Bosch Blauw GSB 13 RE geschikt voor gebruik in standaard?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
In de folder van Wabeco zie ik dat ze in de voorbeelden een Bosch Blauw GSB 13 RE hebben ingespannen. Kan ik daaruit afleiden dat er goede ervaringen zijn met dat machientje in een standaard?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
technisch gezien kan je hieruit enkel besluiten dat die bosch in een wabeco past
hét criterium is een kraag met de passende diameter
bij bosch vind ik dat die 43 mm is
het vermogen, toerental, gebruiksgemak, enz veranderen niet omdat je machine in een boorstandaard past
zonder een oordeel te vellen over de prijs & kwaliteit van die bosch
1627063796185.png
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Ja 43 mm eurohals is de norm. Toch worden gebruikte klopboren afgeraden. Daar zou te veel speling op de as van komen. Wat ik hoor is een Fein boormachine de allerbeste keuze. Wel een beste prijs voor een 500 w machine.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ja 43 mm eurohals is de norm. Toch worden gebruikte klopboren afgeraden. Daar zou te veel speling op de as van komen. Wat ik hoor is een Fein boormachine de allerbeste keuze. Wel een beste prijs voor een 500 w machine.
Waarom zou daar speling op de as van komen? Je kan het klopmechanisme gewoon uitzetten. Mijn GSB heeft in de boorstandaard al meer meters gemaakt dan ik ooit gaten in de muur heb geboord.
Gaten in beton / baksteen maak ik altijd met een hamerboor met SDS opname. Heb mijn les geleerd;)
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Waarom zou daar speling op de as van komen? Je kan het klopmechanisme gewoon uitzetten. Mijn GSB heeft in de boorstandaard al meer meters gemaakt dan ik ooit gaten in de muur heb geboord.
Gaten in beton / baksteen maak ik altijd met een hamerboor met SDS opname. Heb mijn les geleerd;)
Baksteen kun je beter kloppen dan hameren ;-)
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Wat er verandert als je een boormachine in een standaard zet zijn de belasting op de booras. Deze worden dan niet meer bepaald door kracht van een paar handen en massa van de machine maar door de massa en stijfheid van het statief.
Als ik het goed zie is de 13 RE gebouwd als de hobbymachine PSB 500 RE die ik na een stomme actie moet vervangen. De mechanische trein is opgebouwd tussen twee plastic 'helften' die met schroeven tegen elkaar worden gehouden.
Screenshot_20210724-120452_Chrome.jpg

De tekening suggereert een groter huis voor het koplager maar dat kan niet kloppen. Ook in de GSB13 zitten er schroeven onder resp. boven het lager dus de steun zal niet veel beter zijn. Verder kan het lager, ingepakt in plastic en stilstaande lucht, zijn warmte niet goed kwijt.

Mijn PSB 500 (RIP), in gebruik (geweest) als klopboormachine, had aanzienlijke speling op de as. Klopboren beginnen natuurlijk met een achterstand op dat gebied omdat de klopbeweging extra ruimte vraagt in het koplager. Speling op een lager groeit sowieso exponentieel, en het steenstof dat geproduceerd wordt bij boren in steen maakt de situatie er voor dat naaldlagertje niet beter op.

Reden voor mij om te vragen naar ervaringen met deze GSB13 bij gebruik in een goede standaard.

Mijn eigen reactie op mijn eigen betoog hierboven is dat ik toch neig naar de grotere broer GSB16RE. Deze kost een paar tientjes meer maar heeft althans volgens de plaatjes in de folder de traditionele opbouw met een metalen (koeling!) tandwielkast en lagerhuis dat aan de voorzijde op de body is geschroefd. Helaas lijkt de samenstellingstekening daarvan op de Bosch site iets anders te suggereren.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Persoonlijk zou ik voor iets als de GSB 24-2 klopboormachine gaan. METABO schijnt ook een model te hebben dat vaak aangeraden wordt in combinatie met de WABECO boorstandaard, namelijk de SBEV 1100 of 1300. Alle boormachines, dus zonder klopfunctie, zijn volgens mij te licht en te "goedkoop"
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Zelf zou ik in deze situatie voor een GBM 13 HRE gaan, maar dat heeft te maken met mijn gebruik en de machines die ik al beschikbaar heb. Je eigen gebruik kan heel iets anders zijn als dat van mij, dus staar je niet blind op wat ik of anderen aanraden.

Dat gezegd hebbend, je zou ook eens naar deze kunnen kijken: D13VLWDZ - Boor-schroefmachines - Boormachines - Elektrisch gereedschap - Machines - Hikoki Power Tools Netherlands B.V.
Hitachi werd altijd behoorlijk goed beoordeeld, en dit lijkt hun topmodel schroef/boormachine te zijn. Doordat het een tweetoeren machine is, is deze redelijk breed in te zetten en de prijs is heel redelijk.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Groter en langer heeft voordelen en nadelen. Extra lengte zoals ndig voor de reductiekast met twee mechanische snelheden is dat de afstand tussen de lagers van de spindel groter is, de belasting en dus de slijtage lager de invloed van speling en slijtage kleiner.
Nadeel bij een complex arrangement als mogelijk met zo'n Wabeco is dat je met de grotere momenten en massa's meer vervorming en mogelijk trilling kunt verwachten. Bij een simpele recht op-en-neer opstelling zal dat meevallen.

Zo'n Metabo 1100 is inderdaad een interessante optie, mede door de toerenregeling.
Ik denk dat de kinderziektes er wel uit zijn: ;-)Screenshot_20210724-185337_Sketchbook.jpg
Ik vond dit foldertje in de doos van de Metabo decoupeerzaag die ik in 1987 kocht. Het verogen wijkt wat af want de netspanning was toen nog 220 V i.p.v 230 V nu. De versie zonder dislay was goedkoper en kostte 600 gulden.

Dank ook voor de pointers naar de andere machines.



 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Waarom zou daar speling op de as van komen? Je kan het klopmechanisme gewoon uitzetten. Mijn GSB heeft in de boorstandaard al meer meters gemaakt dan ik ooit gaten in de muur heb geboord.
Gaten in beton / baksteen maak ik altijd met een hamerboor met SDS opname. Heb mijn les geleerd;)
De speling komt door het gebruik van de klopfunctie. Natuurlijk niet na enkele keren maar vaak worden er flink gebruikte machines ingezet en die hebben speling.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe lang moest je daarvoor werken?
voor die metabo 1.000 of 1.100 na belasting 1 week schat ik 😭
toen waren het (nog) oerdegelijke machines (y)
door te klopboren heb ik 2 koppen naar de vaantjes gedaan
vooral door het stof dat in de koppen binnendrong
maar sds bestond toen nog niet
sinds jaren gebruik ik de metabo enkel nog om te boren zonder kloppen
en staat vooral in mijn boorstandaard
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
voor die metabo 1.000 of 1.100 na belasting 1 week schat ik 😭
toen waren het (nog) oerdegelijke machines (y)
door te klopboren heb ik 2 koppen naar de vaantjes gedaan
vooral door het stof dat in de koppen binnendrong
maar sds bestond toen nog niet
sinds jaren gebruik ik de metabo enkel nog om te boren zonder kloppen
en staat vooral in mijn boorstandaard
Persoonlijk zou ik voor iets als de GSB 24-2 klopboormachine gaan. METABO schijnt ook een model te hebben dat vaak aangeraden wordt in combinatie met de WABECO boorstandaard, namelijk de SBEV 1100 of 1300. Alle boormachines, dus zonder klopfunctie, zijn volgens mij te licht en te "goedkoop"
Op YT gebruiken enkele Duitse houtbewerkers de GSB 21-2 RCT. Gotools TV , Sebastian van Helder der Werkstatt, heeft de nauwkeurigheid getest. Kwam heel goed uit de test.
Dit is een duurdere boormachine, >EUR 200 maar soms in de Prime aanbieding heel gunstig te krijgen.
metabo of Fein is ook een degelijke machine, hangt ook van je eigen voorkeur af.
ik zou er ook voor kiezen om de boor dan niet als klopboor te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck, mk23 en twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.