Bosch PLS 300 zaagstation

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Beste houtmollen, heeft iemand van jullie ervaring met dit accessoire voor de decoupeerzaag van Bosch?
welke accessoire?:)
ha, nu zie ik het moet de aanhef zelf kopieren en googlen.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Min indruk is dat dit een hoog knutselgehalte heeft, maar zal het werken met de decoupeerzaag vast wel verbeteren..... kopen, uitproberen en een review hiervan op het forum zetten;)

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Min indruk is dat dit een hoog knutselgehalte heeft, maar zal het werken met de decoupeerzaag vast wel verbeteren..... kopen, uitproberen en een review hiervan op het forum zetten;)

Fons
Wilde ik ook doen, maar zag revieuws die nogal verschillend waren dus dacht: “ik ga het eerst aan de echte experts vragen voordat ik een bok ga schieten”.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het is duidelijk dat de “professionals” geen idee hebben wat dit hulpstuk voor een “amateur” zou kunnen betekenen. Mijn reactie is een inschatting, mede gebaseerd op de beperkte mogelijkheden van een decoupeerzaag, vandaar de suggestie om uit te proberen en verslag te doen. Niet bedoeld om je tot knutselaar te betitelen. Als je dat er in leest, mijn excuus daarvoor.

Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Puur technisch bekeken denk ik niet dat dit een succesvol hulpstuk is. Het basisprincipe (nauwkeurig haaks, verstek en dubbelverstek zagen) lukt per definitie slecht met een (goedkopere) decoupeerzaag. Daar is een decoupeerzaag niet voor bedoeld. Dan kun je nog zo'n mooi hulpstuk bedenken maar het is nog steeds de zaag die het werk moet doen en dat gaat dus niet. Dit is denk ik ook wat Fons bedoeld.

Mijn advies en waarschijnlijk ook van de anderen die gereageerd hebben is: niet kopen want het gaat tegenvallen. Uiteraard ben je vrij om het alsnog te kopen en het te testen ;-)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Het is duidelijk dat de “professionals” geen idee hebben wat dit hulpstuk voor een “amateur” zou kunnen betekenen. Mijn reactie is een inschatting, mede gebaseerd op de beperkte mogelijkheden van een decoupeerzaag, vandaar de suggestie om uit te proberen en verslag te doen. Niet bedoeld om je tot knutselaar te betitelen. Als je dat er in leest, mijn excuus daarvoor.

Fons
+1. Ik geef mijn eerste indruk van het geheel aan. Persoonlijk vind ik dat een decoupeerzaag is om zo uit de hand te zagen en niet voor echt fijn/nauwkeurig werk.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Noem me maar een knutselaar want ik ben zeker geen expert.... Desondanks had ik gehoopt hier serieus genomen te worden.
Laat je niet gek maken door wat sommige hier schrijven. Men geeft een mening met weinig achtergrond informatie.
Het kan een handig hulpmiddel zijn. De vraag is met welk doel en waarvoor zou je het willen gebruiken.
Ik zou geen nieuwe kopen. Als het toch niet is wat je voor ogen had, dan ben je niet zoveel geld kwijt.
Op marktplaats staan er een paar voor weinig, waar je ook nog op kan bieden.

 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Okee, mss ben ik wat in gebreke gebleven v.w.b. info te verstrekken. Ten eerste heb ik niet genoeg ruimte en ook niet zoveel behoefte aan een afkortzaag omdat ik vind dat ik redelijk goed met een handzaag overweg kan. Voor een zaagtafel heb ik sowieso te weinig ruimte dus ik dacht dat bedoeld hulpstuk met de decoupeerzaag een alternatief zou kunnen zijn. Hierbij ben ik mij terdege bewust van de betrekkelijkheid van de decoupeerzaag. En mss met hele goed zaagjes.....?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De hamvraag is wat je er mee denkt te maken? Zoals in het filmpje getoond, voor laminaat kan het best een oplossing zijn. Maar hoe dikker je hout, des te groter de kans dat de onderzijde van je zaagje scheef weg loopt.
 

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Snap ik Kees, maar met beleid en het juiste zaagje (en scherp) en idd niet te dik hout. Tevens hoop ik in de nabije toekomst een lintzaag te bezitten.... Bedankt voor je reactie.. 👍
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Je moet er wel van uitgaan Joop, dat ook een lintzaag niet geschikt is voor nauwkeurig werk.
Zoals ik het zie kun je beter je werkstuk aftekenen en dan gewoon uit de hand zagen met de decoupeerzaag.
Voor wat nauwkeuriger werk moet je ook zaagjes gebruiken met gezette tanden.
Enkele jaren geleden moest ik een schapje van mdf op maat zagen voor in een kast en toen dacht ik ach, klem er even een latje op en zaag het met de decoupeerzaag. Mooi niet dus de zaag liep gewoon weg. Heb het toen uit de hand gedaan en voor een schapje was dit acceptabel. Ik had ook niet de slechtste decoupeerzaag dacht ik (festool PS300), maar ik weet niet meer of ik een geschikt zaagje heb gebruikt. Maar zoals al eerder is vermeld, het hangt er maar vanaf wat je wilt/moet zagen.
Succes met zagen!
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heb je dit nodig voor laminaat? Normaal gesproken leg je de vloer los van de wanden en dek je het af met een plint. Je ziet dus geen zaagsnede. Een lijntje trekken en hierlangs zagen is bij mij altijd voldoende geweest.
Verder zaag ik zo min mogelijk ik knip het laminaat want dan heb ik veel minder troep. Voor de laatste kant loop ik naar mijn schuur waar ik het laminaat schulp.
Bosch heeft twee lijnen blauw (prof) groen (dhz) Vroeger toen ik bosch verkocht kwamen de nieuwe dingen vaak eerst uit in blauw en later in groen. Kwam het uit in groen dan zagen ze er geen meerwaarde in voor de prof. Toch zitten de ontwikkelaars hier vaak naast hoor. Heel veel nieuwe dingen halen het niet.
Zo kwam bosch in het begin alleen uit met een groene multitool ze zagen er niets in voor de prof.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.