Aangezien ik vorige week ontdekt heb dat het huidige tuinhuis (nog gebouwd door de vorige eigenaar) een aantal stijlen heeft die compleet weggerot zijn, is het tijd voor iets nieuws. Ik heb al wel eens in hout een wandje gezet om gyproc tegen te zetten maar heb nog nooit iets van deze grootte geprobeerd dus bij deze een aantal vragen. Ik heb de zoekfunctie hier al veel gebruikt maar veel foto's en schetsen zijn ondertussen niet meer beschikbaar.
Situatieschets: Het huidige tuinhuis is 5m68 op 3m13 en staat op een betonplaat zo'n 40cm boven het maaiveld (mijn tuin loopt af en tuinhuis staat op hetzelfde niveau als het huis een tiental meter verder) en is in België gesitueerd.
Ik heb een SketchUp gemaakt van hoe ik het skelet zou bouwen. De bedoeling is dat er een schuifraam, deur en een gewoon raam in komt. De afmetingen zijn nog niet definitief bepaald omdat dit afhankelijk is van wat ik in outlets of dergelijke kan krijgen. De bedoeling is om het deftig te isoleren.
Schets:

Vragen:
Opbouw dak binnen-buiten:
Situatieschets: Het huidige tuinhuis is 5m68 op 3m13 en staat op een betonplaat zo'n 40cm boven het maaiveld (mijn tuin loopt af en tuinhuis staat op hetzelfde niveau als het huis een tiental meter verder) en is in België gesitueerd.
Ik heb een SketchUp gemaakt van hoe ik het skelet zou bouwen. De bedoeling is dat er een schuifraam, deur en een gewoon raam in komt. De afmetingen zijn nog niet definitief bepaald omdat dit afhankelijk is van wat ik in outlets of dergelijke kan krijgen. De bedoeling is om het deftig te isoleren.
Schets:

Vragen:
- Ik gebruik SLS/CLS 38x89 stijlen met HoH van 60cm. Ik heb een aantal discussies gezien van 60cm vs 40cm maar de conclusie lijkt te zijn dat 60cm stevig genoeg is en gemakkelijker is om isolatie tussen te steken?
- Boven de openingen zou ik dezelfde CLS'en op hun kant draaien met daar tussen stukjes van 12mm OSB (beetje het principe zoals ze in de VS gebruiken). Voor de deur en het kleine raam maak ik mij daar absoluut geen zorgen over maar is dat ook geen probleem voor het schuifraam?
- ik zou een hardhouten balk met DPC folie onder met slagpluggen aan de fundering bevestigen. Zijn slagpluggen voldoende of gebruik ik beter keilbouten?
- Bevestig ik de onderkant van het frame met (genoeg) gewone vijzen aan deze hardhouten balk of gebruik ik beter houtdraadbouten?
- Ik zou de "ballooning" methode gebruiken voor het dak. Dit is het gemakkelijkst in mijn eentje te doen én aangezien je de isolatie in de wand tot boven kan laten lopen volgens mij beter in dat opzicht. Waarschijnlijk het best houtdraadbouten om de dakbalken te bevestigen zeker? Iik heb er eentje van 58x145 getekend, maar kan nog variëren afhankelijk van wat ik bij de houthandel juist kan krijgen. Uiteraard enkel maten die ik via de balkenschuif heb verkregen.
- OSB binnenbeplating;
- dampremmende folie;
- CLS/SLS met isolatie;
- waterkerende dampopen folie;
- vertikale regels tbv spouw;
- beplanking (nog te bepalen).
Opbouw dak binnen-buiten:
- balklaag;
- beschot (OSB);
- isolatie (drukbestendige EPS of zoiets, mechanisch bevestigen);
- EPDM (rechtstreeks te verlijmen op de isolatie).