lijmklemmen, ben dus wel tevreden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk onderwerp. Ik ben benieuwd naar de volgende stappen. Zelf nooit D&D gespeeld, maar wel Gurps, wat wel vergelijkbaar is.
Komt bij dit scherm, aan de binnenkant ook allemaal info voor de spelleider (DM)?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Voor wat ik begrepen heb komen daar a4 tjes op. Ik voorzie ze aan de binnenkant van magneten. Had het idee om er ijzer in te doen. Vergeten, beetje bewust want eiken en ijzer gaan niet goed samen bovendien kan ik dan niet de fout maken van wat boven en onder is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Inmiddels is alles gefineerd. Werk je met een vacuumzak lees dan de gebruiksaanwijzing en hou je aan de afmetingen. Er moet ruimte overblijven aan de vierkanten ander wordt de zak "in" het werkstuk gezogen en wordt de naad verkeerd belast. Wat gebeurd er dan? Ja bot gezegd blaas je je zak op. Nou ja andersom dan. Dus bushfix.
20230828_150801.jpg
Inmiddels heb ik geleerd dat je de afdichtingstape wel goed kan hergebruiken en ook voor lekkage.
Zo'n zak is niet goedkoop dus als iemand nog een adres weet? Baptist gaat ermee stoppen en heeft alleen nog sets met handpomp.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Waarom kan je voor dit soort eenmalige acties geen huishoud vacuumzakken gebruiken? Die kosten een paar euro per stuk. Als je zakken neemt om dekbedden op te ruimen lijken me die groot genoeg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ik denk dat ik dit soort dingen meer ga doen. Ja waarom niet huishoudvacuumzakken? Graag eerst een reactie van iemand die dat geprobeerd heeft.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Hier het eindresultaat van het scherm met laser gravure. Henk bedankt voor het laseren.
Ik had wel enige dingen op te lossen of weg te moffelen. Niet geheel haaks en te veel persdruk bij het lijmen van de lijsten waardoor de lijsten scheef en hol uit de klemmen kwamen. Dus niet meer extra vast de volgende keer. Scharnier aan de verkeerde kant ingefreesd en nog enkele zaken.
20231012_190207.jpg
20231012_190228.jpg
Het ontwerp is door mijn dochter gemaakt en totaal anders dan ik gedacht had.
De achterkant moet nog in de olie maar eerst moet er een metalen strip op. Daar is het wachten op.
Morgen viert ze haar verjaardag dus of hij helemaal af komt is de vraag.
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dit is geweldig! Neutrale setting doet het altijd goed!

Die rand, die inlay, hoe heb je dat gedaan met zo'n smal stukje?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Die rand is zeer eenvoudig. Een schijffrees in mijn freestafel en 2 keer er langs en dan de strip erin. Daarna , als die strip gelijmd is, nog een keer met de frees erlangs en dan de andere strip erin. Dan vlak schaven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.