Bouwstofzuiger of Stofafzuiginstallatie

Verresen

Nieuw lid
28 mei 2017
3
0
Beste forumleden , een vraag
Heb een maand geleden een bosch advancedvac 20 aangeschaft met cyclonefilter erbij ( vat + cyclone ).
Echter heeft de stofzuiger het al begeven.

Deze terug binnen gebracht .
Nu twijfel ik om een hbm 100 stofafzuiging te kopen, of een Bosch GAS 12-25 PL 21 l dit terug met de cyclone filter .

Iemand een idee ?
Mvg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.003
824
Omgeving Leiden
Een hbm 100 verplaatst veel lucht met een geringe onderdruk.
Een bouwstofzuiger verplaatst weinig lucht met een hoge onderdruk.
Ze dienen een ander doel.
Of je na een teleurstellende ervaring met Bosch weer ietsvan dezelfde fabrikant moet kopen laat ik aan jou over. Wellicht dat andere forumleden hun ervaringen met Bosch stofzuigers kunnen delen.
Met Makita zijn goede eravringen, met Starmix ook., Festool. Misschien was jouw stofzuiger een maandagmorgen exemplaar.

Dit filmpje van hookedonwood licht de verschillen toe

 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Het ligt eraan waar je deze op wilt aansluiten. Een bouwstofzuiger en een stofafzuiging zijn 2 totaal verschillende apparaten.
- Voor de meeste stationaire machines (aansluiting 80mm of groter) zoals een vandiktebank of zaagtafel, heb je een stofafzuiging nodig zoals de HBM. Hoog volume, weinig onderdruk. Als je hier een slang met kleine diameter op aansluit, houd je nauwelijks zuigkracht over.
- Voor machinaal handgereedschap zoals een handcirkel/invalzaag, schuurmachine etc heb je een type bouwstofzuiger nodig (laag volume maar juist veel onderdruk).

Over de verschillen tyssen beide soorten afzuiging is hier op het forum veel info te vinden.

Wat ga je aansluiten op de stofzuiger qua machines?
 

Verresen

Nieuw lid
28 mei 2017
3
0
De stofzuiger was aangesloten op verstekzaag en zaagzafel. Dit ging eigelijk best goed .

Maar begrijp dus dat ik best vr de hbm ga ?
Gereedschappen worden idd in de toekomst verder uitgebreid ( van diktebank etc ) .

@thomasz ik denk dat ik idd een maandag toestel had . Verder ng meerdere handmachines van bosh welke al vele jaren dienst doen .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Die eerste bosch is een hobbymachine. Je kan het al aan de prijs zien. Die tweede bosch lijkt me regelrecht bij starmix vandaan te komen. Die kan je rustig kopen. Zo'n stofzuiger heb je nodig voor dingen zoals je afkortzaag en je schuurmachines. Op het moment dat je over gaat tot de aanschaf van een vandiktebank, wordt het tijd om daar de geschikte afzuiger bij te kopen. Je hebt ze dan beide nodig.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
De Bosch stofzuigers komen in het algemeen bij Kärcher vandaan. Je ziet dat aan de uitwisselbaarheid van filters en zakken voor de verschillende modellen. De Metabo stofzuigers worden wel door Starmix gefabriceerd.
De stofzuiger was aangesloten op verstekzaag en zaagtafel
Als je vandiktebank een van de bekende tafelmodellen wordt: ga voor een grote bouwstofzuiger. Dan kun je de stofzuiger ook nog gebruiken voor de afkortzaag, schuurmachine en andere zaken. De druk loopt met een cycloon vaak te ver terug voor een vandiktebank, maar als je stofzuiger groot genoeg is en met de juiste filters uitgerust is dan kun je zonder zak werken, en af en toe de bak legen. Gebruik daarbij een korte slang, met een zo groot mogelijke diameter. Een afzuiger zou ik kiezen als je voor een stationair model vlak-vandiktebank wilt gaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Ik heb het verkeerde model voor me. bosch heeft ook een gas 25 profi. Dat is een compleet andere machine. Die dus uitwisselbaar lijkt met een starmix.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.