Bosch kantenfrees DKF600

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
481
129
Middelburg
Loop al een tijdje rond met het idee om een kantenfrees aan te schaffen, simpel in gebruik, en niet te zwaar. Ik ga hem met name gebruiken, voor mijn zwaluwstaartsjabloon. Er is van alles op de markt, maar velen vind ik te ingewikkeld, te zwaar of het is mij te duur. Nu leek mij de Bosch DKF600 een handig freesje, niet te zwaar en de kwaliteit komt goed uit de bus, als ik de reviews zo bekijk op het internet. Echter de vraag is, is er ook een kopieerring die past op mijn sjabloon??,.... ik zoek namelijk een kopieerring waarvan de buitenkant schacht 11mm is, en en de binnenkant 8mm. Bosch zelf heeft namelijk geen koppieering in zijn assortiment zitten (zover als ik weet), die voldoet aan deze maatvoering. Wellicht worden er door andere merken kopieerringen aangeboden met de juiste maatvoering die ook op deze Bosch passen??? De zwaluwstaartsjabloon die ik gebruik, is een oude ELU E40040/ Dewalt DE6252-XJ, gekocht 23 jaar geleden met het idee om er ooit iets mee te gaan doen. Is er iemand van jullie die zo'n Bosch heeft, en weet, of er ook andere kopieerringen passen op deze kantenfrees, dan alleen die van Bosch zelf?? UJK verkoopt ook een mooie set kopieerringen, maar passen die op deze
Bosch?? Zou mooi zijn als iemand mij hiermee zou kunnen helpen, dank zover!!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.753
2.602
Gaanderen
Gewoon een messingring laten draaien die op een kleinere maat past. Is er geen kleinere maat dan word het lastiger. Er zijn universele sets. Maar hoe universeel die zijn weet ik niet.
wt_mc=nl.paid.sea.google.alwayson_lia.eis.product.14481422557.127937964658.&gclid=Cj0KCQjwy5maBhDdARIsAMxrkw1Vr9dd8SKc7hNI_pYnv6YoNWszDbe3EilrktTyyJvzEvaiyCLAn7AaAs1lEALw_wcB[/URL]
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
UJK verkoopt ook een mooie set kopieerringen, maar passen die op deze
Bosch??
Je bedoelt deze Threaded guide bush set? Let er wel op dat die ringen van (buitendiameter) 10 of 12 mm erin heeft zitten, geen 11... Maar als je er geen van 11 kan vinden, kan een metaaldraaier er wel een op maat voor je maken natuurlijk.
Maar met een adapter gaan die wel gewoon op een Bosch frees passen **. Je moet dan de Bosch RA1100 hebben. Is een adapter die alleen door Bosch USA wordt uitgegeven, niet aan onze kant van de plas. Ik heb 'm ook voor de grote Bosch (GOF1250), en heb de adapter dacht ik toen besteld bij Amazon.com (usa).
Amazon.nl heeft 'm alleen in een set met meerdere maten normale kopieerringen (inch) erbij.

** Ik kan het niet helemaal met zekerheid zeggen, misschien dat jij dat inmiddels wel weet, maar ik ga er dan vanuit dat de 'normale' geleidehulzen van Bosch ook op deze kantenfrees passen (??)

Edit, misschien heb je (ook) een voetplaat nodig?

Zelf heb ik een Katsu kantenfrees. Nagenoeg gelijk aan de Makita. Ik heb geen idee hoe het daarmee zit qua geleideringen of adapters voor de threaded guide bushings, maar de Katsu wordt door merdere forummers met veel plezier gebruikt en is prijstechnisch ook erg interessant.
 
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
481
129
Middelburg
Mijn excuses voor de verlate reactie, jullie bijdrage was zinvol ik had eerder willen reageren maar door drukte op mijn werk, plus het verder uitzoeken kwam het er niet van.

Inderdaad Wim zo'n Trend universele freeszool zou ook tot de mogelijkheden kunnen behoren het is een overweging waard, echter hoe universeel is zo'n zool zoals jezelf al stelt? Als hij niet past moet je hem weer terugsturen, meestal worden ze daar niet blij van, en ik ook niet, dubbele verzendkosten (risico van uitproberen). Raar ik kom weinig Kopieerringen tegen voor de 8mm frees die een buitenrand hebben met een diameter van 11 mm, is dit een typische Amerikaanse maat??,...zou kunnen aangezien DeWalt Amerikaans is? Wat zijn jou bevindingen wat Silverline betreft heb jij ervaring met dit merk?

Klusrob dank voor je goeie tips inderdaad wellicht een goed idee om een kopieerring te laten draaien dan weet je bijna zeker dat ie gaat passen (zal toch niet een vermogen moeten kosten??). De Amazon.nl link was ook usefull zeker wat de set betreft, dit sla ik op in mijn brein, jammer dat er zo moeilijk aan te komen is, wellicht heeft de andere kant van de plas wel hier mee te maken (sommige frezen bijvoorbeeld van DeWalt zijn hier helemaal niet te krijgen). Katsu is inderdaad interessant laag in aanschaf, en hij komt goed uit de bus, is een copy van de Makita een veel voorkomende kantenfrees, dus wellicht zijn er veel fabrikanten die inspelen om voor dit soort frezen hulpstukken te maken.

Elzenmaa inderdaad zou een 600 Watt voldoende zijn voor dit soort van toepassingen, de frees die ik ga gebruiken voor deze freessjabloon is een frees me een diameter van 12,7 diameter, 14graden, lijkt me niet echt grof geschut, het is geen frees van 30mm die heeft namelijk wel wat meer power nodig, maar je reactie heeft me wel een beetje aan het twijfelen gezet, wellicht is DeWalt D26200 met zijn 900 Watt een betere keuze ook deze komt heel goed uit de bus, alleen is wel wat zwaarder en duurder (fijn dat er ledverlichting op zit).

Ik heb mezelf voorgenomen om het een tijdje uit te zingen met m'n bovenfrees DeWalt DW621 is een stuk zwaarder dan zo'n kantenfrees en in de tussentijd Marktplaats in de gaten houden, is het niet voor de freessjabloon, dan is het wel voor kantjes snel af te kanten. Tot nu toe ben ik weinig tegen gekomen op Marktplaats
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.201
2.638
Wat voor frezen gebruik je in die freessjabloon? Want een frees met een 8mm as, die in europa redelijk standaard is, gaat niet in een copierring die ook een gat van 8mm heeft. Is je set voor gebruik van !/4 inch frezen, dan zou een copierring met een buitenmaat van 7/16 inch wel kunnen. Dit is 11,1mm. Je hebt voor het frezen van zwaluwstaarten vermogen nodig, want je moet het profiel in een keer frezen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Wellicht kun je met een vingerfrees eerst een groef maken. Dan hoef je met de zwaluwstaartfrees alleen de tapse zijden te maken.
 
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
481
129
Middelburg
Wat voor frezen gebruik je in die freessjabloon? Want een frees met een 8mm as, die in europa redelijk standaard is, gaat niet in een copierring die ook een gat van 8mm heeft. Is je set voor gebruik van !/4 inch frezen, dan zou een copierring met een buitenmaat van 7/16 inch wel kunnen. Dit is 11,1mm. Je hebt voor het frezen van zwaluwstaarten vermogen nodig, want je moet het profiel in een keer frezen.
Ik heb eergisteren een cmt zwaluwstaartfrees gekocht met het type nr 918.127.11, shank 8mm, met een diameter van 12,7mm. Het instructieboekje wat bij deze sjabloonfreeshulpstuk hoort van DeWalt DE6252 geeft aan dat je een 12,5mm zwaluwstaart nodig hebt maar die is naar mijn idee uit de handel genomen ik zie geen zwaluwstaartfrees van 12,5mm, wel met een diameter van 12,7mm. Neem aan dat die tweetiende mm geen probleem zal moeten geven,...wat denk jij??? Uiteraard de diameter van de kopieerring binnen gemeten is uiteraard iets meer dan 8mm anders zal het wellicht een beetje warm worden voor het ronddraaiend freesje, maar de buitenkant die de sjabloon raakt is naar zover als ik kan meten 11 mm (ik heb een analoge schuifmaat geen digitale wellicht is het een tiende meer maar doordat ik geen nauwkeurig meetgereedschap heb is dit voor mij niet waarneembaar), dit getal staat ook vermeld in het instructieboekje. Chevy66 wat denk jij is het onbegonnen werk om dit klusje te klaren met een kantenfrees laten eens zeggen DeWalt D26200 met 900 Watt vermogen, of is dit ook niet toereikend, aangezien je mij toch iemand lijkt, die redelijk wat ervaring heeft met machines in het algemeen. DeWalt DW621 met zijn 1100 Watt staat opgegeven als 1 die kan worden gebruikt samen in combinatie met deze zwalustaartfresshulpstuk van DeWalt DE6252, al lijkt het mij fijn om met een lichte kantenfrees dit soort werk uit te voeren, de DW621 is mij net iets wat te knotzig,....ik hoor mensen al zeggen mietje:LOL:
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
481
129
Middelburg
Wellicht kun je met een vingerfrees eerst een groef maken. Dan hoef je met de zwaluwstaartfrees alleen de tapse zijden te maken.
Inderdaad dit heb ik ook op meerdere instructie filmpjes gehoord, maar mijn voorkeur gaat uit naar 1 en dezelfde frees, iedere keer je frees moeten verwisselen is naar mijn idee niet fijn en een hoop gepiel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.201
2.638
Begrijp ik dat de tanden van je sjabloon 11mm zijn, met 11mm tussenruimte? Je kan het proberen met een klein freesmachientje. Komt er rook uit, heb je een grotere nodig. Ik gebruik er een van 2 pk met een 1/2 duims spantang. Dat gaat prima.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
481
129
Middelburg
Begrijp ik dat de tanden van je sjabloon 11mm zijn, met 11mm tussenruimte? Je kan het proberen met een klein freesmachientje. Komt er rook uit, heb je een grotere nodig. Ik gebruik er een van 2 pk met een 1/2 duims spantang. Dat gaat prima.
nee 11 mm was zoals ik je vertelde de buitenkant kopieerring, de sjabloon zal iets wijder zijn, hoeveel??,.... dan zal ik het moeten opmeten maar dat zal een fractie groter zijn anders gaat het uiteraard niet passen. 2 Pk dat moet toch wel een zeer grote frees zijn:oops: en dat uit het handje???
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.753
2.602
Gaanderen
Reactie op silverline: goedkoop chinees gereedschap. Kan meevallen. Ik had snel drevels nodig en die gehaald van silverline na een keer gebruikt te hebben hele set in de kliko. Staal was niet gehard. Met elektrisch gereedschap van silverline heb ik geen ervaring.
Wij hebben vroeger cursussen gegeven voor de festool vs 600 zwaluwstaart mal. De medewerker die de cursus gaf kreeg een goed resultaat. Klanten kregen een minder resultaat hier moest elke keer een fractie anders afgesteld worden.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
481
129
Middelburg
Reactie op silverline: goedkoop chinees gereedschap. Kan meevallen. Ik had snel drevels nodig en die gehaald van silverline na een keer gebruikt te hebben hele set in de kliko. Staal was niet gehard. Met elektrisch gereedschap van silverline heb ik geen ervaring.
Wij hebben vroeger cursussen gegeven voor de festool vs 600 zwaluwstaart mal. De medewerker die de cursus gaf kreeg een goed resultaat. Klanten kregen een minder resultaat hier moest elke keer een fractie anders afgesteld worden.
Ik had al zo'n bruin vermoeden, het leek me al niet zo'n top merk maar ja wat kun je verwachten van zo'n lage prijs meestal krijg je waar voor je geld,...bedankt voor de info in ieder geval

Ok Wim ik heb tot nu toe nog geen tijd vrijgemaakt om het te gaan uittesten, wegens projecten die voorrang hebben, maar het lijkt zo eenvoudig als je de filmpjes bekijkt, maar meestal valt dit vies tegen als je het zelf moet doen. Het meeste werk lijkt mij het instellen van de juiste diepte, dit zal wellicht veel moeten worden herhaald, voordat je echt kan gaan beginnen, dat is al voor mij een reden om niet te gaan wisselen van freesje zoals sommige doen. Zo'n twintig jaar geleden aangeschaft, ik geloof dat DeWalt ze tegenwoordig niet meer in hun assortiment heeft zitten, mogelijk was het toch niet zo gemakkelijk dan velen dachten,...we gaan het zien en uitproberen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.753
2.602
Gaanderen
Ik kan zwaluwstaarten maken op mijn incra LS en op de festool vs 600.
Ik maak ze met de hand. Het vraagt een leercurve en regelmatige oefening om het snel te doen.
Bij de incra moet de dikte van het hout nauwkeurig op maat zijn en ik heb geen vlak en vandikte bank.
Ik maak meestal maar een kistje en die heb ik met de hand sneller dan ik met de hulpmiddelen kan.
Zou ik een grotere serie moeten maken dan moet ik er wel tijd aan besteden om het goed te kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.