BOUwverslag van de stoel

tuoh

Oud hout
Het zou de stevigheid al heel wat verbeteren als je de zitting in de stijlen moest inwerken.

Zaag de zit 20mm breder dan de binnenmaat tussen de poten, daarna in voor- en achterpoten onder hoek een gleufje zagen van 10mm diep dan kan je de zit er zo inschuiven. Heeft als voordeel dat de poten onderling klem zitten op de zitting, de stoel zal dan in elk geval al schoor staan tegen beweging vooruit en achteruit.
De zijdelingse stijfte hangt helemaal af van de verbinding tussen poot en tussenregel en tussen poot en rugleuning, schort hier iets dan word de stoel enkel een kijkobject en geen gebruiksvoorwerp.

In elk geval nog veel bouwplezier gewenst,


Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Nog een tip:

Baptist heeft momenteel een goed boek in de aanbieding over meubelmaken. Het fraai geillustreerde boek geeft gedetailleerde aanwijzingen en instructieve info over de verbindingen die we jou hier aanbevelen voor je stoel. Zo krijg je ook wat meer beeld bij de tips die je hier krijgt. Zie de link: http://www.baptist.nl/webwinkel_pro...belmaken, restaureren & stofferen&from=offers Het boek is meestal ook wel een een goede locale boekhandel te koop.

Groet van Fons
 

meubeler

Nieuw lid
8 jul 2009
24
0
Hey,
Ik be nu al een paar dagen terug van op reis en wil dsu verder werken aan mijn stoel.
Er zijn 2 grote problemen.
De 2 balken moeten bevestigd worden in een hoek van 45 graden.
Dit is niet helemaal gelukt.
Ik had al gedacht om er gewoon een latje op te nagelen zo dat hij in de juiste hoek bleef.
Maar is dit wel een goed idee?
Mijn 2de grote probleem is dat ik iets verkeerd heb gemeten.
Normaal moest tussen de 2 poten telkens een dwarbalkje van 40cm. Ik heb gerekent
dat het 40 is inculsief de poten.
De 2 balekjes heb ik niet op de zelfde lengte kunnen afzagen.
Nu zit er bij de verbinding een verschil van minstens3mm.
Hoe kan ik nu het best mijn zitting monteren.
Help alsublieft ben echt aan het knoeien.

Alvast bedankt
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Beste 'meubeler',

Alle begin is moeilijk. Een stoel maken is een flinke uitdaging, zeker als dat je eerste klus is.
Foutjes (fouten) maken is niet erg, zolang herstel mogelijk is.
Maar als ik je verhaal zo lees, is er redelijk wat misgegaan.
Als je echt wilt houtbewerken, lijkt nagelen/spijkeren mij niet zo'n chique oplossing ;)
Dit houdt in, dat je af en toe moet uithuilen en opnieuw beginnen.
Ik wil je adviseren om je goed te verdiepen in de technieken ( bijvoorbeeld uit het boek wat Fons aangaf) en geduld te hebben. Met veel geduld en precies werken gaat het zeker lukken.
Hou je ons op de hoogte van je vorderingen?

Groet, Kor
 
A

Athanor

Guest
Hee Meubeler :?:

"t is wel erg stil geworden na je pech met die verbinding..... Ik hoop niet dat je de moed al opgeeft, wat heb je gedaan om je problemen op te lossen?

Binnenkort zul je op het pechtopic ook meer onze missers en problemen kunnen zien, ik heb al documentatie klaarliggen en ben nu moed aan het verzamelen om te plaatsen.

Ter inspiratie is het misschien ook wel leuk om de beginnersvideo's van Fine Woodworking eens te bekijken zie: http://www.finewoodworking.com/getting-started/index.asp

Groet van Fons
 

meubeler

Nieuw lid
8 jul 2009
24
0
Het het enige elektronisch gereedschap dat ik heb is:een schuurmachine;een boormachine(werkt niet goed) en dat is het
Voor de rest heb ik van alle handgereedschap uit verschillende botermarkten.
Het wek licht stil zou het nog graag voor september af hebben.
Ik weet niet hoe ik het moet doen.
ik ga zo snel mogelijk terug aan de slag.
Maar hoe moet ik het doen ?
 
A

Athanor

Guest
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het spoor een beetje kwijtgeraakt ben wat de constructie van de stoel betreft en welk probleem je momenteel hebt. Misschien dat je het ons met foto's duidelijk kunt maken, zodat we kunnen kijken of er nog redding mogelijk is. Anders wordt het inderdaad zoals Kor aangeeft : uithuilen en opnieuw beginnen. Overigens voor mij een niet onbekende situatie; je wilt niet weten hoe ik soms nog "omklungel" ;)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.