Bosch Blauw GCM 8 SJL upgrade naar 10 of 12 Inch model radiaal afkortzaag

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
I.v.m. de voor mij beperkte 8 inch zaagcapaciteit van mijn Bosch Blauw GCM 8 SJL, ben ik opzoek naar een nieuwe upgrade van een 10 of 12 Inch model. Na wat onderzoek heb ik een overzicht gemaakt van de volgende modellen die allemaal voldoen aan mijn eisen:
  • Festool Kapex 60 or 120
  • Ryobi EMS254L
  • Bosch Glide GCM12SD
  • Makita LS1019L of de Makita LS1219L
  • Voorwaarde, hij moet vlak tegen muur kunnen staan.
Waarom staat de Ryobi EMS254L ertussen? Ik ben wel een fan van ToolBoxBuzz als het gaat om hun reviews en wat onverwacht stond Ryobi er ook tussen, ja tussen al de grote namen. Weliswaar een iets ouder model, maar toch. Na wat reviews te hebben bekeken wilde ik deze machine met een 2000 watt motor en 32 x 91 cm range niet links laten liggen en al zeker niet voor de prijs van € 285 incl.

Mijn voorkeur neigt nu naar de volgende volgorde:
  • Bosch Glide
  • Makita LA12
  • Ryobi
  • Festool 120
Bij de aanschaf laat ik het budget meestal los, omdat ik niet de prijs bepalend wil laten zijn voor de uiteindelijke keuze. Voor de Ryobi maak ik graag een uitzondering ;-)

Hebben jullie ervaringen met de bovenstaande machines? Of heb je er zelf een in de verkoop, 2e hands is namelijk ook een optie voor mij. Mijn Bosch Blauw GCM 8 SJL is overigens ook te koop mocht iemand interesse hebben?

Alvast bedankt!
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik heb de Bosch Glide en hiervoor een 8 SJL gehad. Reden van upgraden was bij mij ook het vlak tegen de muur kunnen zetten.

Pluspunten:
  • Kan vlak tegen de muur staan (niet helemaal strak, je hebt nog een paar mm nodig om te kunnen draaien)
  • Grote capaciteit
  • Dubbele laser
  • Slide loopt super soepel
Minpunten:
  • Afstelling af-fabriek is niet 100% haaks. Ook de laser is niet 100% goed met het zaagblad wat er op zit.
  • Stofafzuiging is matig, maar dat geldt volgens mij voor alle afkortzagen
  • Verstelling van de verticale hoek (weet even geen betere omschrijving) gaat zwaar
Onder de streep nog steeds blij mee, al moet ik wel de afstelling nog een keer nazien.
Ik heb 'm destijds bij de Hornbach besteld, dat was de goedkoopste die ik kon vinden (en zo niet dan toch want 10% onder beste prijs van andere winkels in Nederland).
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik heb een Festool Kapex 120. Gebruikt gekocht. Was een demo-model, dus perfect afgesteld*. Mijn eerste afkortzaag en denkelijk ook de laatste (afkloppen…). Doet alles wat je ervan verwacht en dat-ie aan de prijs is, vergeet je op termijn wel (ik heb er in 2015 exact 1000 euro voor betaald).

Heb hem niet tegen de muur staan, maar als je dat zou willen, dan heeft-ie achter de aanslag 37 cm ruimte nodig, waarbij de afzuigslang een vrij harde bocht moet maken, denk ik.

Nog iets: er is inmiddels een "R" uitvoering (staat voor Redesign ofzo), die in details afwijkt van de oudere die ik heb, bijv. de plek waar de hoekaccessoire bewaard wordt. En waarschijnlijk ook een andere aansluiting voor de slang, vermoed ik. De info van Festool is niet bepaald compleet.

* Er is online een goede handleiding te vinden voor het perfect afstellen; zoek op "Supplemental manual Kapex 120" — is niet off. van Festool, maar wel in opdracht van Festool USA geschreven (…?).
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
+1

En dan is nog steeds de kans groot dat je gestolen goed koopt, maar hoe je dat kan voorkomen????
Apparaatnummer geheel of gedeeltelijk invoeren op Stopheling.nl . Dat helpt natuurlijk alleen als de diefstal is gemeld en de gegevens zijn geregistreerd, maar dan heb je in ieder geval je best gedaan.
Als de verkoper bonafide is zal hij/zij er geen bezwaar tegen hebben dat je ter plaatse de status controleert. Bij protest zou ik ervan afzien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.