Bossing panelen en Felder HSF (Hoge Snelheids Freesas)

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
633
64
Provincie Zeeland
Binnenkort ga ik eiken paneeldeuren maken met een flinke bossing. Freesjes met 12mm as van CMT heb ik ondertussen aangeschaft. Nu is mijn kleine freestafeltje daar niet geschikt voor. Misschien de Bosch GOF 1600 die eronder hangt nog net wel. Nu heb ik ook een Felder BF6-31 staan met daarop een freesas van 30mm. Er zijn van die verlopen om van 30mm as naar bovenfrees spanhuls te verlopen, alleen hebben die allemaal een draad van M12 of M14. De freesas op de Felder heeft een inwendige draad van M10. Dat gaat dus niet passen.

Nu is er natuurlijk ook van Felder een hogesneldheids freesas. Die verkopen ze gewoon in hun webshop, echter het ding kost ruim 800 euri. Dat vind ik wat teveel van het goede.

het is dus of een nieuwe freestafel maken of zorgen dat de frezen met 12mm as op de Felder gaan passen.

Kleine kans, misschien is er iemand die zo'n as heeft liggen en niet gebruikt? Mocht je hem willen verkopen, dan heb ik zeker interesse.

Andere optie is zelf zo'n as na laten maken door een draaier. Ik heb een schuin overbuurman die (cnc) metaaldraaier is. Het lijkt mij voor zo iemand toch wel te doen om een dergelijke as te draaien. Of zou het dan even duur worden? De lagers zijn in elk geval gewoon verkrijgbaar.
Als er iemand zo'n as heeft, misschien zou ik daar dat wat maten van mogen overnemen om een schets te maken?

Of denk ik nu te simpel en is het maken van zo'n as geen kleinigheid? het ding moet wel 15000 toeren aankunnen natuurlijk..

Felder HSF.JPG

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.653
3.909
Als je een echte freesmachine hebt, dan ga je toch niet met hobby freesjes lopen klooien? Bossing freeskop op de 30mm frees as en gaan. Je had ook beter een flury messenblok voor de 30mm as kunnen kopen en daar de messen voor je deurprofielen in kunnen zetten.

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
633
64
Provincie Zeeland
CMT bossingfreesjes zijn niet echt hobby...Dat is qua kwaliteit, grootte en ook prijs behoorlijk...
ik heb van die verwisselbare messen voor profiel en contraprofiel, maar echt lekker aansluiten doet het niet.
En belangrijk is dat ik 22mm eiken vloerplanken heb, waar ik 20mm netto planken uithaal en dat is te dun voor flury profielen. Daar is een minimale dikte 22 mm voor nodig.
met die CMT freesjes is de minimaal dikte 18 mm en kan het dus wel.

Ik ga geen (schreewend duur) nieuw eikenhout kopen, terwijl ik een zolder vol vloerplanken heb liggen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.653
3.909
Je hebt het eerst over eiken paneeldeuren met een flinke bossing. Maar je gaat dus keukendeurtjes van eiken vloerdelen maken. CMT is wat duurder, maar een freesbit blijft hobby als je een echte spilfrees tot je beschikking hebt. Je bosch freesmachine is prima voor de cmt bossingfreesbit. Als je je freestafeltje te klein vindt, zet je er toch een plaat hout met een gat voor de freesbit op? Paar latjes als langsgeleider en je kan frezen. Denk je dat je die deurtjes enigszins recht kan houden? Ik heb er slechte ervaringen mee. En flury profielen kan je laten slijpen in elk mogelijk profiel. Dat hoeft dus geen belemmering te zijn.

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
633
64
Provincie Zeeland
heb de cmt freesset via marktplaats gekocht. Dat is vele honderden euro goedkoper als freeskoppen voor dit werk.
geen keukendeurtjes, maar voor een buffetkast. Met inderdaad een flinke bossing.
en ik wil sowieso graag bovenfreesjes kwijt kunnen in m'n Felder. Ook al omdat de freesas kan kantelen.

en zoals Zotvanhout zegt, veel veiliger en stabieler. (en ook nog eens met een roltafel)
voordelen te over, om het nu gedaan te krijgen om bovenfreesjes hierop te kunnen gebruiken.

mn buurman vragen kan altijd of hij het ziet zitten om zo'n as na te draaien. Alleen vraagt ie dan natuurlijk om afmetingen.

Dus als er iemand is die er één heeft liggen om maten van over te nemen?

(verkopen mag ook, veel beter natuurlijk ;))

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
633
64
Provincie Zeeland
ja, dacht ik ook al aan, maar dan blijft het toerental max 7800. Voor de bossingfrees gaat dat misschien nog wel, maar voor gewone kleine freesjes is dat te weinig.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.416
1.112
Enschede, Twente
Ik denk dat een kleine frees in een grote machine gevaarlijk is. Het ding heeft weinig massa (achter de messen) en zal gevoeliger zijn voor 'chatter' en vervormen. Helemaal als je onder een hoek gaat werken.
Maar mss werkt het wel als je heel weinig per gang afneemt.

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
633
64
Provincie Zeeland
ja ik heb de 124, maar er blijft net zo flinterrandje over wat heel gemakkelijk afbreekt.
mede daarom de CMT frees en contrafrees aangeschaft.

cnc-buurman ondertussen ook appje gedaan. ben benieuwd.

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
633
64
Provincie Zeeland
ben je er al uit hoe de doorsnede / sectie van je kader + paneeltjes er uit gaan zien ?
zo ja, graag een tekening
noot: ik heb een paar maanden geleden paneeldeuren gemaakt, en daar is alles met pen & gat & groef verlopen
vandaar mijn vraag
ja heb ik ook wel eens gedaan, maar wil het nu eens op de makkelijke manier inzetten. Qua frezen dan :):)

eerst even investeren.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
230
63
Utrecht
Die as is niet een kwestie van alleen draaien hoor, er moet wel iets meer gebeuren wat ook goed te doen is, maar uiteraard wel met alle bematingen.

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
633
64
Provincie Zeeland

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.970
1.327
Riemst
Dit is het resultaat bij 17 mm. Er zit dan geen recht stukje aan het profiel. Ik vermoed dat deze mesjes voor 20 mm houtdikte zijn.
IMG_4586.jpegIMG_4585.jpegIMG_4584.jpegIMG_4583.jpegIMG_4584.jpeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.