bouwtekening gevraagd voor een ronde loungebank zoals voorbeeld

Guidovb

Nieuw lid
20 aug 2017
5
0
hallo allemaal

vrij nieuw op dit forum. zou graag een ronde loungebank willen maken zoals benedenstaand voorbeeld. ik zou graag willen weten hoe ik die ronding kan maken?
ik zie dat er planken gebruikt worden zowel verticaal als horizontaal. maar hoe maak ik het onderstel zo rond, zodat de leuning planken ook die ronding laten zien?
ik heb me rot gezocht voor een bouwtekening van deze bank, maar ik kan niks vinden. dus ik hoop dat er iemand op deze website mij kan helpen met hoe ik zo'n ronde bank kan maken

fullsizeoutput_5.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Aan een tekening zul je niet veel hebben want daar staat geen maak proces op
Ik Zou eerder op ome YouTube kijken dat zegt vaak meer dan honderd tekeningen
Ik zou eerst uitvogelen welke diameter de lounge bank moet worden
Van daar uit kun je verder werken
Mvg leroy
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je de leuning-planken smal genoeg maakt, is het al snel rond genoeg. Voor de buitenkant nog even de zijkanten iets afschaven, zodat je geen lelijke spleten ziet, en klaar.

De ronde vorm zit, vermoed ik, vooral aan de binnenkant. Is het een bank voor binnen of buiten? Binnen zou ik denk ik ronde liggers maken van 2 of 3 lagen underlayment, trapsgewijs op elkaar gelijmd.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
De bank frame bestaat uit 3 delen.
1 de plint. Frame werk bestaande uit 2 liggende platen die rond gefreesd zijn.
Tussen in klossen vastgeschoten. En onder de plint afstandhouders.
De zitting bestaat ook uit 2 rondgefreesde platen met vulklossen erin.
Evenals de rugleuning.

Deze maten zijn allen afhankelijk van de ronding .
Aan de binnenzijde is de straal plus plankdikte.
Aan de buitenkant is straal min plankdikte.

Na de frame klaar is. Kan je deze pas afwerken met het daadwerkelijke hout.

Het frame materiaal is afhankelijk als deze buiten of binnen komt te staan.

Indien deze buiten komt. Rekening houden met eventuele afwaterings gaten/gleuven.

- - - Updated - - -

De bank frame bestaat uit 3 delen.
1 de plint. Frame werk bestaande uit 2 liggende platen die rond gefreesd zijn.
Tussen in klossen vastgeschoten. En onder de plint afstandhouders.
De zitting bestaat ook uit 2 rondgefreesde platen met vulklossen erin.
Evenals de rugleuning.

Deze maten zijn allen afhankelijk van de ronding .
Aan de binnenzijde is de straal plus plankdikte.
Aan de buitenkant is straal min plankdikte.

Na de frame klaar is. Kan je deze pas afwerken met het daadwerkelijke hout.

Het frame materiaal is afhankelijk als deze buiten of binnen komt te staan.

Indien deze buiten komt. Rekening houden met eventuele afwaterings gaten/gleuven.

Klinkt moeilijk maar valt wel mee
 

tuoh

Oud hout
Daar ga je geen tekeningen van vinden.
Tijd om de grijze hersenmassa in beweging te zetten, werkt het best met een stuk papier en een potlood in de hand.
Al schetsend komt er wel een oplossing uit de bus. Zo moeilijk is dat niet.
Hou er maar al rekening mee dat je een boel (rond)freeswerk gaat hebben.
Je ziet op de foto waar er ondersteuning nodig is om de radiaal georiënteerde beplanking vast te kunnen zetten.
En ook zie je dat er een degelijke uitsprong moet vastzitten aan het ruggedeelte om de het zitgedeelte te ondersteunen.

Je basis is een cirkel, en vanuit het centenpunt ervan vertrekt alles.
Afmetingen en vorm van de beplanking, etc... worden bepaald door de stralen van de cirkel, en door snijlijnen door het centenpunt heen.

Het grondplan is dus zo getekend, de rest volgt daaruit.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
hallo allemaal

vrij nieuw op dit forum. zou graag een ronde loungebank willen maken zoals benedenstaand voorbeeld. ik zou graag willen weten hoe ik die ronding kan maken?
ik zie dat er planken gebruikt worden zowel verticaal als horizontaal. maar hoe maak ik het onderstel zo rond, zodat de leuning planken ook die ronding laten zien?
ik heb me rot gezocht voor een bouwtekening van deze bank, maar ik kan niks vinden. dus ik hoop dat er iemand op deze website mij kan helpen met hoe ik zo'n ronde bank kan maken

Bekijk bijlage 94404

wat ze vaak doen is een ronde tongue/groove verbinding maken, net zoals vaten of hut-tubs gebouwd worden.

door de ronde vorm kun je de planken wat draaien zodat het geheel een radius kan vormen.

https://www.instructables.com/id/DIY-Wood-Fired-Cedar-Hot-Tub/

hottub.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
wat ze vaak doen is een ronde tongue/groove verbinding maken, net zoals vaten of hut-tubs gebouwd worden.

door de ronde vorm kun je de planken wat draaien zodat het geheel een radius kan vormen.

https://www.instructables.com/id/DIY-Wood-Fired-Cedar-Hot-Tub/

Bekijk bijlage 94405

Dit werkt prima in een volledige cirkel. Bij een halve zal je toch enige vorm van achterhout (schenkels) nodig hebben. Dus in de winter zal het allemaal keurig aansluiten en in de zomer kieren. De zitting planken dienen ook taps uitgezaagd te worden om de ronding te kunnen maken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Die overgang van binnencirkel naar buiten (rechtsboven op de kop dus) gaat geheid mis als je puur in cirkels denkt. Die vorm kun je alleen met béziercurves mooi maken. Wat er volgens mij op duidt dat dit ontwerp op een computer in cad is gemaakt en dus wss ook in cam uitgevoerd.

De kuip-methode zoals die hierboven beschreven wordt is zeker NIET gebruikt — bij de open vormen van de bank wil dat niet omdat je de werking van het hout niet kunt opvangen. Op de afbeelding is ook te zien dat het losse latten met tussenruimtes zijn. Wil je die tussenruimtes toch dicht hebben, moet je richting scheepsbouw denken: kitten dus.
 

tuoh

Oud hout
Voor het CAD tijdperk deden we dat gewoon met twee cirkels en een soepele strooklat, curves à volonté.

En een hol bol profiel gaat hier inderdaad niet, het "oog" wil speling zien tussen de beplanking.
 

WR1944

Oud hout
Je zou eens naar een tuinmeubelenzaak kunnen gaan om te proberen welke houten banken lekker zitten. En dat met of zonder kussens. Je meet dan het dwarsprofiel op met diepte van de zitting, hoogte van de rugleuning en de hoeken van die vlakken. Met dit dwarsprofiel kun je de verdere constructie bepalen. Denk ook aan afwatering want het wil ook wel eens regenen buiten.

Vergeet ook niet dat de banken deel uitmaken van een terrasinrichting en in de constructie van het terras zijn opgenomen.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Je zou eens naar een tuinmeubelenzaak kunnen gaan om te proberen welke houten banken lekker zitten. En dat met of zonder kussens. Je meet dan het dwarsprofiel op met diepte van de zitting, hoogte van de rugleuning en de hoeken van die vlakken. Met dit dwarsprofiel kun je de verdere constructie bepalen. Denk ook aan afwatering want het wil ook wel eens regenen buiten.

Vergeet ook niet dat de banken deel uitmaken van een terrasinrichting en in de constructie van het terras zijn opgenomen.

Goede tip. Kwestie van een meetlint in de zak.

Ken iemand die zo in een tuincentrum nog wel eens een klein blaadje afscheurt en die dan zelf stekt. :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Leuk dat de topic starter ook al heeft gereageerd op de goed bedoelde adviezen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.