Bouw werkplaats & tuinberging

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hoi,

Na vele jaren kan mijn droom eindelijk werkelijkheid worden. Nu dat de bouw van ons huis grotendeels achter de rug is, kan bouw van mijn eigen kleine werkplaats wordt een feit.
In dit topic ga ik proberen de volledige bouw ervan te documenteren en hoop ik van de kennis hier op het forum aanwezig gebruik te kunnen maken om het tot een goed einde te brengen.

De afmeting van mijn werkplaats (ex Garage) zal 5m50 op 3m16 zijn, met een plafondhoogte van 2m45. De doorgang van de werkplaats naar de tuinberging zal van plaats verandere tov het plan en zal aan de onderzijde komen ipv aan de bovenzijde, zodat er ruimte gecreerd wordt in de tuinberging voor de fietsen te kunnen zetten.

Ik ga deze werkplaats dus voornamelijk gebruiken voor mijn hobby klussen. Verwerking van rubberwood, mdf/melamine plaatmateriaal.µ
Tot mijn beschikking heb ik op dit moment (allen Makita) een tafelzaag, afkortzaag, invalzaag, decoupeerzaag, Frees, excentrisch schuurmachine.. Met andere woorden, ik maar vooral gebruik van handgereedschap. Uiteindelijk wordt het wel de bedoeling om een freestafel te voorzien in de werkplaats.

Het eerste waar ik nu naar op zoek ben is informatie mbt afzuiging.
Ik dacht steeds dat een professioneel afzuigsysteem nodig was een werkplaats zoals de HBM 100 Profi, oid.

https://www.hbm-machines.com/produc...R196yLoGQUCP9PN0nWLJIzpw-gTLXNG0aAhPQEALw_wcB

Maar door het forum hier te doorzoeken ben ik een ouder topic tegengekomen waar juist duidelijk gemaakt wordt dat dergelijke afzuiginstallatie NIET geschikt zijn voor handgereedschap en dat er beter met een goede stofzuiger gewerkt kan worden. Graag had ik toch naar mijn afkortzaag, tafelzaag, freestafel het nodige buizenstelsel voorzien.

https://www.woodworking.nl/showthread.php?17850-Stationaire-afzuiging-maken-(diverse-vragen-hierover)

Een eerste vraag is dan ook welk type stofzuiger jullie me zouden aanraden? Ik heb de laatste tijd een goedkope bouwstofzuiger gebruikt, maar deze was niet krachtig genoeg om het zaagsel van de tafelzaag af te zuigen. Een vlak/vandikte bank heb ik niet.

Een cycloon heb ik intussen reeds gekocht bij onze Chinese vrienden:
https://nl.aliexpress.com/item/4000493270410.html



Grondplan:


grondplan garage.jpg
IMG_20200412_163406.jpg
IMG_20200412_163349.jpg

Ons huis/stijl van de werkplaats:
IMG_20200412_163452.jpg
 

Bijlagen

  • grondplan garage.jpg
    grondplan garage.jpg
    26,5 KB · Weergaven: 590

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
ZotVanHout, zolang het wachten is op de levering van de verf voor de trap gaan we in de tuin verder hé :)
Vandaag samen met mijn schoonvader een eerste aanzet gegeven.

Bedankt voor de link.

IMG_20200413_184714.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Om nogmaals terug te komen op de vraag mbt de afzuiging.
Iemand reed onderstaande gebouwd gehad?
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Het metselen gaat gestaag verder. Maar op dit moment ben ik mijn hoofd aan het breken over welke sectie van houten balken ik het best kan gebruiken.
Iemand die hier zijn licht over wil laten laten schijnen?

Is het beter om balken te kopen en hierop een spie te voorzien voor de afwatering. Of is het best om een hogere balk te kopen en hier de spie vanaf te zagen?

balken sectie berekening.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
wacht nog even met je hoofd hierover te breken
een paar jaar geleden heb ik bij mijn zoon een gelijkaardige dakstruktuur gelegd op een snelbouwtuinhuis van ongeveer deze grootte
hij (=architect) heeft dat toen uitgetekend
ik vraag hem het ontwerp in pdf
bij hem liggen er zonnepanelen op
we hebben niet met spieën gewerkt, maar de draagbalk (a) aan de ene kant hoger gelegd dan de andere
nadien op de dwarse balken verhogingen met gelijkblijvende sectie gelegd die naar het waterafvoergat telkens minder hoog werden
daar boven osb 18 mm & een opstaande kraag
bovenlaag epdm
hoe ben je aan dit plaatje gekomen ?
de literatuur hierover is nauwelijks te vinden
studiebureau, wtcb, . . . ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
bovenstaande berekeningen ga ik niet in twijfel trekken
de afwatering hebben we zo opgevat
1) draagbalk voor de struktuur aan de andere lange zijde tov die waar het tapgat komt x cm (*) hoger, zodat het water naar de kant van het tapgat loopt
2) beginnend van aan het tapgat telkens een grotere verdikking (*) van gelijke hoogte bovenop de draagbalken, waardoor ook hier het water naar het tapgat loop
(*) voor zover ik mij dat kan herinneren is voor een goede afwatering een hoogteverschil van 1,5 cm/mt aangeraden
illustraties
1 - onderaanzicht binnenin
aan de spleet tussen snelbouw en isolatie kan je nog merken dat de draagstruktuur links hoger dan rechts zit, waardoor het water naar rechts loopt

snelbouw & onderkant dakstruktuur.jpg

2 - buitenaanzicht van het overstekend (*) deel
(*) architecten tasten graag de grenzen af & gaan er liefst van al nog over ;-)
het I-profiel links ligt op dezelfde hoogte als de onderkant van de draagstruktuur rechts
door op het I-profiel een verdikking te leggen & de draagstruktuur daarop te laten rusten doen we het water naar rechts lopen

overhangend dak & draagstruktuur.jpg

3 - een voorbeeld van de oplopende verdikkingen
hier aangeduid als 44 mm

ophoging dakstruktuur.jpg

bovenop de draagstruktuur overal osb in 90°
daarop epdm
ertussen isolatie
zelf zou ik een tuinhuis nooit isoleren, maar hierin ligt waterleiding & mogelijks wordt dit ooit een werkhuis
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Om nogmaals terug te komen op de vraag mbt de afzuiging.
Iemand reed onderstaande gebouwd gehad?



Misschien niet erg origineel van mij, maar Marius Hornberger had dit ook al eens gedaan. Altijd prettig om naar te kijken. Mss heb je er wat aan:


 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
hahaha, tuurlijk niet :) Al moet ik zeggen dat de stenen echt wel in één vlak liggen hoor. De foto geeft een misvormd beeld door kleurverschil in de loten.
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb toch wel het idee dat ik diepteverschillen zie in de muur waar de rol mantelbuis tegenaan ligt. Dat de ene steen dieper ligt dan de andere.
Maar het is waarschijnlijk ook maar de binnenmuur als ik naar het type steen kijk, dan maakt het weer iets minder uit denk ik?
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Klopt Tuoh. Ik kan enkel zeggen dat het voor mijn gevoel (en die van mijn waterpas) alles mooi in 1 vlak ligt. Althans, zelf ben ik trots op het geleverde werk.
De desbetreffende foto geeft een heel sterk vertekend beeld door stijklicht icm verschillende kleuren (loten) betonblokken.µ
Ergens spijtig dat als er dan eens een reactie komt dit één is zonder significante bijdrage tot dit topic en mijn vragen omtrent de opbouw van mijn werkplaats.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ergens spijtig dat als er dan eens een reactie komt dit één is zonder significante bijdrage tot dit topic en mijn vragen omtrent de opbouw van mijn werkplaats.

Ik weet zeker dat het goed bedoeld was. Mocht er bijvoorbeeld nog niet volledig betaald zijn, had je er mss nog wat van kunnen zeggen. Toch?

Maar ik snap wel wat je bedoeld.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het was niet lelijk bedoeld, het was inderdaad meer van als je het zelf gebouwd hebt en het is niet je werk, is het prima, maar als dit zo opgeleverd wordt door iemand wiens werk het is, zou ik de kosten van de stucadoor in mindering brengen. Ik zag op je tekening dat het een spouwmuur met isolatie moet worden. Wat is de reden dat je de muur van die funderingsblokken maakt? Voor de sterkte is het niet nodig en gewone metselstenen verwerken een stuk makkelijker. En de ankers voor de isolatie, waarom metsel je die niet gelijk mee?
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
De keuze voor betonblokken is uiteindelijk gevallen omdat deze 2 afgewerkte kanten hebben, dit in tegenstelling tot snelbouw stenen. De betonblokken blijven buiten de werkruimte zichtbaar, vandaar.
De reden dat ankers voor isolatie niet direct ingemetst worden is om koude bruggen te voorkomen. Deze worden later door de isolatieplaten ingeboord, plastic hulzen ingeklopt en als laatste een pin in deze plastic hulzen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.