Bosch GCM 12 GDL Afkort en verstekzaag

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Is er iemand op het forum die bovenstaande zaag (Bosch GCM 12 GDL) heeft en een paar maten voor mij zou willen opnemen? Ik heb een sketchup model gevonden maar die afmetingen komen niet overeen met wat er op de site staat (en daar zijn ook nog verschillende afmetingen te vinden) dus ik probeer nu te achterhalen wat de 'waarheid' is.

1592739872961.png
H = maximale Hoogte
L = Lengte van de basis
D = maximale Diepte, van achterste punt tot voorkant van de verstel knop, in de haakse stand (beetje ongelukkig getekend)
U = Uitslag van de verstel arm in de uiterste verstek stand (rechts, 60 graden)

Ik probeer te bepalen hoe ik 'm zodanig in zou kunnen bouwen dat hij nog wel de volledige slag heeft, ongeveer zo. Plaatje gepikt van sketchup ook.

1592739976848.png

Waarom ik dat zelf niet meet? Ik heb 'm nog niet en hoop een van jullie wel. Bedankt alvast!
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Hallo Jochem,

ik kom uit op:
H = 695mm
L = 680mm als absoluut minimum (als je de flipstop er af haalt), anders 700mm
D = 505mm
U = +95mm (vanaf de 680mm gerekend zeg maar)

Ik hoop dat dit helpt!
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Overigens, de opgegeven maten van de site:

Afmetingen machine (breedte x lengte x hoogte)670 x1100 x740 mm

De praktijk lijkt toch iets anders te zeggen dus. Bijzonder.
 

kilometervreter

Nieuw lid
11 apr 2021
9
0
Ergens in Duitsland
Hallo Allen,

Ik ben ook bezig met een ontwerp van mijn alu-werkbank/tafel, waar ik deze machine in wil integreren,
waarbij er bij mij nog twee vragen van overblijft (de rest heb ik al), namelijk:

1. Wie kan mij vertellen, wat de hoogte van de zaagtafel is (onderkant machine tot de bovenkant werkblad)?
2. En de voorkant van de geleiding waar je het zaagstuk tegenaan zet, tot de achterkant van het middelpunt van het bevestigingsgat(en).

Alvast bedankt.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Hallo Allen,

Ik ben ook bezig met een ontwerp van mijn alu-werkbank/tafel, waar ik deze machine in wil integreren,
waarbij er bij mij nog twee vragen van overblijft (de rest heb ik al), namelijk:

1. Wie kan mij vertellen, wat de hoogte van de zaagtafel is (onderkant machine tot de bovenkant werkblad)?
2. En de voorkant van de geleiding waar je het zaagstuk tegenaan zet, tot de achterkant van het middelpunt van het bevestigingsgat(en).

Alvast bedankt.
Ik wil straks best even door de sneeuw richting de werkplaats wandelen voor je, maar punt 2. begrijp ik niet helemaal, de achterkant van het middelpunt?
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Hallo Allen,

Ik ben ook bezig met een ontwerp van mijn alu-werkbank/tafel, waar ik deze machine in wil integreren,
waarbij er bij mij nog twee vragen van overblijft (de rest heb ik al), namelijk:

1. Wie kan mij vertellen, wat de hoogte van de zaagtafel is (onderkant machine tot de bovenkant werkblad)?
2. En de voorkant van de geleiding waar je het zaagstuk tegenaan zet, tot de achterkant van het middelpunt van het bevestigingsgat(en).

Alvast bedankt.
Beste Kilometervreter,

Vraag #1: Begrijp ik duidelijk en heb het even gemeten. Ik kom uit op 95mm. Zie ook de foto hieronder.


Vraag #2: Deze vraag is mij niet geheel duidelijk. Doel je op de afstand die van de verticale aanslag vlak tot het hart van de achterste bevestegings punt (in de Z richting?)
In dit geval is het erg lastig om dit precies te meten, maar ik zou zeggen 160mm. Dit is wat lastig terug te lezen vanaf de foto omdat deze onder een hoek is gemaakt.

Hopelijk heb je er iets aan.

20210412_101817.jpg20210412_101939.jpg
 

kilometervreter

Nieuw lid
11 apr 2021
9
0
Ergens in Duitsland
Beste Kilometervreter,

Vraag #1: Begrijp ik duidelijk en heb het even gemeten. Ik kom uit op 95mm. Zie ook de foto hieronder.


Vraag #2: Deze vraag is mij niet geheel duidelijk. Doel je op de afstand die van de verticale aanslag vlak tot het hart van de achterste bevestegings punt (in de Z richting?)
In dit geval is het erg lastig om dit precies te meten, maar ik zou zeggen 160mm. Dit is wat lastig terug te lezen vanaf de foto omdat deze onder een hoek is gemaakt.

Hopelijk heb je er iets aan.
Hallo @LvdE,

Bedankt voor het opmeten. Mijn vragen heb je perfect begrepen en beantwoord.

Nu kan ik weer in het weekend verder met tekenen / ontwerpen van mijn werkbank. Het wordt grotendeels van aluminium profielen gemaakt, waarvan ik nog zit te bedenken, met welk materiaal ik het tafelblad zal maken. Ik heb nauwelijks kennis van hout, ik zou best willen weten, wat voor houtsoorten er zijn, die slijtvast is, en tegen een vochtige omgeving kan, of goed vochtwerend gemaakt kan worden. Vroeger gebruikte ik trespa (slijtvast en kneppelhard) platen, maar die zijn door de jaren heen, schreeuwend duur geworden, omdat bepaalde toevoegingen in het productieproces verboden zijn, waardoor er naar andere supplementen gezocht moest worden, die nu gebruikt wordt in het productieproces.

In mijn gedachten had ik iets van, een mal voor platen maken, en vol gieten met epoxyhars. Alleen epoxyhars is erg gevoelig voor kleine krassen. Laat staan, het zagen van (non-ferro) metalen tot staal, en bij een minste geringste bij het verplaatsen van het materiaal, dan is de eerste kras al zichtbaar. Aan de andere kant, epoxyhars is redelijk goedkoop, en makkelijk bewerkbaar. Misschien iets van graniet toevoegen als binding. Het zal ook mooi staan, denk ik. Goed, ik wijk een beetje af van het topic.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.