Bouw freestafel

WR1944

Oud hout
Zo te beoordelen is er niets mis met deze schakelaar. 16A als maximale stroom zal wel overeenkomen met je stoppenkast (om deze oude term te gebruiken), een verdiepte AAN-knop tegen onbedoeld inschakelen en een nullastschakeling.

In Amerika ben ik zoiets nog niet tegengekomen maar veiligheid staat hier niet erg hoog in het vaandel. Behalve als men denkt er geld aan te kunnen verdienen zoals bijvoorbeeld met Sawstop.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
341
179
's-Hertogenbosch
Ja vaak maak je een tijdelijke opleiding oplossing en schiet dat in veiligheid nog wel eens te kort. Althans ik ken mezelf haha. Nu wil ik het graag netjes maken. Maar elextra is niet mijn beste kant. Als ik een stekkerdoos pak en de kabel doorknip, de drie kabels strip en er kabelschoentjes opzet en die op de pinnen aansluit zou het dan moeten werken. Het lijkt me namenlijl wel te doen zelf voor een dummy als ik. Maar het zal vast tegevallen
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat is geen probleem alleen even opletten dat je hem goed aansluit :) In en uitgang van de schakelaar.

Op de frees module van mijn werkbank heb ik het ook zo gedaan.
Snoer (met stekker) gaat naar de schakelaar van daaruit naar een stopcontact. In dit stopcontact zitten dan weer de stekkers van de stofzuiger en de ondersteboven frees ;)
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
341
179
's-Hertogenbosch
Rjmulder, heb je daar een fototje van toevallig? Zo wil ik het namelijk ook:) ga hem bestellen, en hopelijk kan ik me inhouden.. Anders wordt het weer meer dan een schakelaar :p
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
341
179
's-Hertogenbosch
Rjmulder, heb je daar een fototje van toevallig? Zo wil ik het namelijk ook:) ga hem bestellen, en hopelijk kan ik me inhouden.. Anders wordt het weer meer dan een schakelaar :p
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Werkt idd super deze schakelaar Ik heb hem er ook tussen zitten aansluiten wijst van zelf.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Let wel op dat je de schakelaar in een stofdichte behuizing bouwt.
Stof en schakelaars is geen goede combinatie, maar als je er een mooi stofdicht kastje voor maakt komt het helemaal goed.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het fotootje.
Het is eigenlijk niet zoals het hoort, maar vond het wel makkelijk zo en het is eigenlijk ook tijdelijk.
 

Bijlagen

  • IMG_1555.jpg
    IMG_1555.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 256
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Die schakelaar zou in een behuizing moeten zitten, het is een inbouw schakelaar :) kwam ook uit een apparaat (slijpsteen volgens mij) waar die was ingebouwd en niet opgebouwd.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
341
179
's-Hertogenbosch
Weer een update:

Ik heb tijdens het maken van de lades geen foto's gemaakt, maar het zijn eenvoudige bakjes waarin ik in de twee zijdes een groef heb gefreesd.
De voorkant heb ik er eerst opgeschroefd en daarna heb ik de hpl erop geplakt zodat ik geen schroefgaten zou zien. De bakjes glijden over een 10x10mm vuren latje.

En daarna uiteraard de schakelaar.
Al met al viel het me mee, ik ben best een kluns met elektra maar na wat priegelen had ik alle draden aangesloten en kon ik het testen. enn.. nee hoor niks.
Daarna de boormachine die naast me lag in de stekkerdoos gedaan en die deed het wel:confused:. Wat een opluchting, ik moest de frees zelf ook nog aanzetten! haha, stom.

IMG-20160616-WA0000.jpg
DSC_0306.jpg
DSC_0307.jpg
DSC_0308.jpg
DSC_0309.jpg
IMG-20160622-WA0001.jpg
DSC_0310 (1).jpg
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat is een mooie frees tafel/kast.

De aarde inderdaad even voorzien van tape, de gebruikte kabelschoentjes zijn in zover ik kan zien niet geïsoleerd en als de aarde door trillingen er tegen aan komt klapt de aardlekschakelaar eruit en is het donker :)
Tevens zou ik in de lasdoos om het snoer iets van een trekontlasting maken met bv een trekbandje.
 

WR1944

Oud hout
Je mag jezelf dan wel een kluns op electragebied noemen maar gelukkig hebben de forumleden scherpe ogen. Als je ergens een snoer doorvoert is een trekontlasting noodzakelijk. Alle verbindingen dienen trilbestendig vast te zitten. En bij een schakelaar is stof een groot kwaad. Maar met de hulp van de leden kom je toch tot een veilige installatie.
Veel plezier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.