Bouw houten schuur - garage

contactsleutel

Nieuw lid
14 mei 2023
8
0
Nijkerk
Ik ben nieuw in dit forum en hebben even zitten zoeken maar kan het evt. antwoord op mijn vraag niet echt goed vinden

Binnenkort wil ik starten met de bouw van een flinke schuur (10 x 6.50) met zadeldak. Nu heb ik bij diverse aanbieders een offerte laten maken van een kale constructie (gebint) die ik dan later kan betimmeren met potdekslplanken of iets wat daar op lijkt.

Wat me nu opvalt is dat wanneer je naar de kale houtprijs kijkt van bijvoorbeeld het Douglas hout in vergelijking met het zaag- en freeswerk dat hier dan een gigantisch verschil in zit qua prijsstelling.

Ik ben zelf best handig maar om elke plank voor bijvoorbeeld de dakconstructie in te zagen met de hand in te zagen vergt nogal wat nauwkeurigheid wil je het netjes gaan doen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de balken etc. Ik ben erg benieuwd of iemand tips heeft.

Dank alvast voor het meedenken


voorbeeld.JPG
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Hi contactsleutel,

Ik snap je vraag denk ik niet helemaal. Het is natuurlijk heel logisch dat de kale houtprijs veel lager ligt dan wanneer het op maat gemaakt is.

In plaats van met de hand zagen zou je het met een afkortzaag kunnen doen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
@contactsleutel
een sleutel-op-de-deur-schuur kost altijd pakken meer dan het ruwe hout
dat moet op maat gebracht worden, geschaafd, gezaagd, gefreesd, enz
en dan heb heb je nog de manuren, die een veelvoud van de prijs van het hout zijn

wat kan je zelf ?
welke machines heb je ?

en welkom als nieuweling op dit forum
 

contactsleutel

Nieuw lid
14 mei 2023
8
0
Nijkerk
Het gaat mij vooral om de werkzaamheden die ik zelf zou kunnen doen in relatie met het enorme prijsverschil. Voor een paar honderd euro koop je een goede afkortzaag maar pen en gat verbindingen kun je nooit zelf maken natuurlijk.

Lijkt mij superleuk om zelf aan de slag te gaan - elke tip is dan welkom

Dank voor je reactie
 
Laatst bewerkt:

contactsleutel

Nieuw lid
14 mei 2023
8
0
Nijkerk
@contactsleutel
een sleutel-op-de-deur-schuur kost altijd pakken meer dan het ruwe hout
dat moet op maat gebracht worden, geschaafd, gezaagd, gefreesd, enz
en dan heb heb je nog de manuren, die een veelvoud van de prijs van het hout zijn

wat kan je zelf ?
welke machines heb je ?

en welkom als nieuweling op dit forum
Ik heb een aantal elektrische zagen maar met name voor het maken van de verbindingen ben ik zoek naar wat hulp
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als tijd geen grote belemmering is, heb je aan een paar handzagen ,een haalmes, een booromslag met een set boren, een paar beitels, een hamer en wat meet en aftekengereedschap genoeg. Zulke constructies worden al meer dan 1000 jaar gebouwd.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Het gaat mij vooral om de werkzaamheden die ik zelf zou kunnen doen in relatie met het enorme prijsverschil. Voor een paar honderd euro koop je een goede afkortzaag maar pen en gat verbindingen kun je nooit zelf maken natuurlijk.
Het verschil in kale houtprijs en de offertes die je hebt gekregen zit precies daarin: de kennis en arbeidsuren die nodig zijn om de stapel hout om te zetten in een stevig bouwwerk.
Hoeveel wil je zelf gaan doen, alles of maar een deel? Hoeveel arbeidsuren schat de aannemer in? Reken dat je een factor 2-3x langer bezig bent als je alles nog moet leren en uitzoeken ten opzichte van een bekwame vakman.
Indien deels, welk deel zou je zelf willen doen? Houd er rekening mee dat niet elke vakman er om staat te springen om verder te moeten werken op het het werk van een welwillende hobbyist, met alle respect.

Zoals Chevy aangeeft kan je dit zelf leren en het is een enorm gaaf project als je er de tijd voor hebt!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor een paar honderd euro koop je een goede afkortzaag maar pen en gat verbindingen kun je nooit zelf maken natuurlijk.
voor een paar honderd euro heb je zelfs een festool of mafell die je als mobiele afkortzaag kan gebruiken
ik denk dat zelfs beide merken een geleider hebben die je precies in de gewenste hoek kan zetten
met die afkortzagen kan je minstens de schouder van de pennen zagen
minstens mafell heeft een (ketting)zaag om gaten te maken
ook makita heeft die, denk ik
hier zijn draadjes waar leden de hele bouw met die machines gedaan hebben
als je niet als een 1-dags-vlieg met hout bezig bent & je tegen de meerprijs voor een kant-en-klaar pakket aankijkt, geef dan 2.000 euro aan gereedschap uit
dat kan je trouwens nadien makkelijk aan de helft of nog meer van de nieuwprijs verkopen
 

contactsleutel

Nieuw lid
14 mei 2023
8
0
Nijkerk
Ik denk inderdaad dat de combinatie het mooiste is - samen met iemand dit project gaan starten en dan daar waar mogelijk en voor mogelijk leren van zijn kennis en vakmanschap. Sowieso zitten veel leveranciers ovenvol qua werk dus het beste is dan om een vakman op te snorren die mee wil helpen

De tips die ik hier lees van Chevy (grappig ik heb een Chevolet) ZotvanHout (en jou) zjn zeer nuttig waardoor ik de klus wel aandurf. Prijsverschil mbt het hout is enorm - je hebt het al gauw over 7500 euro - maar dat snap ik machines en het loon is duur
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik denk inderdaad dat de combinatie het mooiste is - samen met iemand dit project gaan starten en dan daar waar mogelijk en voor mogelijk leren van zijn kennis en vakmanschap. Sowieso zitten veel leveranciers ovenvol qua werk dus het beste is dan om een vakman op te snorren die mee wil helpen

De tips die ik hier lees van Chevy (grappig ik heb een Chevolet) ZotvanHout (en jou) zjn zeer nuttig waardoor ik de klus wel aandurf. Prijsverschil mbt het hout is enorm - je hebt het al gauw over 7500 euro - maar dat snap ik machines en het loon is duur
7500 is nog geen 4 manweken, lijkt me spotgoedkoop vanaf een stapel ruw hout.....
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Ik heb kortgeleden een schuur laten zetten van 8x4 , staat op poeren met een plat dak. Ik ben handig, weet hoe het moet, heb het gereedschap, maar moet het zelf doen. Als ik zie hoe snel die jongens de schuur hebben gebouwd, met zen drieen in een week tijd. Vergis je niet in de hulp die je krijgt van vrienden familie, ze zijn het een keer zat, en dan moet je het weer alleen doen, en je bent het zelf ook wel eens zat, weer die schuur.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Waarom kies je voor gebinten en niet voor stijl en regelwerk?
dat lompe hout is zwaar en daardoor moeilijk te hanteren als je zelf aan de slag wilt
als als je wilt isoleren heb je als nog veel hout extra nodig om je isolatiemateriaal mee omhoog te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.