Bouw van een paardenverblijf/schuur

Johan30

Nieuw lid
7 sep 2010
15
2
Gytsjerk
Goedemiddag,

In verleden mij al eens voorgesteld en zelfs gepost zag ik net. Laatste tijd/jaren vooral meegelezen.

In verband met een ophanden zijnde verhuizing en de daarbij te verkrijgen oppervlakte grond mag/moet er worden gebouwd. Dit bouwwerk zal over de volgende ruimtes moeten gaan beschikken:
  • 2 paardenverblijven;
  • zadelkamer;
  • fietsenhok (niet 100% zeker);
  • hobby/klus gedeelte.
Aansluitend (kapschuur denk ik) een gedeelte voor de aanhanger en stro/hooi en aanverwante paardenzaken. Ik had in eerste instantie nog een grotere aangebouwde kapschuur bedacht maar dan kom ik in de problemen met de totale opp.

Er mag nog ca 120m² vergunningsvrij worden gebouwd mits de goot op max 3.0m zit en de nok op max. 5m. Al denk ik nu niet deze maximale hoogtes te gaan benutten.

Als fundatie een plaat of een strokenfundering. We zitten straks op zand. Ongeroerd maar ik zal de verdichting nog wel meten voor de start. Indien strokenfundatie dan zal ik later klinkers aanbrengen. Op de fundering een gemetselde borstwering van ca 0.6m hoogte.

Op de borstwering de gebintenconstructie met een zadeldak middels sporen (voorkeur). Voorkeur gaat uit naar hout afkomstig van de eikenboom wellicht in combinatie met hout uit de douglasspar. Dit zal af gaan hangen van de uiteindelijke calculatie. Indien noodzakelijk het aangezicht in eiken en de kap uit douglas (al dan niet beschoten). Dak wordt voorzien van pannen gelijk aan de woning (zwart geglazuurd). Wanden tussen de gebinten dichtgezet middels potdekselen. Hetzij met eiken planken hetzij met zwarte douglas planken.

Voor nu zitten we nog in de ontwerpfase. Dit zal ook nog wel even duren i.v.m. werk. Start uitvoering ergens rond juni/juli waarbij het de bedoeling is dat de paarden hun entree kunnen maken rond november/december. Ze staan nu goed bij kennissen maar de wens is toch wel ze dit jaar bij huis te kunnen huisvesten.

Op dit forum al de nodige topics (Saksische schuur / eiken tuinhuis / etc.) doorgenomen waar al een schat aan informatie/documentatie in aanwezig is.

De komende tijd dus druk met het ontwerp en de daarop volgende calculatie. Onderstaand een eerste opzet met daarbij de kanttekening dat nog niks "in beton is gegoten". Zoals het nu lijkt wordt 2021 een druk maar schitterend jaar. Het bovenstaande kunnen/mogen realiseren is al een lang gekoesterde wens!

1609864643033.png

Voor nu vriendelijke groeten,

U hoort (eigenlijk ziet) nog van mij.
 

Bijlagen

  • 1609859704928.png
    1609859704928.png
    43,2 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Interessant topic, wij hebben (of eigenlijk, mijn vriendin) ook paarden. Nog niet bij huis, maar dat is bij ons ook een toekomstwens, en we hebben daar ook al ideeën voor wat we dan willen, mocht het in de komende jaren zover komen.

Ga je iets isoleren of niet? Ivm bevriezing van het drinkwater van de paarden en vocht/klimaat in de zadelkamer (beschimmeld zadel en/of geroeste gespen) + je hobbygedeelte? Ik kan je uit ervaring zeggen dat bevroren leidingen in een paardenstal geen pretje is, en dat een paard dan stiekem nog veel drinkt (en je dus vaak met de hand water moet geven) en dat stilstaand water in een drinkbak heel snel een grote klomp ijs is. Ook al staat die beschut uit de wind.
Niet dat ik zeg dat je perse moet gaan isoleren (de paarden zelf kunnen wel tegen de kou), maar wel om je erover na te laten denken zodat je je ervan bewust bent dat het wel extra werk geeft in de winter.

Waar (tov de windrichting) maak je de deuren? Want het is bij een stal wel het fijnst om bij normaal redelijk weer de deur of ramen in ieder geval overdag open te laten staan ivm ventilatie. Maar dan moet dat niet de kant zijn waar de wind (en in de winter helemaal de koude oostenwind) of de regen vol op staan.
Helemaal mooi is het natuurlijk als je ramen in de stallen zelf maakt, waardoor de paarden ook naar buiten kunnen kijken (en het hoofd ook naar buiten kunnen steken als je ze open zet (maar wel met tralies aan de binnenzijde voor het glas zodat dit niet kan breken).

Strokenfundatie lijkt mij prima voor een gebouw als dit, een volledige betonplaat is alleen maar extra duur.
In de stallen zelf zou ik wel gaan voor een gestortte vloer. Volgens mij zelfs verplicht ivm weglopen van urine in de ondergrond (stalvloer moet vloeistofdicht zijn), maar sowieso is het moeilijker uitmesten op een ongelijkere (bestraatte) ondergrond. Je blijft iedere keer met de mestvork tegen de rand van de volgende klinker aanstoten, en de paarden stampen wel eens waardoor klinkers onderling toch op den duur iets kunnen verzakken. En uitvegen van het laatste vuil bij de maandelijkse/jaarlijkse grote schoonmaak is ook lastiger.
Voor de stalgang en overige ruimtes is bestrating natuurlijk prima, meer dan voldoende stevig en veruit de goedkoopste oplossing. Zeker omdat klinkers veel tweedehands worden aangeboden.

Denk eraan met het betimmeren van de wanden van de stallen (de tussenwanden, maar zeker ook de buitenwand) dat een paard daar ook wel eens tegenaan kan gaan hangen/liggen/duwen. Niet dat er ineens een raam ontstaat waar het niet gepland is, doordat er een paard door de zijmuur is ge'zakt'...

Weet je trouwens zeker dat een bijgebouw als dit geheel vergunningsvrij gebouwd mag worden? Vaak is het zo dat je binnen het bestemmingsplan tot een bepaalde oppervlakte mag bouwen (en dat is in het buitengebied vaak inderdaad 100-120 m2), maar voor de bouw zelf moet je bijna altijd nog wel een vergunning aanvragen (die dan vaak gewoon wordt toegekend als het past binnen het bestemmingsplan). Al is dat per gemeente ook weer verschillend. Wel iets om vooraf 100% zeker te weten en bij twijfel na te vragen bij de gemeente. Al kan je een ruwe inschatting krijgen via het omgevingsloket.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Hey. Leuk onderwerp. Ook wij begonnen 7 jaar geleden aan zo'n avontuur. Houd er vooral rekening mee dat je meer ruimte nodig hebt als je nu kunt bedenken. Als je gaat bouwen doe dat dan naar de maximale maat indien haalbaar/ mogelijk. Ik zie in jouw verhaal nog geen trekker met alles wat erbij komt of trailers enz. Hooi opslag kan ook nog een ding zijn. En als je niet meer hebt dan 1 ha moet dat allemaal op 100 m2. Dat lijkt veel maar staat zo vol.
Verder kun je nadenken of je de paarden altijd binnen moet zetten. Wij hebben ervoor gekozen om een soort vrije uitloop te maken. Dat geeft meer vrijheid voor beide partijen maar je moet het dan nu wel zo bouwen. In dat geval is de windrichting wel belangrijker.
Alles wat je bouwt bepaald hoe je de grond kunt gebruiken.
 

Johan30

Nieuw lid
7 sep 2010
15
2
Gytsjerk
Goedemorgen,

Dank voor de reacties/input.

"vloeistofdichte" vloer is bekend en hier wordt rekening mee gehouden. Isoleren wel over nagedacht, maar dit zal in eerste instantie niet worden voorzien. Bij kennissen waar ze nu staan is de schuur ook niet geïsoleerd en dat geeft daar weinig tot geen problemen. Enkel bij aanhoudende vorst wordt daar wel eens tracing aangebracht daar waar de waterleidingen bovengronds lopen.

Positie stallengedeelte is Noord-Zuid georiënteerd in de zuid-oosthoek van het perceel. Dit ook ivm met het uitzicht op een melkveehouderij verderop in het land. Nu vanuit huis gezien ligt deze straks verscholen achter de stal.

Voor het betimmeren van de wanden heb ik het volgende in het hoofd. Borstwering ca 0.6m steens muur. Tussen de gebinten rondom de paardenboxen op ca 1.3m hoogte een ringbalk inwerken in de staanders. Mochten, en dat gaan ze doen, gaan schuren dan "pakken" ze deze ringbalk. Overige dichtzetten met planken.
Stalramen en (dubbele) deuren worden zelf vervaardigd. Glas komt hier niet in. Ik zal gaan werken met tralies en luik(en).

Contact met de gemeente is er al geweest. Perceel waar de stallen komen is ca 1400m². Grenzend aan de stallen maak ik een uitloopgelegenheid. Voor de uitloop dien ik wel een vergunning aan te vragen tzt. Dit schijnt maar een formaliteit te zijn (al moet alles wel eerst op onze naam komen te staan). Tegenover het huis aan de overzijde van de weg kunnen ze van het voorjaar tot najaar in een ander stuk weiland staan.

Trekkers en trailers niet voorzien. Dit lenen we van vrienden indien noodzakelijk. Over het toepassen van de maximale hoogtes ben ik nog niet uit. E.e.a. hangt o.a. ook samen met de hanteerbaarheid van de verschillende secties en de oplopende afmetingen/kosten. Misschien dat ik het ontwerp nog wel eerst baseer op de maximaal toegestane maten en dan ga calculeren. Lager kan altijd. groter natuurlijk ook :) .
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Omgevingsloket online - Home voor het controleren van vergunningsplicht. Vorig jaar kwam ik, ivm vergunningsvrij bouwen van de schuur, uit op max 3 meter hoogte voor de goten en voor de nok 3 meter + 0,48 x afstand naar de erfgrens (vanaf de noklijn).

Isolatie heeft niet zo heel veel zin als een gedeelte van je gebouw altijd open is (tralies ipv ramen), maar denk dan wel aan het gebruik van geisoleerde waterleidingen en voor de stukken die open en bloot komen te liggen het gebruik van warmte strips/draden, want niks zo vervelend als geklier met bevroren watertoevoer.
 

Johan30

Nieuw lid
7 sep 2010
15
2
Gytsjerk
Ben benieuwd Johan, hoe ver ben je inmiddels?

Goedemiddag,

Momenteel in de weekenden o.a. zeer druk met het bouwrijp maken van de locatie. De oude varkensstallen afgebroken en in 2 15m³ containers afgevoerd. Komend weekend verder met het rooien van alle laurieren. Daarna een kraan er in om de oude vijver te dempen en de teelaarde af te zetten daar waar we gaan bouwen.

Ondertussen al wel een schuur opgetrokken van 3x6m¹ uit douglas 15x15cm i.c.m. zweeds rabat (zwart). Hier moeten alleen de windveren nog op en de elektra nog aangesloten. De zoon wou graag in de garage wonen. Deze is door de vorige eigenaar al woonklaar gemaakt. Daardoor wel opslag te kort.

Tijd wordt onderverdeeld in droog en regen. Regen betekend binnenzijde schuur afmaken. Droog is buiten aan de gang.

Er zal nog wel wat water door de Rijn stromen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.