Tuoh, bedankt voor je antwoord. Ik heb de visbekboren reeds besteld en verwacht ze deze week binnen. Zal voortaan ook alleen deze visbekboren nog maar gebruiken.
Alleen nog een paar vragen. Zit er nog veel verschil tussen een visbekboor met vier of twee snijkanten, welke boren rustiger?
Robland geeft inderdaad aan dat het beste korte boren gebruikt kunnen worden om trillingen te voorkomen, maar ik kan nergens vinden dat je geen lange langgatboor kan gebruiken en hoe zit het dan met een felder machine. Trillen daar lange boren ook los?
Of is dit omdat het toerental niet variabel is en te snel voor de grotere boren?
Is er nog iets simpels te bedenken zodat de bout minder makkelijk los trilt mocht deze alsnog een beetje gaan trillen?
En als laatste. Trilt en boor met een schacht van 16 mm minder makkelijk los dan een van 13 mm. Mijn gevoel zegt dat dit niks uit moet maken maar vraag het toch maar even.
Zelf gebruik ik al jaren visbekboren met twee snijkanten, en die klaren elke klus met gemak.
Een Robland en een Felder kan je qua constructie niet met elkaar vergelijken, deze laatste is veel zwaarder gebouwd en gelagerd, maar ook deze machines hebben een grens, zoals elke machine trouwens.
Als de fabrikant in een handleiding aangeeft dat er enkel korte boren mogen gebruikt worden is er maar één conclusie mogelijk lijkt mij, dat lange boren NIET mogen gebruikt worden, dat spreekt toch voor zich?
De allesbepalende factor hier is NIET de boorkop, maar de lagering van de schaafas, die kan maar tot een bepaald punt belast worden.
Het toerental van de schaafas, en dus ook van de boorkop heeft ook zo zijn invloed, hoe sneller die draait hoe meer trillingen er gegenereerd worden. 6000tr/min is feitelijk teveel van het goede, 4500tr/min is al een stuk aangenamer werken. De meeste "echte" langgatboormachines draaien rond de dit laatste toerental.
En nog iets, hoe dikker de kolf van de boor hoe stijver het geheel. Bijna altijd worden langgatboren gebruikt met een kolf van 16mm!!!!
Je gaat ook merken dat bij gebruik van visbekboren het toerental WEL hoger mag liggen zonder dat dit extra trillingen gaat geven

Hier mag ook de kolf dunner zijn zonder dat dit invloed gaat hebben, de snedegeometrie is totaal anders dan bij de klassieke langgatboor.
Een boor inspannen kent geen trucjes, bekken proper houden en de boor goed aanspannen met de bijgeleverde sleutel, meer is niet nodig, de rest hangt af van de man aan de machine.
Met klassieke boren worden eerst een reeks gaten naast elkaar GEBOORD, daarna word het resterende hout tussen de gaten weg GEBOORD, de kapjes die dan nog resten worden ook weer weg GEBOORD.
Pas als er een bijna effen gat ontstaan is word de boor heen en weer gehaald en telkens iets dieper in het gaat getrokken.
ER MOET GEBOORD WORDEN, niet gefreesd, met deze boren, het is als er teveel hout moet weg gefreesd worden dat de trillingen ontstaan.
FREZEN, doe je met een visbekboor, die is daar voor ontworpen, daarom dat dit type zo een loepzuivere en strakke gaten aflevert.
Met je machine is niks mis, ga je zelf ondervinden als je boortechniek wat bijschaaft word, of, als je overstapt op visbekboren