Bosch gsr 10,8 v li 2 (lithium-ion)

D

DervishD

Guest
Hey luitjes, ben nieuw hier en heb een vraag. Bij Lasaulec hebben ze een leuke machine in de aanbieding, zo'n compacte accuboor van Bosch professional met 10,8 volt lithium-ion accu. Ik vroeg me af of iemand hier beroepsmatig ervaring mee heeft en dan vooral wat betreft de accu's? Houden die dingen het een beetje vol?

Het gaat om deze machine.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Wat betreft de accu`s zit het wel goed.
heb zelf een makita met ook lithium accu`s en dat bevalt perfect.
Je hoeft ze niet helemaal leeg te draaien en hebben een langere levensduur.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wij hebben laatst 2 setjes gekocht met deze accuboor, slagschroevendraaier, haakse schroevendraaier, de oscillerende cutter a la Fein, zaklantaarn en alles in een tas om mee te nemen voor 299 ex. De accuboor wordt veel gebruikt en het is een fijn ding, het voelt goed en loopt prachtig. Je kunt ze alleen niet neerzetten, alleen leggen.

jaap
 
D

DervishD

Guest
Ik heb wel ervaring met Li-Ion accu's, we hebben op de werf namelijk een aantal slagschroevendraaiers van Metabo met zulke accu's. Het ene moment draai je een schroef in en het volgende moment stopt ie er mee als de accu leeg is. De eerste keer dacht ik dat de machine kapot was :lol: Afijn, van wat ik heb begrepen zijn deze 10,8 volt accu's vergelijkbaar met de oude 12 volt NiCad accu's. Het lijkt me voor mij als scheepstimmerman een ideale machine omdat ik vaak in kleine ruimtes moet schroeven. Daarnaast gebruik ik zelden schroeven dikker dan 3,5mm dus genoeg power. Ik denk dat ik morgen maar eens bij Lasaulec langs ga en ff met ze onderhandel over de prijs. Bij hun kan er altijd wel wat af ;)
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
meubelmaker29 zei:
Je hoeft ze niet helemaal leeg te draaien en hebben een langere levensduur.
Een erg misverstand: alleen NICd batterijen moet je helemaal leeg draaien, maar de laatste jaren hebben de meesten al NiMH batterijen, die je zelfs niet helemaal leeg mag maken.
En hoezo hebben Li-ion batterijen een langere levensduur? Bij bovengenoemde batterijen is de levensduur afhankelijk van het gebruik en de omgang ermee (wel of niet leeglaten, altijd aan de lader e.d.). terwijl de Li-ion een vaste levensduur heeft, welke ingaat op de dag van produktie. Uit Wikipedia :Een ander (minder bekend) nadeel is dat de Li-ionaccu zijn capaciteit al begint te verliezen, onmiddellijk nadat hij gefabriceerd is. Bij 25 graden Celsius is dit ongeveer 20 % per jaar en dit loopt op bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu slechts 3 tot 5 jaar mee.
Bij de Li-ion2 versie zou dit aanmerkelijk langer zijn.
 
D

DervishD

Guest
Li-Ion heeft idd een beperkte levensduur. In ons kikkerlandje kun je denk ik zo'n 3-4 jaar halen maar zo erg is dat niet aangezien de Bosch 10,8 volt accu's maar 54 euries kosten. Daarbij komt ook dat de gemiddelde levensduur van een accuboor bij professioneel gebruik 3-4 jaar is. Dan zijn ze in mijn ervaring meestal echt wel op.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
:shock:

Wat een verval in capaciteit zeg.

Overigens vind ik de extra power uit zo'n Li-ion ook wel tegenvallen. Voorheen had ik zo'n bouwmarkt 12 volt 1,3 amp. Makita schroefmachine en nu heb ik een 'profi' 14,4 volt 1,5 amp Makita, maar ik vind deze niet heel veel sterker of langer mee gaan dan mn oudje.
Die oude heeft het zeker, ondanks veelvuldig gebruik, toch zeker een jaar of 6 gedaan (door heel secuur te zijn met volledig leeg draaien en opladen), moet dus nog maar zien of mn nieuwe machine dat gaat halen :roll:
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Joris: Accu's zijn nog steeds niet perfect, hoewel ze steeds beter worden.
Ik vind accumachines ideaal als je continu van werkplek wisselt, maar als je op 1 plek werkt is een elektrisch machientje in mijn ogen een heel wat betere oplossing: sterker, nooit leeg, gaat tientallen jaren mee en vele malen goedkoper.
 
D

DervishD

Guest
Wat betreft uithoudingsvermogen van accu's is er eigenlijk maar 1 leider, namelijk Panasonic. Zelfs Festool kan niet tegen Panasonic op wat dat betreft. Ik hoop dan ook dat Panasonic snel met een compacte 10,8 volt machine komt.
 
D

DervishD

Guest
Ben tussen de middag even naar Lasaulec geweest en heb op de rekening van de zaak de boormachine gekocht. Ben er zeer tevreden mee. Licht, compact en voelt ook zeer degelijk aan. Met de kracht zit het ook goed evenals de looptijd van de accu. Goede koop :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.