Bouw van een pergola

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik mag een pergola gaan bouwen. Het idee is simpel, maar geeft wel mogelijkheden om er iets van traditionele verbindingen in te maken. Het ontwerp is als volgt:

Pergola.png

Balken 15x15 cm, korbelen 10x10 cm, alles fijn bezaagd douglas hout.

Inmiddels staan twee paalvoeren in de grond. De balken staan er los in, maar moet ik waterpas gaan stellen, zodat ik nauwkeurig de afstand tot de muur kan meten. IMG_0211.jpg

Eerste vraag waar ik tegen aan loop is deze balkendrager:

Balkendrager btc-main-jpg.jpg



De diepte is 128 mm. Een groot deel daarvan eindigt in een verticale sleuf in de balk. De dikte is 5 mm. Hoe krijg ik in de kop van de balk een sleuf van ca 128 mm diep en 5 mm small? Met een cirkelzaag kom ik tot 85 mm, dan mis ik 43 mm. Ideeën die ik zelf heb:

1) Inzagen met een cirkelzaag en dan met de Japanse zaag verder (onder en boven geleiding). Met een 5 mm de kopse kant van de sleuf.
2) Volledig inzagen met de Japanse zaag.
3) Gaten boren en uitbeitelen (moet de beitel zelf al niet te dik zijn)
4) Infrezen met een lange 6 mm frees. Heb ik nog niet kunnen vinden, anders dan Granado, waarvan ik totaal niet weet of het geschikt is.
5) Infrezen met een lange 8 mm frees. Die heb ik al liggen, maar geeft wel 3 mm speling, wat ik eigenlijk te veel vindt. Dan zou ik eventueel nog weer kunnen oplossen met wat spieën en aan de bovenzijde de sleuf afdichten met een stukje hout, tegen het inwateren.

Mijn ervaring is beperkt, maar met geduld kom je overal. Japanse zaag lijkt me wel een optie, maar ik weet niet of de zaag dan toch niet gaat zoeken en uiteindelijk vast lopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Die sleuf kan je op een radiaalzaag zagen, of met een grote cirkelzaag. Bijvoorbeeld de makita 5143 R.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Als je heel fraag machinaal wil kan ook met je cirkelzaag vanaf 2 kanten in de lengte zagen? Je ziet dan een sleuf door de cirkelvorm van de zaag, maar voor de sterkte maakt het niet uit dat de sleuf wat langer is.
Zelf zou ik een handzaag pakken, een gewone.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb geen heel grote cirkelzaag als een Makita 5143R en ook geen radiaalzaag. Misschien dat ik het eerst naar eens ga proberen met een handzaag, Om nu 600- euro uit te geven voor een perfecte zaagsnede is ook zo wat. Die Makita is te lomp om normaal te hanteren.

Het idee van twee kanten inzagen is ook zo gek nog niet. Het te veel frees/hak ik dan wel uit en lijm er weer een stukje hout in.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Je kan machines ook huren. Je schroeft een balkje op de kop van je staander en je kan moeiteloos zagen. Voor de tweede snede leg je er een paar plaatjes hpl of zo op.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Een vriend van me doet zoiets 'gewoon' met de kettingzaag. Ik sta er steeds weer van te kijken hoe handig hij daarmee is.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zaag huren lijkt in Zeeland geen optie. Lintzaag heb ik niet, kettingzaag dan weer wel, maar dat wordt een sleuf van bijna een cm. De cirkelzaag moet ik nog kopen. Eigenlijk ben ik fan van Makita, maar voor de gelegenheid neig ik naar een Bosch GKS 85, omdat ik de linialen al heb. Dat maakt ook zagen sowieso een stuk makkelijker. En dan de sleuven van 2 zijden inzagen en een stukje hout terug lijmen tegen inwateren (van boven) en zicht (van onderen).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik ben een eind verder, wat plaatjes:IMG_0248.jpg

De onderkant van de ligger van de muur. Deze onderkant komt op een paal. De zwaluwstaarten verbinden de liggers evenwijdig aan de muur. Tijdens het plaats bleken de delen hout op de uiteinden erg kwetsbaar te zijn. Bij deze heb ik het versterkt met spijkers of schroeven. Bij de latere balken heb ik het aangepast, door het een stuk breder te maken:

IMG_0255.jpg

Ik heb voor zwaluwstaarten gekozen om verbindingen zonder schroeven te kunnen maken. Theoretisch en technisch is het een goede verbinding, maar het is onmogelijk om het op de grond te passen (dat kan ik alleen met de liggers naar de muur en de palen). Wel heb ik ze een beetje taps gemaakt, zodat ze redelijk passen. Maar perfect aansluiten doen ze niet. Anderzijds, er zit nul speling in een samenstel van twee palen, twee liggers naar de muur en een langsligger. De sterkte wordt bereikt door de verbindende korbelen.

Muurankers waren ook nog wel een dingetje. Bij de eerste heb ik er een stukje er afgeslepen op een punt te krijgen, om ze door het gat heen te krijgen. Bij de latere heb ik een 3 mm vulplaat er onder gedaan, zodat de muurplaten bij montage een klein beetje omhoog wijzen. In de praktijk was dat precies genoeg om pennen er fatsoenlijk door heen te krijgen.

De toognagels heb ik zelf gemaakt door met een bovenfrees zo goed en kwaad als het ging een achtkant te maken. Een volgende keer koop ik wel een afrondfrees in de juiste maat.

Verder nog wel vermeldenswaardig dat ik nog nooit zoveel gebruik heb gemaakt van het gatenpatroon in mijn werkbank. Ook voor het onder 45 graden zagen met de zaagbrug was het heel makkelijk.

Verder heb ik waar nodig gebruik gemaakt van mijn Lidl beitelset en Praxis slijpsteen. Die laatste heeft zijn beste tijd wel gehad, maar de combinatie van beiden was nog verrassend werkbaar.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
En nog twee plaatjes van het resultaat tot zover:

Pergola 1.jpgPergola 2.jpg

Beiden moeten nog verbonden worden met een ligger en twee korbelen. Links ontbreken ook nog een paar toognagels.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb weinig vertrouwen in je nesten. Volgens mij zit er veel te weinig hout achter.
Wat bedoel het nesten? Datgene waar de balk in valt? Dat op de eerste foto is inderdaad te dun. Dat heb ik dus verstevigd met spijkers. En op de volgende foto heb ik ze breder gemaakt, Maar zelfs dan lijkt het nog te wijken. Maar de korbelen doen ook een hoop qua sterkte (het meeste zelfs).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb mijn tuinschuurtje op advies van tuoh (Andre) zo gebouwd.
20230821_133117.jpg
Foto is helaas niet zo scherp maar bij mij heeft ook de rechterbalk de volledige hoogte hout op de staander De zwaluwstaarten waren niet makkelijk. Met de grootste japanse zaag en langs een mal was het zwaar werk. Het zagen in de lengterichting van het hout was het probleem. Pas gemaakt met een zware beitel. (zat toen nog niet in de verzameling) Bij mij ligt er een sedumdak op en dan praat je over hele andere krachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio en mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Wat bedoel het nesten? Datgene waar de balk in valt? Dat op de eerste foto is inderdaad te dun. Dat heb ik dus verstevigd met spijkers. En op de volgende foto heb ik ze breder gemaakt, Maar zelfs dan lijkt het nog te wijken. Maar de korbelen doen ook een hoop qua sterkte (het meeste zelfs).
Ik vertrouw alleen in spijkers / schroeven als ze voldoende vlees hebben om zich in vast te zetten.
Heb je trouwens gekeken naar of alles mooi "waterdicht" is? Als het water niet weg kan, dan is alles binnen de kortste keren verrot.
Best een ambitieus project
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Langs de bovenkant van de zwaluwstaart kan water insijpelen. Maar de zwaluwstaarten lopen taps toe (makkelijker monteren) en sluiten niet strak aan. Maar daar ga ik nog wel beits in gieten en ik overweeg nog wat wiggen te zagen en daar mee de bovenkant meer dicht te maken.

@Wim Kluck hoe is de verbinding gemaakt? Dikke schroef van boven? Mijn doel was om het puur met houtverbindingen te doen. Omdat ik alles in één vlak wilde hebben, ben ik op de betreffende zwaluwstaart gekomen. Constructief was het beter geweest om de verbindingen die nu zwaluwstaart zijn, een balkhoogte lager te monteren met pen en gat verbindingen, maar dan was het niet meer één vlak.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ja ik heb van die dikke 30 cm en 20 cm lange tellerkop schroeven gebruikt. Voorboren is zeer aan te bevelen. Heb je schroeven nodig van die lengte geef dan even een pb. Kijk ik hoeveel ik er nog over heb.
Ik heb ze 30 cm van Dyna plus en de 20 cm van Heco. beide een stuk of 30 geschat.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Vooralsnog zonder schroeven, behalve waar ik versterking van het hout nodig vind. Eén balk is vrijwel over de gehele lengte van vier meter gescheurd. Gelukkig wel verticaal, maar daar gaan wel een paar schroeven door heen, die ik afdicht met een propje.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
traditioneel worden hoeken in een frame eigenlijk nooit in 1 vlak gemaakt
omdat je dan veel groter afmetingen hout nodig hebt om de zelfde sterkte in de verbindingen te bereiken.

zie de foto hieronder van een vierkant in een boerderij in de beemster

1692645294332.png
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.