In de folder van Wabeco zie ik dat ze in de voorbeelden een Bosch Blauw GSB 13 RE hebben ingespannen. Kan ik daaruit afleiden dat er goede ervaringen zijn met dat machientje in een standaard?
Waarom zou daar speling op de as van komen? Je kan het klopmechanisme gewoon uitzetten. Mijn GSB heeft in de boorstandaard al meer meters gemaakt dan ik ooit gaten in de muur heb geboord.Ja 43 mm eurohals is de norm. Toch worden gebruikte klopboren afgeraden. Daar zou te veel speling op de as van komen. Wat ik hoor is een Fein boormachine de allerbeste keuze. Wel een beste prijs voor een 500 w machine.
Baksteen kun je beter kloppen dan hameren ;-)Waarom zou daar speling op de as van komen? Je kan het klopmechanisme gewoon uitzetten. Mijn GSB heeft in de boorstandaard al meer meters gemaakt dan ik ooit gaten in de muur heb geboord.
Gaten in beton / baksteen maak ik altijd met een hamerboor met SDS opname. Heb mijn les geleerd![]()
De speling komt door het gebruik van de klopfunctie. Natuurlijk niet na enkele keren maar vaak worden er flink gebruikte machines ingezet en die hebben speling.Waarom zou daar speling op de as van komen? Je kan het klopmechanisme gewoon uitzetten. Mijn GSB heeft in de boorstandaard al meer meters gemaakt dan ik ooit gaten in de muur heb geboord.
Gaten in beton / baksteen maak ik altijd met een hamerboor met SDS opname. Heb mijn les geleerd![]()
zo heb ik er eenZo'n Metabo 1100 is inderdaad een interessante optie
vandaag zitten wij reeds op 240Het verogen wijkt wat af want de netspanning was toen nog 220 V i.p.v 230 V nu.
heb die toen omgerekend rond de 250 euro betaaldDe versie zonder dislay was goedkoper en kostte 600 gulden
Dat is goed om te horen.zo heb ik er een
uit '89
doet het nog altijd prima in de boorstandaard
Hoe lang moest je daarvoor werken?heb die toen omgerekend rond de 250 euro betaald
voor die metabo 1.000 of 1.100 na belasting 1 week schat ikHoe lang moest je daarvoor werken?
voor die metabo 1.000 of 1.100 na belasting 1 week schat ik
toen waren het (nog) oerdegelijke machines
door te klopboren heb ik 2 koppen naar de vaantjes gedaan
vooral door het stof dat in de koppen binnendrong
maar sds bestond toen nog niet
sinds jaren gebruik ik de metabo enkel nog om te boren zonder kloppen
en staat vooral in mijn boorstandaard
Op YT gebruiken enkele Duitse houtbewerkers de GSB 21-2 RCT. Gotools TV , Sebastian van Helder der Werkstatt, heeft de nauwkeurigheid getest. Kwam heel goed uit de test.Persoonlijk zou ik voor iets als de GSB 24-2 klopboormachine gaan. METABO schijnt ook een model te hebben dat vaak aangeraden wordt in combinatie met de WABECO boorstandaard, namelijk de SBEV 1100 of 1300. Alle boormachines, dus zonder klopfunctie, zijn volgens mij te licht en te "goedkoop"